Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 806 ggr
Wizbot
2020-03-06 20:47

Sväljsvårigheter

Jag har i ett antal år haft svårigheter med att svälja som gradvis blivit värre. Problemen verkar främst sitta i själva svalgområdet men jag har även problem med att jag i perioder spyr även när jag inte äter just då och aptitproblem. Exempel på symptom - Sätter i halsen, även saliv. Har tuppat av pga saliv som hamnat fel och jag inte kunnat andas. - Känns ofta som något är i vägen när jag försöker svälja mat. Även ofta svårt att svälja saliv. - Har gått ner 70(!)kg utan att ens försöka på relativt kort tid pga aptitsvårigheter och att jag spyr mycket. - Jag får upp mat i näsan, nu senast ris och fiskbullar som fortfarande sitter kvar där. Har en hel del nästa symptom i övriga kroppen men svårt att veta vad som är relevant till detta. Generellt är väl lågt blodtryck, känselbortfall, ansiktssmärta, yrsel, träningsintolerans och fatigue. Jag är ung och mri av hjärna och nacke visade inget fel för något år sedan. Svårt att hitta stabil läkarkontakt där jag bor och de jag träffat har varit så arroganta att jag mest bara tagit upp problem som varit mer mätbara så de inte bara kunnat säga att det är psykosomatiska eller något. Plus att jag jobbar heltid och är fackligt aktiv så har inte riktigt haft tid och ork för att springa på läkarbesök som inte ger något. Inte haft några mediciner som varit konstanta under den här tiden. Problemen blir som sagt värre med tiden och att kvävas av sin egen saliv känns som ett rätt patetiskt sätt att dö på. Så har ni några idéer? Vad kan jag göra själv? Kan man träna svalget på något sätt? 😂

Annons:
Huygens
2020-03-06 21:55
#1

Alltså om jag skulle spy och ha sväljproblem, skulle jag fråga en kunnig läkare om det är något neurologiskt och be denne undersöka alla möjliga områden. Diagnos på internet är svårt, kanske omöjligt.

Det här måste vården kunna utreda och det krävs såklart en bra läkare, som söker på många områden. Någon har nämnt att man kan skapa en egenremis om läkarna vägrar. Leta bland äldre trådar.

Sindri
2020-03-06 23:15
#2

Har en anhörig som har sväljproblem, men inte exakt som du beskriver. i en akut situation kollade jag runt på internet och hittade detta, kanske kan du få lite vägledning.
https://www.iqoro.com/se/orsaker/svart-att-svalja-fa-hjalp-med-dina-svaljproblem/

Om det hör ihop med dina övriga problem är ju svårt att veta, det kan vara något annat, det låter som om du har lite för mycket att göra. Tror din kropp säger ifrån.
Men fy för läkare som inte tar saker på allvar. De bör inte vara för stolta för att skicka vidare när de helt enkelt inte kan.

Maria
2020-03-07 07:01
#3

Jag håller med #1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tippy-Toe
2020-03-07 18:27
#4

Kolla upp det. Kan vara ALS.

Maria
2020-03-07 18:30
#5

#4 Det kan vara tusen saker så det är egentligen bara att skrämmas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tippy-Toe
2020-03-07 19:42
#6

#5 Hur är det att skrämmas om man tycker att någon ska söka läkarvård vid såpass stora besvär? Om man han gått ner 70kg på kort tid så är det ganska rimligt att anta att det är något allvarligt. Det är ju bättre att ta det på allvar från början istället för att vänta ännu längre och riskera att det är för sent att göra något om det skulle visa sig vara något allvarligt.

Annons:
Maria
2020-03-07 21:25
#7

#6 Att slänga ur sig en diagnos som dessutom är allvarlig kan vara att skrämmas. Att söka vård däremot är att försöka hitta vad som felas och det kan vara vad som helst. Ingen har heller skrivit att TS ska vänta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Wizbot
2020-03-08 08:52
#8

Det är inte ALS i alla fall så ingen anledning för oro gällande det. Har progresserat för långsamt för det att jag borde redan varit död för länge sedan i sådana fall :D Jag ska ta itu med vården snart, funderar på att vänta tills jag flyttat då jag söker hus nu i annat län och inte vill få utredning avbruten halvvägs… Har fått mer och mer problem med kisseri och nummer två också vilket är lite frustrerande. Är som att kroppen långsamt håller på att somna 😅

Maria
2020-03-08 08:59
#9

#8 Jag tycker absolut att du ska söka vård nu innan du flyttar. Även om du börjat en utredning så kan du alltid flyttas över till annat landsting.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: