motionochrörelse

Gå fort lev längre

2020-01-01 12:05 #0 av: Tant Grön

Kanske ett bra sätt att börja det nya året.  https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGxXn1/studie-de-som-gar-fort-lever-langre

Anmäl
2020-01-01 12:15 #1 av: Cim92

Nu har jag inte kollat djupare på hur studien är gjort osv, men rent spontant känns det som att det kanske kan ha med andra faktorer att göra också än just gånghastigheten. Att gå snabbt innebär i de allra flesta fall långa steg och idag går många redan för snabbt, det är inte naturligt för oss och det ger problem i knä, höfter, rygg osv. 

Anmäl
2020-01-01 12:49 #2 av: Maria

Haha. Jag har gått sakta och vingligt sedan tio år ungefär. Har inte kunnat ta något springsteg heller. Det bådar inte gott😁

/Maria

Anmäl
2020-01-01 18:24 #3 av: Liz85

Jag går snabbt till vardags men gör inte många knop nu pga handleden. Just nu görs allt efter handledens förutsättningar.

Anmäl
2020-01-01 20:47 #4 av: Åsa S

Pulshöjande aktiviteter är ju bra för hjärtat men jag tror inte det där gå snabbt och småspringa i stockholms kollektivtrafik är så gynnsam för hälsan för då stressar man rätt mycket, men en rask promenad när man inte är stressad är säkert bra för hälsan.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.