Annons:
Etikettvikt
Läst 463 ggr
Vildamyra2
2/5/20, 6:39 PM

Motverka sötsuget efter snusstopp

Jag har precis slutat att snusa då jag precis blivit gravid. Jag har varit snusfri i en vecka nu. Trotts att det fortfarande är jätte jobbigt och jag tar en dag i taget så känns det bra att bli kvitt ett beroende och sluta tillföra kroppen massor av gift. Nu är en bra tid att sluta då jag egentligen inte har något val efter som jag inte vill skada mitt blivande barn. Jag har läst att många går upp i vikt av att sluta snusa och jag har märkt att jag är mer hungrig och svårt att motstå sötsaker. Jag är verkligen inte överviktig så några extra kilo hade inte gjort något men nu är jag ju gravid. Jag vill inte gå upp i vikt mer än vad som är normalt för det medför också risker. Någon som har några bra tips på hur jag jag håller sötsuget borta nu under den första tiden som abstinensen är som värst?

Annons:
Sindri
2/5/20, 7:04 PM
#1

Nötter och mandlar om du tål det. Innehåller mycket nyttigt.

Morphalum
2/5/20, 7:07 PM
#2

Hör dig syster. Men överlag? Hur bli kvitt beroenden? 

Jag slutade snusa. Slutade med kaffe för att sova bättre. 

Jag dricker mer alkohol istället. Köper mer godis. 

Jag menar, där är inte det specifika beroendet i sig som är problemet, det är känslan av brist. Jag behöver något specifikt för att känna mig fungerande, hel. 

Jag har haft en period när dessa beroenden kändes helt meningslösa och det var när jag mediterade massor, och slutade tänka, analysera. Då var det helt onödigt att åka och köpa snus. Att köpa alkohol. Inget sa mig att jag behövde det.  

Vad är det vi saknar, varför måste vi fylla det med ett beroende? 

Nu är du gravid och det är väldigt speciellt, en spännande och annorlunda tid i livet som kommer med utmaningar som man inte upplevt tidigare och inte kommer att uppleva. Så, jag säger inte alls att vi är i samma situation så ta detta med en nypa salt eftersom jag aldrig upplevt eller kommer uppleva något liknande :)

Namiko
2/6/20, 8:46 AM
#3

Det som är mest effektivt för mig för att få bort sötsug, eller intresset för allt onyttigt, är att äta näringstät mat som grönsaker. Speciellt gröna bladgrönsaker och broccoli innehåller massvis med näring och mitt sötsug försvinner inom några dagar om jag äter tillräckligt. Bonus är att grönsaker innehåller mycket fibrer som ökar mättnadskänslan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: