Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 629 ggr
Liz85
12/16/19, 8:41 PM

Mindre dilemma - råd/erfarenhet vore guld!

Bröt handleden förra helgen och var på röntgenkontroll idag, ca 10 dagar senare.

Vid olyckan blev handen/handleden lite som den där varningsskylten för skarp kurva. Läkaren drog den rätt i ett närmast anatomiskt läge och gipsade armen. Fick sen höra av honom att i det läge den låg i då så skulle jag slippa operation eftersom det såg väldigt bra ut. 

Det var dock på ett annat sjukhus än hemma så idag fick jag träffa en ny läkare. Efter dagens röntgenkontroll så berättade han att skadan/brottet hoppat tillbaka lite, alltså att benet sjunkit ihop något vid själva brottet. Jag fick frågan om jag funderat på operation någonting och om det är något jag vill göra. 

Tydligen så är det alltså ett sånt läge att det är möjligt att operera skadan men inte nödvändigt, framför allt inte om man inte är helt förtjust i den tanken.  Om man ska operera måste det dock göras denna vecka. 

Opererar man inte så har skadan ett sånt läge där de allra flesta ändå blir nöjda med resultatet. Jag frågade om det är så att det finns risk att skadan hoppar tillbaka mer, tex när jag stretchar och tränar på att röra fingrarna men det ska inte inverka något alls. Att det gör ont vid/runtom handled när jag rör fingrarna (tumme mest smärtsam) kommer att gå över med fingerträning och tid fick jag höra. Frågade också om det kan bli något men av det om man inte opererar. Det var lite svårare att svara på men han trodde inte det kommer ge mig några större problem i framtiden. Det kommer heller inte synas utanpå efteråt, dvs att armen blir sned.

Så…! Jag sa nej till operationen. Men är fortfarande lite nojjig över att få något slags men ändå pga det, trots alla mer eller mindre positiva svar på frågorna. HUR skulle ni göra i denna sits? Det är ju bra om man kan undvika ingrepp men ingen vill få men. Nån som har liknande erfarenhet?

Annons:
Ary
12/17/19, 1:51 AM
#1

Den enda "erfarenhet" jag har är mitt ex som bröt båtbenet i handen och opererades en dryg vecka efter. Det var inte en särskilt jobbig procedur men visst ärr blir det ju.. 

Problemet som jag ser det är att de inte kan lova vidare komplikationer och att det har flyttat på sig sedan sist. Kanske är inte så förtroendeingivande i min bok, men det är nog mest som jag är. 😉 Mest det att man inte kan backa bandet sedan.

Liz85
12/23/19, 4:44 PM
#2

Tack för svaret. Fick en andra kontroll och det har inte hållit sig på plats så det blir ingrepp ändå. Eftersom det är julafton imorgon har jag planer på att ta grönt gips som julklapp från de. Lite måste man väl få kräva på julafton?

Maria
12/23/19, 4:53 PM
#3

När min man bröt handleden så gipsades han och det såg bra ut. Det växte ihop fel och fick brytas upp och han fick operera in några plattor. Idag är han bra förutom lite nedsatt kraft.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
12/23/19, 5:36 PM
#4

Jag fick ju en andra kontroll, antagligen mycket för att jag gått hem och låtit saker och ting sjunka in och hörde av mig dagen efter för att få fler frågetcken uträtade. Hade jag inte ringt igen hade nästa besök varit hos handterapeuten några veckor senare. Verkar känna min kropp bra för när armbågen bröts hade jag det på känn redan innan läkaren sett röntgenbilderna. Dock var det så lindrigt att det räckte med värktabletter, avlastning och träning. Den här gången visste jag direkt att handleden var bruten så det var bara att ta ett fast grepp om handleden med andra handen och fråga någon i närheten om hjälp. Hade dessutom på känn att det var en värre vurpa än sist - och hade tydligen rätt även där.

Upp till toppen
Annons: