Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 583 ggr
Fridaaaa
3/13/20, 11:41 AM

Magsjuka

Sambon har åkt på rejäl magsjuka, kräkt minst 2 ggr/timme sedan kl 5 imorse
KOmmer ja från båda håll

Era bästa tips?

Vi ska få hem isglass, cola och bröd i eftermiddag.
Han får upp allting han testat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maria
3/13/20, 11:48 AM
#1

Stackars honom. Magsjuka är ett elände.

Det är inte så viktigt med att äta. Mat klarar man sig utan ett tag utan det viktigaste är att få i sig vätska så att han inte blir uttorkad.

Tack och lov så brukar magsjuka vara ganska kortvarig och är den inte det så ska man givetvis höra av sig till vården.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
3/13/20, 11:50 AM
#2

#1 Ja han blir alltid så dålig med
Han har försökt med vatten och vätskeersättning men kommer upp lika fort igen :/

Ja ibland, sist höll han på ett dygn :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
3/13/20, 11:52 AM
#3

#2 Jag tänker ändå att ett dygn är kortvarigt.😉 Fast det känns såklart en evighet för den som är drabbad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
3/13/20, 11:53 AM
#4

#3 Nja då tänker vi olika där :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gickan87
3/13/20, 12:01 PM
#5

Låt honom sippa vätskeersättning med tesked, det brukar fungera bättre för magen.

MVH Erika :)

Fridaaaa
3/13/20, 12:02 PM
#6

#5Är det han gjort.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maria
3/13/20, 12:24 PM
#7

Mer kan han knappast göra. Vila och försöka få i sig vätska.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
3/13/20, 12:34 PM
#8

Jag sitter hemma i panik pga att jag har spyfobi :( 
Önskar att jag kunde hjälpa honom mer än vad jag kan

tänkte om det fanns något för att stoppa upp det :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
3/13/20, 1:28 PM
#9

Om han har ett virus i magen så är det bättre ju fortare allt kommer ut, man skall absolut inte försöka stoppa det. Svälta ut det är det bästa. det älskar socker så undvik det.
Uttorkning kan bli ett problem, men låt magen vara några timmar. Ta sedan bara 1 tsk vatten, håll det i munnen länge och svälj sakta.
Går det bra provar man med en till tesked efter någon halvtimme. Så får man hålla på.
Sedan gäller det att introducera mat sakta, sakta. Mjölk är något man skall vänta länge med, min dotter blev tillfälligt laktosintolerant under ett par veckor efter en magsjuka.

Avkok på ris, finrivet äpple som får stå och dra så det blir mörkt, sedan lite buljong, kanske med ris i, mjukkokta morötter, löskokt ägg, kokt fisk. Men det måste gå långsamt, små portioner, små tuggor, tugga länge. Vänta ett tag med färska grönsaker.

Fridaaaa
3/13/20, 1:52 PM
#10

#9 Jo mejerier blir det inte

Mat sen får han sköta vad han ville ha
Tänkte mer för att underlätta nu, han har hållt på i 9 timmar nu stackaren :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
3/13/20, 2:35 PM
#11

Ja, det kan vara jättejobbigt i ett helt dygn, men som sagt det bästa är att svälta ut bacillerna. Det sa alltid vår BVC-sköterska och barnen klarade det fast de var små.

Fridaaaa
3/13/20, 3:09 PM
#12

Fick tag i 1177  - efter många om och men. Gillar inte dem men vc hade inga telefontider.

De gav inte mycket til hjälp trots att jag sa att han inte får behålla något, kissar knappt, helt slut och ont i hela kroppen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Draken
3/13/20, 3:17 PM
#13

Prova med blåbärssoppa. Det kan fungera stoppande för Diareér, dock inte på kräkningar. Men väldigt små mängder åt gången.

Får han stopp på diareén så kan det vara gynnande för vätskeupptaget.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Liz85
3/13/20, 9:27 PM
#14

#2 vad händer om du vispar sockerdricka så att kolsyran försvinner helt men den söta smaken är kvar? Det var vad jag fick när jag var liten och fortfarande kör med då det är lättare att få behålla än vanligt vatten. Varför kanske någon har nåt svar/god gissning på? För jag vet inte… :) Förutom att jag brukar byta ut riktiga maten mot mild vaniljyoghurt och vaniljglass första dygnet. Andra dygnet brukar det vara i princip över och man kan återgå till fast mat.

[Devya]
3/14/20, 8:35 AM
#15

Jag hade samma i december (gravid dessutom). Jag kunde inte ens dricka vatten utan att det kom upp igen och jag var så otroligt törstig! Har aldrig varit så törstig i hela mitt liv! Tog små klunkar av vatten men kom upp igen. Tog 24h så blev jag bättre men var så otroligt svag dagen efter. Jag spydde varje 15min de första 7 timmarna och sen blev d bara två ggr i timmen. Det var så intensivt men jag överlevde och likaså min bebis som sparkar på för fulla muggar nu. Enda rådet jag har att ge är att vänta ut det, det blir bättre!

OlgaMaria
3/14/20, 1:26 PM
#16

Jag blev väldigt lätt magsjuk när jag var yngre och brukade bli det nån gång per år. Men numera proppar vi oss med probiotika om någon i familjen eller andra runt oss har känningar av magsjuka. Vi alla har klarat oss väldigt lindrigt i många år. Man kan ta isär en kapsel probiotika och röra ner i lite fil eller yoghurt och äta sakta - upprepa ofta. Om man är snabbare innan man blir så sjuk behöver man ju inte vara försiktig utan då är det bara att svälja två kapslar och upprepa några gånger så brukar det inte bli illa alls.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
3/14/20, 1:37 PM
#17

#16 Då hade han behövt ta det året om, eftersom vi aldrig umgås med någon som precis varit sjuk eller som har känningar av det

Detta kom hastigt över natten med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
3/14/20, 4:26 PM
#18

Ja, men så fort man känner sig illamående. Man brukar kunna känna igen känslan av magsjuka, att det är på gång. Men är bra att ta då man är väldigt sjuk också - gör att man blir friskare och får tillbaka aptiten fortare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Huygens
3/15/20, 10:24 PM
#19

Cola utan socker och med kolsyran utskakad. Fosforsyran tar kål på det mesta i magen.

Tant Grön
3/16/20, 2:01 PM
#20

#9 Du skriver att virus älskar socker. Har aldrig hört talas om detta och det låter väldigt underligt, kanske kan du länka till någon seriös artikel?

Man kan göra egen vätskeersättning:

Gör egen vätskeersättning

Instruktioner:

  1. Koka 1 liter vatten och låt det svalna.
  2. Tillsätt 6 tsk strösocker.
  3. Tillsätt 0,5 tsk salt.
Annons:
Liz85
3/16/20, 2:10 PM
#21

Även det där med att man ska vänta länge med mjölkprodukter… Det är något som i alla fall min mage inte känner till då det är vaniljyoghurt och vaniljglass som jag brukar få leva på. Sånt som är snällt i smakväg, inga bitar av något slag nånstans och lätt att få ned.

Sindri
3/16/20, 4:43 PM
#22

#20 av: Tant Grön
Vår BVC-sköterska sa alltid det och när vi fick kostråd från en spansk klinik efter vi varit sjuka stod det samma sak där. I mjölkprodukter är det just mjölksockret som kan vara känsligt.
Alla magar är ju olika, så det beror antagligen på vilken sorts bakteriestam man har i magen eller tarmarna när man är klar med magsjukan.

Tant Grön
3/16/20, 6:20 PM
#23

#22 Kan inte tro på det. Om man går in på vårdguiden 1177 och skrollar längst ner, så finns recept på vätskeersättning.  https://www.1177.se/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/praktiska-rad-med-sjuka-barn/vatskeersattning/    Liknande recept används, vad jag har hört, t.o.m. vid kolera. (Som ju inte är ett virus). Det är ju livsviktigt att få i sig vätska. Har för mig jag läst för väldigt många år sedan att sockret hjälper tarmväggen att ta upp vätskan, så det inte rinner rakt igenom. Är inte helt säker på detta och orkar inte googla.

Tant Grön
3/16/20, 6:32 PM
#24

Var tvungen att googla på virus och socker. Hittade den här jätteintressanta artikeln.

"Forskare vid Yale University har studerat hur möss klarar en infektion med bakterier eller virus beroende på vad de äter.

Det verkar som om socker räddar livet på möss som har influensa men är dödligt vid en bakterieinfektion."

https://www.dh.se/bota-din-forkylning-med-socker/

Sindri
3/16/20, 6:43 PM
#25

Väldigt intressant, tack.

Huruvida man behöver socker eller inte i en vätskeersättning beror helt på vilken metabolism man har i kroppen. Jag äter inte socker och undviker de flesta kolhydrater. Min lever tillverkar (efter år av sockermissbruk när den inte behövde ägna sig åt det) glukos som min hjärna kan använda. När jag var sjuk och uttorkad för några år sedan och behövde dropp bad jag att få utan glukos och det var inget problem, jag återhämtade mig snabbt och hjärnan funkade hur bra som helst. Maken om fick vanligt dropp tog lite längre tid på sig, men det kan också haft andra orsaker.

Är man van att tillföra socker utifrån hela tiden så behöver man det kanske också i sin vätskeersättning , men normalt är det alltså en av leverns uppgifter att förse oss med det.

Upp till toppen
Annons: