Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 613 ggr
[SonjaG]
11/27/19, 5:03 PM

duscha

Hörde om en person att hen duschar väldigt sällan, kanske en gång i kvartalet. 

Hur skadligt är det? Det låter ju lite sjukt tycker jag.

Annons:
tlover
11/27/19, 5:12 PM
#1

Det är nog mer hälsosamt än att duscha varje dag. Men värt att tänka på är att man kan tvätta upp sig utan att duscha.

l'm back

Herveaux
11/27/19, 5:14 PM
#2

Tvärtom menar en del forskare att det är mer skadligt för oss att duscha dagligen än mer sällan. LÄNK

Lite läsning om hygien genom historien för den som är nyfiken:
Peter Englund - Om stank och lukt i historien


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Cim92
11/27/19, 5:23 PM
#3

Jag tror inte det är skadligt att inte duscha, men man bör väl hålla sig ren och se till att man inte stinker, för allas skull :)

Sen är det nog skillnad på dusch och dusch. Att dagligen duscha varmt är nog mer skadligt än att dagligen duscha kallt.

Själv duschar jag ungefär 1-3 gånger i veckan beroende på årstid och aktivitet.

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

[SonjaG]
11/27/19, 7:26 PM
#4

Jag själv brukar duscha varje morgon. Men det är inte borste och intvålning. Bara en snabb avrivning (ljummet vatten) så jag vaknar.

Hygienen verkade skötas på den personen. 

Men vad kan hen drabbas av vid utebliven dusch?

Det var intressant det ni alla berättar och länken oxå.

annia1
11/27/19, 8:50 PM
#5

SonjaG varför tror du att hen måste drabbas av nåt.

Om du blir sjuk så är det för att du endera har andats in något tex nå virus eller att du ätit något olämpligt. 

Enda som kan göra en sjuk via huden är väl om du gör dig illa så att du blöder och ev få nån infektion. Eller ev om du får nån kemikalie eller nåt sånt på kroppen.  Men det ovanstående gäller ju även de som duschar.

Men att strunta i att duscha skadar inte, i alla fall kan inte jag komma på nåt som gör att man måste duscha.

Förr så var det knappt att de tvättade sig och de blev inte sjuka av det så varför ska man bli det idag.

.

Sindri
11/29/19, 10:21 PM
#6

Huden är kroppens största organ och ett viktigt skydd för oss. På  och i huden bor en massa nyttiga organismer som skyddar oss från att saker tränger igenom huden och göt oss sjuka. 
Det är nog lättare att bli "drabbad" av något om man duschar för mycket än om man duschar för lite. Många människor skrubbar sig frenetiskt och tar död på vårt naturliga skydd med en massa kemikalier.
Att snabbt spola av sig med vatten varje dag är nog inte farligt, men helt onödigt, och de som tvålar in sig med allsköns duschkrämer och  andra kemikalier gör sig själva(och oss andra)  en björntjänst. Våra reningsverk skulle må bra av att fler inte hade gått på den där renlighetsnojan som finns.

Annons:
[Devya]
11/30/19, 1:41 PM
#7

Jag brukade duscha varje dag och det resulterade i en svampinfektion i huden…. Läkaren var inte glad och skällde ut mig för att duscha för ofta. Nu duschar jag var tredje dag för jag vill inte få svamp igen.😫

Wony
12/2/19, 5:58 PM
#8

#6 Att duscha varje dag är inte onödigt alls om man har ett arbete som gör en väldigt svettig eller smutsig. Då är det värre att gå runt med den svetten och smutsen.  När jag exempelvis arbetade i växthus var det ofta runt 35 grader varmt och om jag inte tvättade bort all svett med vatten efteråt fick jag svampinfektioner och även rena skavsår av svetten… 

När jag arbetat i industri så behövde jag också duscha oftare än normalt. Eller när jag arbetade i kiosk med att fritera pommes och steka hamburgare. Flottet sätter sig överallt. Hår, hud, kläder. 

Sedan så är det skillnad om man arbetar på exempelvis ett luftkonditionerat kontor eller liknande.  Min tumregel är att att gå efter hur aktiv jag är, vilken bransch jag jobbar i och att känna efter hur kroppen känns.

annia1
12/2/19, 7:22 PM
#9

Wony #8 att duscha om det behövs är det väl ingen som säger nåt om eftersom det är självklart. 

Tittar man på dom som duschar en gång om dan så är det nog rätt många som duschar på morgonen och jag skulle tro att dom som duschar en gång om dan så är kanske hälften som duschar på morgonen. och då har man inte blivit vare sig smutsig eller svettig. 

Men ditt sista stycke är ju mer av det som det har pratats om.  Att man tittar på om det behövs eller inte. Det finns åtskilliga som duschar inte bara en gång om dan utan två gånger fast det inte behövs.  Utan de duschar endast för att de tror att det är så det ska vara. 

Men det finns en viktig aspekt som kan göra att alla måste ändra på sitt sätt att tänka bla gällande duscha, det är vattenbristen. Under de senaste åren har det funnits olika områden i sverige som haft vattenbrist och det var väl förra året som det var vattenbrist i stort sett i hela landet. 

Fortsätter det så att vi kommer få vattenbrist så kommer det inte bara vara bevattningsförbud (av tex gräsmattor) utan vi kommer alla behöva minska på hur mycket vatten vi använder även i hemmet. För det viktigaste är att vi kan fortsätta dricka vatten.

.

OlgaMaria
12/3/19, 10:22 AM
#10

Det kan nog vara farligt om man inte tvättar sina händer. Men resten av huden klarar nog att sköta sitt försvar ganska bra själv utan yttre hjälp. Händerna kommer ju i kontakt med väldigt mycket och vi hanterar vår mat med händerna. Här vet man ju att noggrann handhygien gör enormt mycket för att minska spridning av sjukdomar. Jag tänker att det kan vara stor skillnad på vilket klimat man bor i. Om man är i en varm miljö och svettas mycket kommer mycket restavfall ut genom svetten, och det är nog bra att skölja av det så det inte ligger kvar på huden. Om man inte svettas så har huden inte alls samma behov av rengöring - vilket ju är väldigt praktiskt. Man kan ju tänka att de som levde i Sverige innan man hade uppvärmda hus tvättade sig väldigt sällan under vintern men desto oftare blev det ett bad på sommaren.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: