Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 544 ggr
Magi-cat
2020-03-28 09:15

Väteperoxid i stället för handsprit?

Hej!

Jag såg ett råd att man kunde använda väteperoxid (betecknas H202, 3 %) i stället för handsprit, som är slut i affärerna.

Att det används som ytdesinfektionsmedel och sårtvätt vet jag, men är det någon av er som har använt det just som daglig ersättning för handsprit?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
DesK
2020-03-28 09:25
#1

Jag såg att Dr Mikael rekommenderar det istället för handsprit när kräksjukan är i farten. Så det är antagligen lika bra.

https://www.mabra.com/dr-mikael-det-har-ar-den-enda-handspriten-som-skyddar-mot-vinterkraksjuka/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-03-28 09:53
#2

#1 Då är den antagligen bra. 😎

Funderar på att köpa.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2020-03-28 09:55
#3

Finns i vår lanthandel 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

CasaRamon
2020-03-28 10:16
#4

Jag tror att det är alldeles för starkt att ha på händerna. Visserligen bara 3 % men ändå. Man använder 6% för att färga hår och 9% till ex. bleka slingor. Det är frätande och kommer att torka ut alldeles. Jag skulle inte använda det, har tillräckligt torra händer ändå. Får använda handkräm dagligen.

Magi-cat
2020-03-28 10:26
#5

Det var just om det torkar ut som jag funderade över. Sedan ska det inte komma i ögonen heller.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2020-03-28 10:49
#6

Det finns många användningsområden för väteperoxid från hårblekning till gurgling och bad. Ska inte torka ut huden. https://www.stegforhalsa.se/manga-anvandningsomraden-vateperoxid/amp/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Sindri
2020-03-28 12:01
#7

Kräksjuka är inte samma sak som coronaviruset. Varför man rekommenderar tvål till handtvätt gällande corona beror på att virusets skal förstörs av fettet i tvålen. Jag ser att man marknadsför väteperoxid som alternativ till handsprit men jag är tveksam. (Jag förstår inte denna fixering vid handsprit när tvål är lika bra, om inte bättre). Jag har ett par spritservetter i kappfickan när jag handlar, men har inte använt dem än.

I bilen ligger en plastpåse som innehåller en liten frottéhandduk doppad i tvållösning. Dessutom kan man se till att hålla händerna feta, med någon form av handbalsam, eftersom fettet förstör viruset.
Torra händer är nog det sämsta man kan ha i dessa tider.

Pyttelite
2020-03-28 12:15
#8

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2020-03-28 12:57
#9

#7 Jag förstår det där med handsprit kontra tvål och vatten, men jag tänker som så  att det vore bra att ha till hands, så att säga, när man inte har tillgång till tvättmöjligheter.

Nej, torra händer är inget bra…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2020-03-28 13:24
#10

Nej, nu blev det tokigt. Tvålens fettlösande egenskaper skulle jag såklart skrivit, men jag har sett någonstans att det stod om fettet i tvålen. Och fett löser ju fett, men den mekaniska gnuggningen är också viktig.

Det där med att bakterier från andra inte stannar på tvålen var ju trösterik läsning ur fler synpunkter än corona.

Honestyisdead
2020-03-31 17:38
#11

Handsprit och väteperoxid fungerar, precis som tvål och vatten. Jag har väteperoxid och har inte blivit torr om händerna. Bra att ha i fickan om man är iväg och inte kan tvätta händerna. Går ju inte att bära ned sig tvål och vatten för att tvätta händerna.

Magi-cat
2020-03-31 18:58
#12

Jag har beställt väteperoxid nu för att ha "till hands". 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

CasaRamon
2020-04-01 08:19
#13

Det finns ju våtservetter som är enklare att hantera än flaskor.

Annons:
Honestyisdead
2020-04-01 12:03
#14

#13 Svårare att få överallt med det tycker jag.

Vixxen
2020-04-01 15:48
#15

På apoteket hade de väteperoxid 3 % framställt istället för handsprit som kunderna kunde använda.

Carmarino
2020-04-02 15:33
#16

Senast jag var och handlade hade jag med mig ett par vinylhandskar i fickan. Tog på dem innan jag hämtade kundvagnen och tog av dem när jag hade ställt tillbaka kundvagnen. Slängde dem i papperskorgen bredvid kundvagnsparkeringen. Sedan tvättade jag händerna när jag kom hem.

Det funkar ju om man bara ska ut och handla, och eftersom jag inte är ute bland folk så mycket så räcker det för mig, men man kan naturligtvis inte gå med vinylhandskar på hela dagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2020-04-02 16:34
#17

Jag har också handskar när man handlar, men blir nojig i alla fall. Jag har tagit i kassarna med handskar, i matpaketen, sen kommer jag hem och skall ta i dem utan handskar. Tvättar händerna både innan och efter, men…..
Jag menar inte allvarligt nojig, men man känner ju den där osäkerhetsfaktorn hela tiden.  🤔

Upp till toppen
Annons: