Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 884 ggr
Sindri
3/28/20, 7:29 PM

Melatonin mot Corona?

Fick tips om denna artikel
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024320520303313?fbclid=IwAR12UjqXz_abXzLjaWMFdDOzVAOgIExB8fPwjDjGSqK8ShxSq6IMpQ4oEZU

Låter ju för bra för att vara sant. Någon som känner till sajten och dess tillförlitlighet?

Annons:
Maleficum
3/28/20, 7:43 PM
#1

Intressant. Om det stämmer ligger jag bra till eftersom jag tar melatonin.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sindri
3/28/20, 7:48 PM
#2

👍

Lona
3/28/20, 8:27 PM
#3

Intressant! Jag har faktiskt aldrig hört att melatonin skulle ha de positiva effekterna rent allmänt men om det stämmer så skulle det kanske kunna påverka även Covid-19? Dock TROR jag inte att det har särskilt stor betydelse, melatonin används möjligen för andra indikationer i andra länder men här förskrivs det inte för annat än sömnrelaterade problem. Om det vore så fantastiskt skulle det rimligtvis användas även för sin sin antiinflammatoriska mm effekt? Tack för länken, om inte annat så borde det vara relativt riskfritt att försöka behandla med melatonin. Vid såna här krislägen kanske man måste "tänka utanför boxen" och ta till alla tänkbara medel. (Obs, jag menar inte att man ska självmedicinera utan syftade på forskning/vårdgivare!) Ska skicka länken till min farmaceutkompis och se vad hon har att säga om saken! 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sindri
3/29/20, 12:06 AM
#4

Ja, ibland är ju inte läkemedelsvärlden logisk, ibland har man helt enkelt inte lust att sätta av pengar och resurser för att testa olika saker.

Här tror jag tyvärr lönsamheten får råda, och tror tyvärr att Läkemedelsverket ibland handlar i företagens intresse. 
Det finns fler exempel på läkemedel som har effekter på olika sorts tillstånd, tex Neurosedyn som man nu använder mot bl a spetälska. 

För ett tag sedan läste jag också en annan artikel om hur läkemedelsbranschen styr mot mer lönsamma läkemedel, även om de inte är bättre för patienter. Det här gjorde mig oerhört upprörd;
http://mikaelnyberg.nu/2010/06/10/patent-vs-patient/

Maleficum
3/29/20, 12:48 PM
#5

#4 Melatonin är nog ett bra exempel på lönsamhet som styr. Är inte billigt med melatonin, kostar över 700kr för 100 tabletter och man måste ha recept här i Sverige medan i tex USA kan man köpa det i hälsokostaffär för nästan ingenting.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sindri
3/29/20, 2:33 PM
#6

#5 av: Maleficum
liksom i en stor del av världen. Man undrar verkligen ibland vilka som styr läkemedelsverket och socialstyrelsen….

Annons:
CasaRamon
3/30/20, 10:19 AM
#7

Jag köper Melatonin i Spanien, för sömnen. Säljs på apotek där.

Sindri
3/30/20, 12:04 PM
#8

Och på Lidl!

CasaRamon
3/30/20, 12:25 PM
#9

Va, säljs melatonin på Lidl i Spanien? Det visste jag inte.

Sindri
3/30/20, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

De har en  hylla med olika sorts kosttillskott, där finns den här.

Honestyisdead
3/31/20, 12:03 AM
#11

Det säljs i hälsokostbutiker som life i Finland. Receptfritt.

Sindri
3/31/20, 12:33 AM
#12

Är det bara Sverige som sagt nej? Skumt!

CasaRamon
3/31/20, 10:22 AM
#13

#10

Tack, har aldrig sett den förut. Ska kolla nästa gång. Åker till Almunecar i slutet av september (om det är möjligt)

Annons:
Honestyisdead
3/31/20, 12:18 PM
#14

#13 Tänk bara på att det är receptbelagt här och tas i tullen om det hittas.

Sindri
3/31/20, 2:22 PM
#15

Jösses, då har vi haft en väldig tur. Men man kan köpa det på nätet också.
https://vitasunn.com/full-range/melatonin-3mg-180-capsules-by-vitasunn/

Än så länge…….

Maleficum
3/31/20, 2:28 PM
#16

Vad jag förstått såldes det i hälsokost även här i Sverige för flera år sen men av nån anledning var det tydligen en dålig ide och nu måste man ha recept.

Det knäppaste är dock att det inte ens är förstahandsval vid utskrivning av medicin för sömnproblem! Har själv fått massa andra grejer utskrivna som jag fick superjobbiga biverkningar av (vilket fick mig att sova ännu sämre) och det var först efter att min brorsdotter fått melatonin som jag själv fick tjata mig till att få det utskrivet till mig.

Man skulle ju tycka att melatonin vore det första man fick testa eftersom det är ett kroppseget ämne men tydligen inte.

Sen förstår jag inte varför det ska vara så sjukt dyrt här när det är så billigt på alla andra ställen där det säljs utan recept.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Honestyisdead
3/31/20, 2:32 PM
#17

#15 Ännu större risk att det tas i tullen om man beställer det. Bra att veta att man inte får ta in preparat från utlandet, om man inte fått det på recept och kan visa det, när det gäller medicin som är receptbelagda i Sverige. Kan bli en väldigt dyr historia.

Sindri
3/31/20, 3:26 PM
#18

#16 av: Maleficum
Det händer så mycket skumt i läkemedelsvärlden. Läs min länk i #4.

Det där sover man jättebra på. Det finns en receptfri allergimedicin i Sverige som heter Kestine. Jag vet en som sover jättebra på det. Men sssccch så inte läkemedelsverket hör, då blir det nog förbjudet det med…..

Maleficum
3/31/20, 4:18 PM
#19

#18 Innan jag fick melatonin hade jag en antidepressiv medicin för sömnen (som dessutom funkar super för att öka aptiten hos katter). Men med den kände jag mig dagen efter hela dagen sen :/ inte skoj.

Men vet att vissa allergimediciner ger trötthet, hade en (som iof var receptbelagd och var utskriven till min ena undulat) som man sov riktigt bra på också :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

CasaRamon
3/31/20, 4:53 PM
#20

Jag har inte riktigt förstått när det skall tas. Det står- 2 timmar före sänggåendet eller 1/2 timme före.  På min förpackning står det "strax före sänggåendet". Jag känner mej lite dåsig på morgonen efter.

Annons:
Sindri
3/31/20, 5:25 PM
#21

Det är så individuellt hur man funkar, du får helt enkelt känna dig fram. Blir du dåsig  dagen efter så ta den tidigare. Jag är extremt känslig mot "riktiga" sömnmediciner, har fått utskrivet i perioder och då tar jag en fjärdedels dos, det funkar perfekt för mig.

Melatonin finns ju i olika doser så det beror på vilken styrka du har också.

Honestyisdead
3/31/20, 5:35 PM
#22

Att det står olika tider beror på hur snabbt just den sorten tas upp av kroppen.

Maleficum
3/31/20, 8:41 PM
#23

#20 Väldigt individuellt när man måste ta, min läkare sa att jag helt enkelt skulle prova mig fram (finns till och med dem extrema fall där personen måste ta på morgonen för att få bra effekt till kvällen). Sen är dos också väldigt personligt, själv blir jag mycket piggare och får svårare att somna om jag tar för hög dog på en gång men börjar jag med en tablett och när jag börjar känna mig trött av den tar en till så sover jag som bäst (riskerar annars att vakna efter nån timme).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

CasaRamon
4/1/20, 8:17 AM
#24

Jag är också väldigt känslig för insomningstabletter och vill inte ta och kanske bli beroende. Alla kemiska preparat har ju dessutom biverkningar av olika slag. Melatonin är ju ett naturmedel så det borde inte ge dåsighet.  Min sort har styrka: 1,95% . Men jag ska testa att ta den 2 timmar före sänggåendet.

Maria
4/1/20, 12:52 PM
#25

Naturmedel kan ge biverkningar så det är absolut ingen garanti.

Ibland kan det t.om vara lurigt då de inte har samma slags kontroll och att innehåll och styrka kan variera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
4/1/20, 3:46 PM
#26

#25 Men om det skrivs ut på recept så har det väl genomgått normal testning för mediciner?

Maria
4/1/20, 3:50 PM
#27

Ja, men jag menade naturmedel generellt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
OlgaMaria
4/2/20, 11:22 AM
#28

När jag tar Melatonin tar jag det precis i samband med att jag ska sova. Jag upplever att effekten kommer väldigt snabbt och då behöver jag vara redo att sova. Om jag gör något annat när jag tar Melatonin och inte kan sova direkt upplever jag att kroppen liksom låser sig - som att man vill sova men inte kan - man går in i en tvingad vakenhet och sen blir det jättesvårt att somna. Så att ta ens en kvart före sänggåendet är på tok för tidigt för mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

CasaRamon
4/2/20, 1:10 PM
#29

Igår kväll, tog jag tabletten 2 timmar före sänggåendet. Sov bra och var inte alls lika dåsig imorse. Kan ju vara olika på preparat också. När jag tog tabletten i samband med sänggåendet, så var jag riktigt dåsig halva dan efter.

OlgaMaria
4/2/20, 4:24 PM
#30

Jag tar väldigt liten dos, sen brukar jag bara ta det när jag behöver extra hjälp att sova. Om jag tar det 2-3 kvällar i rad så brukar jag sova mycket bättre sen. För min del är det bara skönt då att sova extra länge och vara lite dåsig. Känns som man behöver återhämta sig på det sättet ibland.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
4/2/20, 4:42 PM
#31

Melatonin finns fortfarande i vissa hälsokostbutiker, åtminstone många privata. MEN de skyltar inte med det, de har det gömt bakom kassan och liknande eftersom de egentligen inte får sälja detta trots att det borde vara lagligt även i Sverige. Jag har köpt det så, fick tipset av min dåvarande psykoterapeut.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Lona
4/3/20, 7:21 PM
#32

Kan tipsa om att be att få recept på Melatonin AGB istället för Circadin om ni får melatonin utskrivet. Circadin täcks inte av högkostnadsskyddet, det gör däremot Melatonin AGB. 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: