Annons:
Etikettdiabetes
Läst 1374 ggr
DarkVampireWolf
2019-12-20 13:37

Blodsockerfall symtom

Hej! Jag har relativt ofta på sistone fått symtom av lågt blodsocker. Ofta efter att jag inte ätit på 4-5 timmar. Inte alltid, men oftast när jag kanske haft bråttom och bara slängt i mig något. Jag blir då yr, förvirrad, darrig, trött, börjar svettas och lite illamående, men inte så jag spyr. Kan också vara när jag ansträngt mig. Idag t ex när jag handlade mat och bar alla matkassar till min cykel. Jag blir svag och darrig. Har ni liknande symtom och har ni kollat upp det? I så fall, vad var svaret ni fick? Tacksam för svar 😊

Annons:
Sjuttan
2019-12-20 13:50
#1

Jag har fått lära mig att ha socker i fickorna för stt ta så fort minsta symtom visar dig. (Druvsocker) Vad säger din doktor?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Maria
2019-12-20 14:00
#2

Vet du att det just är blodsockerfall?

Jag tycker du ska besöka din vårdcentral och kolla dina blodvärden som steg ett.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2019-12-20 14:19
#3

Om du nu är säker på att det är blodsockerfall;
Jag kan bara berätta om mig själv, och vad som hjälpte mig. 
Jag led av jättejobbiga blodsockerfall i många år, gjorde utredningar och fick råd att ha med druvsocker. Jag tyckte det var ett urkasst råd eftersom blodsockerfallen orsakades av socker. Min kropp producerade lite för mycket insulin när jag åt det. Min frukost bestod av mackor och gröt, alldeles för mycket kolhydrater. Efter knappt två timmar blev jag "hungrig" igen. Bara att det inte var hunger, det var blodsockret som var så lågt och krävde påfyllning av socker.
Så, jag slutade helt enkelt äta mat med socker och snabba kolhydrater. Efter bara ett par veckor kunde jag klara mig utan mat i många, många timmar. 

Så läs på om kolhydrater och se över din kost. Det behövs kanske inte så stora förändringar för att du skall klara dig längre utan mat. Jag kan i princip gå en hel dag utan. Jag blir kanske hungrig, men får inga blodsockerfall, inga andra symptom är kurret i magen.

OlgaMaria
2019-12-21 18:23
#4

Det kan hända att du har brist på något som gör att du får dessa symptom också. Testa att ta en multivitamin och se om något förändras.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
2019-12-21 18:45
#5

En vitamin tablett gör ingen skillnad, man behöver äta under en längre tid för att få effekt. 
Man kan också få yrselanfall av vätskebrist, eller saltbrist. Det är däremot sådant som ger effekt direkt.

sp0ngeb0b
2019-12-22 21:19
#6

Jag hade stora problem med vad jag TRODDE var blodsockerfall ett bra tag. Symtomen var väldigt lika dina. Kom alltid när jag inte hade ätit något på kanske 3 timmar eller så, var alltid som värst om jag hade ätit typ godis/skräpmat/snabba kolhydrater och ännu värre om jag även hade anstängt mig. Blev alltid bättre inom nån enstaka minut om jag intog socker. Hade några tillfällen då jag nästan svimmade av, kunde knappt röra mig osv. Ena gången var jag så svag att jag inte kunde ens ta fram och öppna min banan (som jag skulle äta för att återställa mig) men som tur var hade jag någon med mig som kunde hjälpa. Även här gick allt över inom typ en minut efter jag ätit bananen. Ringde 1177 för att fråga om det men de sa att det omöjligt kunde vara blodsockerfall om jag inte har diabetes, och jag har då testats för diabetes för inte så längesedan. Så vi kom inte fram till något vettigt. Nu har jag skärpt mig med kost och träning och det har blivit mycket bättre så det är skönt, men vet fortfarande inte vad problemet var.

Annons:
Sindri
2019-12-23 00:52
#7

#6 av: sp0ngeb0b
Låter som typiskt blodsockerfall. Sjukvården vet ibland inte vad de talar om, de snöar in på ett spår. Jag låg inne för observation med fasta i två dar där de mätte mitt blodsocker hela tiden. Det blev så lågt så de avbröt i förväg. Överläkaren på avdelningen tycker jag var en gåta - hon förstod inte hur jag kunde få så lågt blodsocker utan att ha diabetes. Men hon var inte heller intresserad av att ta reda på det. Tur att jag kunde det själv!

sp0ngeb0b
2019-12-23 16:56
#8

#7 Oj! Men fy, vad trist att de kan ha så fel. Är det någon sjukdom du har, liksom har det ett namn? Tänkte om jag skulle googla lite (som man inte ska göra, haha). Kanske kan vara värt för mig att kolla upp det igen då. Men man lär ju känna sin kropp och nu går jag sällan någonstans utan att ha mat med mig så har inte så stora problem med det nu, min värsta period var när jag var på resande fot i flera månader i sträck.

Sindri
2019-12-23 23:19
#9

Nej inte direkt någon sjukdom, men kroppen gillar inte socker och andra snabba kolhydrater. Den reagerade på det sättet. En del kallar det metabolt syndrom och det ligger bakom väldigt mycket av den fetmaexplosion vi ser idag.  Man kan inte låta bli att äta och det blir ju inte bara nyttig mat, eftersom man äter så ofta och det går ju inte att laga mat 6-7 gånger om dagen. 

Nu äter jag en eller två gånger om dagen, och det är så skönt att inte behöva tänka på mat hela tiden, och så mycket tid jag spar. 😉

Åsa S
2019-12-25 10:05
#10

Kan ju även vara bra kolla blodtrycket jag har lågt blodtryck och när det faller och blir extra lågt blir jag yr, mår illa och kallsvettas. Obehagligt men inte farligt.

NiklasTyreso
2019-12-28 22:22
#11

Hade liknande symptom för ca 10 år sedan med blodsockerfall, mätbara. Hade jag inte ätit på 4-5 timmar var blodsockret under det normala området, och bara något litet så låg det över det normala. Jag motionerar mer, äter mer nyttigt omega-3 fett via maten (fet fisk och från rapsolja) och jag äter långsamma fiberrik kolhydrater många gånger per vecka (ärtor är stapelföda hos mig). Långsamma komplexa fiberrika kolhydrater ger bra mättnad och jämn blodsocker kurva, så de är bra. Men snabba kolhydrater som sockerarter ska man minimera.

Upp till toppen
Annons: