Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 504 ggr
gunliz
2020-02-26 09:21

MR-fråga

Om läkaren i remissen skrivit att MR ska göras av höger knä, kommer även vänstra knät med på bild då? Jag tänker att man ligger väl med benen ihop i den där MR-tunneln. Eller kan man ta så specifik bild att bara ena knät kommer med?

Grejen är den att nu efter att remissen redan är skickad så börjar jag känna av liknande problem i även andra knät vid belastning som trappgång mm.

Annons:
Maria
2020-02-26 09:30
#1

Jag har gjort mängder av MR fast på skallen. Jag har även nackproblem men då har man särskilt skrivit det i remissen att nacken ska vara med. Jag gissar att röntgen är ganska riktad så att säga men det är bara en gissning. Jag tycker du ska ringa och fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gunliz
2020-02-26 09:41
#2

Tack, jag får göra det

[SonjaG]
2020-02-26 10:03
#3

De tar inte bägge knäna. Jag bad om det och det gick inte. Det är väldigt riktat. Och det är ju trots allt ett avstånd mellan.

OlgaMaria
2020-02-26 19:05
#4

#3 Jag tänker att det borde räcka att undersöka ena knäet, det du haft problem med längre. De svar du får kring högra knäet kanske kan ge svar om det andra också även om det inte undersöks på samma sätt? Om man använder kontrast är det knepigt att undersöka fler än ett ställe samtidigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2020-02-27 12:06
#5

#4 Hur menar du med sista meningen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2020-02-27 15:01
#6

#5 Kontrasten kommer ju till båda knän antingen samtidigt, eller så fördelas kontrasten helt olika i knäna beroende på var man ger kontrasten. Med MR kan man inte flytta runt kameran snabbt och det är inte effektivt att ta bilder på större områden samtidigt. Det krävs tid att justera in bildtagningen och när man gjort det får man inte röra på sig. Tror inte det går att göra på båda knän samtidigt då det är så specifika bilder man tar. Lite svårt att förklara men så har jag uppfattat det. Själva maskinen är ju stor, men den som tar bilder sitter och finjusterar kameran för att fånga in de exakta lager man är ute efter att se.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Maria
2020-02-27 15:55
#7

#6 Ah då fattar jag hur du menar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: