Annons:
Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 478 ggr
Lakritsstjärna
1/5/20, 12:41 AM

Öronproblem efter utmaningsdepressionen

Jag hade för några år sedan utmattningsdepression och i samband med det fick jag tinnitus som lät som ett pipande ljud i ena örat och i det andra örat så både lät och kändes det som att det var någon muskel som vibrerade. Det pipande ljudet är borta i dag men jag kan ganska ofta få tillbaka det vibrerande/brummande ljudet i ena örat. Det kommer ofta när jag ligger ner och slappnar av. Efter några dagars ledighet så har jag ibland väldigt stora problem med att det känns som att det är något som vibrerar och brummar i ena örat då jag ligger ner eller sitter ner. Ställer jag mig upp går runt lite så försvinner det. Det har resulterat i att jag ofta sover med en bordsfläkt för att störa ut ljudet litegrann. Det är det enda jag hittat som funkar! Eftersom jag reser en del i jobbet så börjar jag bli trött på att resa omkring med min bordsfläkt. Om örat börjar brumma och vibrera så är det nästan omöjligt att somna annars. Är det någon annan som upplevt något liknande?

Annons:
Caeli
1/6/20, 9:49 AM
#1

Det första man ofta tänker på är att man har utsatts för höga ljudnivåer men tinnitus kan även ha många andra orsaker, tex stress, spända käkleder/nackmuskler eller en hörselnedsättning. Så om du inte redan har varit i kontakt med vården så tycker jag att du ska börja där. Själv är jag helt döv på ena örat sedan några år tillbaka och det är där som min tinnitus sitter. Örat reagerar på alla typer av ljud och ju starkare ljud desto mera hörs bruset  - även en tid efter att ljuden utifrån har tystnat… Så en fläkt bredvid sängen hade jag aldrig stått ut med…😁 Men för många fungerar det ju att kamouflera tinnitus-ljudet. Har hört de som använder sig av inspelningar med havsbrus, trädsus eller fågelsång!

OlgaMaria
1/6/20, 11:18 AM
#2

Meniéres kan vara värt att läsa på om.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JMW
1/6/20, 11:34 AM
#3

Jag hade liknande problem under lång tid och blev så trött på brummet/vibrationen i örat så jag sökte hjälp. Läkaren sa att det troligtvis var vätska bakom trumhinnan och rekommenderade mig att tryckutjämna 10-15 gånger om dagen. Brummet försvann så småningom och är nu borta. Jag tryckutjämnar fortfarande många gånger varje dag.

Upp till toppen
Annons: