Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 404 ggr
tlover
2019-11-28 18:37

kompression som medel mot smärta?

Jag har en liten teori ang orsaken till min smärta (som jag inte kommer gå in närmare på eftersom det just nu är en ganska löst när det gäller faktan bakom min teori) och undrar om någon här upplevt mindre smärta då man använt kompressionskläder?

Främst smärta i muskelfästen men även annan typ av smärta som inte är kopplat till åderbrock

l'm back

Annons:
Lona
2019-11-28 20:27
#1

Inte kompression men värme fast det är förstås allmänt vedertaget att det hjälper mot vissa typer av smärta, i synnerhet när det gäller muskler.

Men en spontan tanke - kompression gör att kroppen producerar mer av diverse "må bra-ämnen", det borde väl kunna påverka smärta också? Ungefär samma fysiologiska respons som ett tyngdtäcke mot oro fast kompression mot smärta? 
Beror säkerligen på varför och i vilken typ av vävnad man har ont men smärta är så komplext - varför inte testa?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Wony
2019-12-02 17:48
#2

Jag använder en typ av kompressionsstrumpa för att lindra värk i fötterna, då främst i hälområdet, och upplever att det hjälper. Jag har inte testat så mycket på annan värk, men det är nog mycket möjligt att det är applicerbart på andra kroppsdelar också.

Upp till toppen
Annons: