Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 452 ggr
Tant Grön
2020-01-19 12:56

Svamp bra för minnet

Ät 300 gram svamp i veckan så får du bättre minne enligt en ny studie:
https://www.mabra.com/svamp-ar-superfood-for-minnet/

Annons:
Liz85
2020-01-19 15:31
#1

Under förutsättning att du ser till att svampen är ätbar är det väl inte helt omöjligt att det kan vara rätt. ;)

Tant Grön
2020-01-19 16:51
#2

Champinjoner bör man inte äta mer än 200g/ månad.

Pyttelite
2020-01-19 17:10
#3

Jag betvivlar starkt påståendet nedan:

"tidigare forskning har man sett att länder där man får i sig mycket ergotionein via kosten, till exempel Frankrike och Italien, har lägre förekomst av sjukdomar som Parkinson och Alzheimer, medan länder där kosten innehåller låga halter ergotionein har högre förekomst av sjukdomarna."

Är det verkligen sant och är det isåfall verkligen pga av ergoteiner som Parkinson och Alzheimer fallen är färre om de nu är det.

Ät svamp om du tycker om det och att den inte är giftig men kom ihåg att det knappas kommer att förbättra någon minnesfunktion.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2020-01-19 20:05
#4

Det är från en studie som pågått från 2011- 2017 som gjorts på 600 kineser över 60 år som bodde i Singapor.  Här är en länk till studien, om någon är intresserad:
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190312103702.htm

Pyttelite
2020-01-19 20:18
#5

Bara på titeln ser jag att det inte finns något entydigt bevis för att det är så. I titeln står det may. Jag tvivlar stark på att de kan koppla ihop antalet alzheimerfall och parkinsonfall med intag av svamp sorry! Ska läsa och begrunda senar. Återigen är gärna svamp men tro inte att ni minns bättre för det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


sp0ngeb0b
2020-01-28 10:25
#6

#5 Att det står may i titeln är inget konstigt alls. De kan ju inte fastställa att något är 100% sant genom en studie. Så även om de ser en stark koppling mellan sjukdomsfall och svampintag kan de inte säga att det stämmer med 100% av fallen och måste därför formulera sig på sådant sätt. Obs jag har inte läst artikeln så jag vet inte exakt vad som står. Men det som forskning visar är ju i princip alltid "bara" att det kan vara så. Speciellt om det inte finns så många studier. Skulle krävas extremt mycket forskning på ämnet, om det ens går alls, för att kunna säga att det finns bevis på att detta är sant i 100% av fallen. Och när det gäller sådant som kosthållning och livsstilsrelaterade sjukdomar, speciellt ifall de även är ärftliga, är det näst intill omöjligt att komma med sådana påstående då det finns så fruktansvärt många faktorer som spelar in i huruvida du blir sjuk eller inte.

Annons:
Pyttelite
2020-01-28 20:20
#7

#6 Det är viktigt att skilja på vad en studie säger och på vad journalister totar ihop.

Det borde stått att Svamp kanske är superfood för minnet inte att det är.

Länken i #4 innefattar inte hela studien. Läser man studien ser man att det finns fler antal personer som drabbats av stroke, diabetes och som har ett snävt socialt liv i MCI-gruppen.

Många andra parametrar som kan ha påverkat minnet alltså inte bara att man glömt att äta svamp.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
2020-02-04 00:24
#8

Många födoämnena har positiva effekter på hälsan… …och med god hälsa minskar risken för allvarliga sjukdomar (som alzheimer). Svamp är nyttigt och bra att äta varje vecka, men man ska äta massor med andra nyttiga födoämnena oxå. En varierad kost är bäst.

Upp till toppen
Annons: