Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 482 ggr
vanellie
1/19/20, 4:27 PM

Vad har hänt med mitt finger?

I början av veckan så kände jag att jag hade lite ont ovanpå knölen som är nedanför knogen (jag vet inte vad man kallar det, men jag har bild i kommentarerna), det kändes som det var ett blåmärke typ så jag tänkte att det går väl över. Men det blir bara värre och värre, jag kan inte sträcka ut fingret helt och jag kan heller inte böja det för mycket. Det är något svullet och rött och det gör ont vid minsta rörelse. Vad är det som har hänt? Jag har inte stukat fingret eller nåt (om jag inte lyckats göra det i sömnen). Det enda jag kan tänka mig ha hänt är att jag burit för tunga kassar, men då borde ju dom andra fingrarna också tagit skada, och jag kan inte tänka mig att det gör så här mycket skada? Har aldrig varit med om detta innan. 
Borde jag kolla upp detta eller är det bara att härda ut och se om det läker självt?

Annons:
vanellie
1/19/20, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

1

vanellie
1/19/20, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

2

Sindri
1/19/20, 5:30 PM
#3

Det kan bero på olika saker. Du kan ha råkat gjort något som du inte tänkt på eftersom det inte gjorde ont just då.

Det första jag tänker på är artros eller artrit. Artros är ju en förslitning av ledbrosket och det får vi alla i mer eller mindre grad med åldern, så det beror lite på hur gammal du är.

Artrit är en inflammation i leden (man kan få en inflammation av artros också), det brukar också komma med åldern, men kan debutera även i yngre år. Känns fingret lite varmt just där så är det troligtvis inflammation.

Kyla är bra vid inflammationer, likaså kan du googla på antiinflammatorisk kost. Blir det inte bättre om ett par veckor (eller om det blir värre, ring direkt) så gå till husläkaren och be att få fingret undersökt.

vanellie
1/19/20, 6:41 PM
#4

Jag fyller 28 i sommar. Det känns lite varmare där än vad det gör på dom andra fingrarna så det är kanske en inflammation då… Jag avvaktar och ser vad som händer, annars ringer jag vc. Tack!!

Upp till toppen
Annons: