Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 3673 ggr
gickan87
2019-11-20 22:06

Brännande baksida lår

Jag har dagligen smärta på baksidan av mitt högra lår, upplever att smärtan börjar i skinkan men den kan även komma från ländryggen. Ofta ilar det ner i vaden som kan göra rejält ont. När det är som värst så kan jag knappt gå, det bränner och ilar ända ner i foten. Yttersidan av foten domnar även bort. Ändå är jag dum nog att jobba.

Jag misstänker att det är ischias, men vad kan man göra åt det?
Haft kontakt med vården som ordinerade receptfria smärtstillande läkemedel. Men dem hjälper mig inte särskilt mycket.
Smörjer och masserar med johannesolja som sägs vara bra för ischias.

En vän nämnde att jag kanske ska höra med nån natrapat, men är rädd för att jag ska få ännu större smärta efter det besöket.
Sjukgymnast för att få övningar att göra hemma?

Nu när det gör som mest ont vet inte vad jag ska göra, sitta är nästan omöjligt och stå och gå så känns det som sendrag från rumpa ner i knävecket och vidare ner i foten.

MVH Erika :)

Annons:
Honestyisdead
2019-11-20 22:42
#1

Googla på ischiasövningar. Finns många bra övningar som kan lindra. Vilka som fungerar är personligt och beroende på hur rörlig man är, därför länkar jag inte till någon specifik.

gickan87
2019-11-20 23:50
#2

#1 Tack. Har så jädra ont just nu, funderar på om akutmottagningen kan hjälpa mig i natt… Hur jag än gör så slutar det inte värka, aldrig haft såhär ont tidigare. Det liksom small till när jag cyklade hem från jobbet idag och har kommit till och från sedan dess.

MVH Erika :)

Honestyisdead
2019-11-21 12:09
#3

#2 Hur har det gått?

gickan87
2019-11-21 14:02
#4

#3 Stannade hemma över natten. Varit i kontakt med vc idag och fick tid till sjukgymnast. En eller flera muskler i skinka/länd är överansträngda och trycker på diverse nerver. Har fått övningar att göra hemma + att jag ska prova annat smärtstillande läkemedel då det jag tog inte hjälpte alls.

MVH Erika :)

Honestyisdead
2019-11-21 14:21
#5

Hoppas det blir bättre. :)

gickan87
2019-12-05 09:50
#6

Nu har det gått 14 dagar, ingen förändring mer än att jag lyckats få starkare smärtstillande. Återbesök imorgon får se vad som händer då.

MVH Erika :)

Annons:
FataMorgana
2019-12-07 11:59
#7

Hoppas du får en remiss till en MRT. Det skulle också kunna vara ett diskbråck.

gickan87
2019-12-07 15:43
#8

#7 Ingen remiss. Sjukgymnasten ska kontakta läkare som ska bedöma om jag ska få smärtstillande för nervsmärta. Då citodon inte hjälper mig. Upplever att jag är sämre idag efter gårdagens besök, jag ömmade i ländryggen och i min journal står det "Klinisk fynd vid dagens undersökning ger misstanke om påverkan på nervrot på S1-nivå". Hon höll med om att jag var sämre än förra besöket. Tror läkare ringde mig igår eftermiddag då nån med hemligt nummer ringt. Hoppas dem ringer igen på måndag.

MVH Erika :)

FataMorgana
2019-12-07 16:19
#9

#8 

Ja det verkar ju verkligen vara en nervrotspåverkan. Men frågan är ju varför. Diskbråck? Spondylolisthese? I värsta fall kan ju bakomliggande orsak behöva opereras så jag kan inte förstå varför de inte vill utreda varför du har en nervrotspåverkan. Känselförlust som bortdomningar bör alltid tas på största allvar, så att man inte får bestående skador, pga nerver som till sist inte kan regenerera sig. Blir det inte bättre snart skulle jag kontaka vc igen eller söka upp en ortoped och försöka få en remiss till MRT. En sjukgymnast har ingen röntgenblick och kan bara kontrollera muskler och ligament som ligger nära under huden, men in i ryggraden kan hon inte se. Hon kan heller inte se varför musklerna är överanstränga. Trycker t.e.x ett diskbråck på en nerv någonstans så är det helt vanligt att musklerna förspänner och blir överanstränga pga det. En rikigt utredning vore alltså på sin plats.

gickan87
2019-12-07 19:30
#10

#9 Tack, får försöka stå på mig. Tycker det är svårt, dem borde veta bäst tycker jag. Men att bli sämre från vecka 3 till vecka 5 förstår jag att det inte kan vara normalt. Läser man om diskbråck på nätet så är det ju de första veckorna man har som ondast och inte tvärtom. Jag kan inte ens krysta när jag ska göra nummer 2 utan att jag får rejäl värk i skinka/lår och ner i foten. Funderar på ett besök hos akutmottagningen ikväll då det just nu gör så grymt ont. Fast jag tror inte jag får någon vidare hjälp. Dem har ingen öppen röntgen. Får nog stå ut över helgen och hoppas på läkarkontakt på måndag.

MVH Erika :)

FataMorgana
2019-12-08 11:31
#11

Ja försök att stå på dig. En ordentlig undersökning vore så viktig. 

 Ett diskbråck tar förstås mest ont när det är helt färskt. Men det tar lång tid att läka och kan lätt förvärras igen. Ibland kan det kännas en smula bättre, men sen kan det börja ta väldigt ont igen. 

Jag har själv två ryggoperationer bakom mig (spondylolisthese och pga det fick jag diskbåck) och känner igen dina symptom av nervrotspåverkan. Jag hade min första operation 2004 och lider fortfarande i dag av nervsmärtor i högra lår. 

Nerver regenerar sig väldigt dåligt och har du en nervrot ikläm måste man ibland skrapa bort en bit av disken (diskbråcket) eller det som klämmer på, så att det finns plats runt nerven igen. Diskbråcket tappar förstås vätska med tiden och skrumpnar ihop, så att det kan bli bättre med tiden av sig självt, men det är en process som tar väldigt lång tid och inte i alla fall blir man bättre av det. Det kan handla om flera år. 

Diskbråck ser man inte på en vanlig röntgen och inte heller nerverna, bara på magnetröntgen. Men jag vet att läkarna försöker att spara in pengar och vill inte skicka folk på undersökningar hur som helst. En nervrotspåverkan borde i allafall tas på största allvar. 

Det står också på alla sidor när man bör söka upp en läkare och det är när man får bortdomningar, strålande smärtor, svårt att kontrollera urin och avföring mm. I värsta fall kräver sådana symptom en akutoperation. Därför förstår jag inte varför dom bara skickar dig till en sjukgymnast när du kommer med just ett par av dessa symptom. Ett alternativ är att du skriver en egen remiss till en ortoped, om det går.

gickan87
2019-12-08 19:52
#12

#11 Det är lite konstigt det här, enligt det jag kan läsa på nätet om diskbråck så har man ondast de första veckorna även om det kommer smygande på. Jag har som ondast nu 5-6 veckor efter att det började göra ont. Det är ju diskbråck jag misstänker själv alternativt psoriasisartrit, då jag har fläckar och gropar i naglarna.

Får hoppas läkaren hör av sig imorgon, annars får jag ringa på tisdag och be om en läkartid. Ska bli spännande och höra vad dem har för plan, har inte ens lämnat några prover vilket också är vanligt läste jag.

Idag känns det dock lite bättre igen men det är antagligen för att jag varit ledig i helgen och inte varit så aktiv som jag är en vanlig arbetsdag.

MVH Erika :)

FataMorgana
2019-12-09 11:08
#13

#12  

Det är ju så olika från person till person vilka smärtor och besvär ett diskbråck ger. Jag träffade en tjej en gång som berättade för mig att hon vaknade upp en morgon och hade ingel känsel i det ena benet längre. Men hon hade absolut inga smärtor någonstans. Sen skickade de henne på MRT och det kom fram att hon hade ett diskbråck som klämde på en nerv. Hon var alltså helt utan smärtor, medan andra kan få jätte ont. 

Det kan också hända, att man först får ett litet bråck (en protrusion - förstadie till diskbråck) som inte tar så hemskt ont och att det efter en tid pressas ännu mer ut av disken, dvs att en protrusion har blivit till ett diskbråck och då blir smärtorna värre när det här sker. Att man har som ondast de första veckorna är nog det som lärs ut i skolböckerna, men det när handlar om verkligheten ser det ibland lite  annorlunda ut. 

Men visst du kan ha något annat också, som t.e.x psoriasisartit. Det kan också leda till smärtor i ryggen vad jag har läst. Vet dock inte om det kan leda till nervrotspåverkan? Men i allafall får vi hoppas att din läkare tar de prover och bilder som skulle behövas.

Annons:
gickan87
2019-12-11 11:43
#14

Blir galen, skickas mellan olika enheter. Ingen vet något. Får se om sjukgymnasten ringer upp idag.

MVH Erika :)

gickan87
2019-12-17 15:33
#15

Nu har det äntligen börjat ordna upp sig. Fått medicin för nervsmärta i drygt en vecka, den hjälper lite ska öka dosen. Efter samtal med läkare idag så ska remiss till magnetröntgen skrivas. Dock hört att det tar lång tid för att få komma dit :(

MVH Erika :)

FataMorgana
2019-12-17 15:43
#16

Fint att höra. Ja tyvärr kan det ta långt tid för att få komma på magnetröntgen, men huvudsaken att läkaren skriver remiss dit, så att du förhoppningsvis får klarhet i vilka nerver som är ikläm och varför. Skriv gärna och berätta sen vad bilderna visar.

gickan87
2019-12-21 21:35
#17

#16 Väntetiden är beräknad 1-3 månader, känns sådär. Ansträngde mig för mycket på jobbet igår så idag har jag värre smärta vilket jag förstått är normalt.

Både läkare och sjukgymnast säger att jag inte ska sjukskriva mig, just idag funderar jag allvarligt på att göra det ändå. Men samtidigt vill jag inte då jag dagtid under arbetet håller ryggen igång och då har mindre smärta, det kommer på kvällen när jag kommer hem och stelnar till.

Dessutom är det ont om personal som det är redan, tänker på mina kollegor också.
Samtidigt går mina funderingar om vården kommer ta mig på allvar medans jag jobbar?

Samtidigt har dem ju bevisat det genom att skicka remiss till magnetröntgen.
Också läser man på nätet att om diskbråck inte gått över inom 3 månader så går det i regel inte över av sig själv. Är orolig för en eventuell operation också, rehabiliteringen efteråt.

Förlåt massa svammel men behöver få bolla mina tankar med någon.

MVH Erika :)

FataMorgana
2019-12-22 12:58
#18

#17 

Jag tänker att det förstås är bäst att göra sjukgymnastik och övningar som är bra för ryggen i stället för att gå på jobb och lyfta tungt och göra vridrörelser som inte är bra för ryggen. Att sitta länge är heller inte bra för ryggen. Det beror alltså lite på vad du har för ett jobb, om det är bra för ryggen eller inte att du går på jobb. 

Att hålla ryggen i rörelse är  förstås bra, för  annars händer det lätt om man har en sjuk rygg att ryggen stelnar till, men det kan också hända att ett fysiskt tungt jobb gör saken värre, att ryggen stelnar till pga det sen när du kommer hem och slappnar av. Jag märker det ofta själv, när jag ansträngt mig för mycket, att ryggen blir värre mot kvällen när jag slappnar av, men för mig är det ett tecken på att jag ansträngt mig för mycket. Lagom är alltså bäst. Får jag fråga om du också är stel på morgonen när du stiger upp eller är stelheten som värst på kvällen när du varit på jobb? 

Men vad som gäller sjukgymnastik är mina erfarenheter av olika sjukgymnaster att inte alla är bra och kan sin sak. Jag har varit hos sjukgymnaster som verkligen inte har kunnat sin sak och som gett mig övningar som bara gjort saken värre. Andra har varit bättre och gett mig övningar som verkligen hjälpt mig.  Sen tycker jag att det inte är så bra att göra sjukgymnastik innan man rikigt vet som felas. Olika ryggpoblem kräver olika behandliingar och bäst är det att först veta exakt vad det är man har i ryggen för att sedan kunna få den rätta behandlingen för just den saken.  Men du har ingen diagnos än, så jag har lite svårt att säga vad som skulle vara bäst för dig just nu. 

Lyssna helt enkelt till din kropp och till ditt förnuft och blir det för outhärdigt att gå på jobb så ska du naturligtvis kunna sjukskriva dig. Jag gick också på jobb med smärtor, bet ihop och jobbade på tills jag inte klarade av det längre. I början var det för mig som för dig, att stelheten blev bättre på jobb när ryggen var i rörelse, men i längden blev det ändå värre och värre och till sist stod jag där på jobb med sådana smärtor att jag inte klarade av det längre. 

Tror att många läkare och sjukgymnaster aldrig själva haft ont i ryggen och därför inte vet hur det känns att jobba med smärtor, att dom därför inte förstår hur ont man har. Kan du inte jobba, kan du helt enkelt inte. Sen måste det ju inte betyda att du måste opereras. Många diskbråck (om det är det du har) blir bättre med tiden utan operation, men för det krävs nog en ganska lång rehabilitation och att man verkligen  flitigt jobbar på att bygga upp de små musklerna kring kotorna. Det ett livslångt projekt, liksom att man lär sig lyfta rätt och att man arbetar på sin kroppshållning så att man i framtiden har så lite smärtor som möjligt och inte drabbas av nya diskbråck t.e.x

gickan87
2019-12-22 16:10
#19

#18 Stelheten är något mindre på morgonen. Jobbar i livsmedelsbutik så det är en hel del tunga lyft, vridningar och mycket böja ryggen. Upplever att ischiasvärken blivit värre under helgen. Smärtan är mer intensiv, bränner och jag har svårt att hitta nån ställning som är smärtfri. När det är som värst så hugger det till i underlivet så jag domnar bort. Detta pågår dock bara någon sekund innan det släpper.

MVH Erika :)

FataMorgana
2019-12-22 16:40
#20

#19  

Ja jag är rädd för att din rygg inte kommer att bli bättre i en livsmedelsbutik i allafall. Det är inget bra jobb om man har problem med ryggen. Att det blivit värre under helgen och att du får smärta och bortdomningar i underlivet är inget bra tecken. I ditt ställe skulle jag snarare gå till läkaren/sjukhus än på jobb just nu, men i slutändan vet du endast själv vad du klarar av eller eller inte. Bortdomningar är iallafall inget man ska leka med.

Annons:
FataMorgana
2019-12-22 17:04
#21

Om du googlar på "sleep positions for lower back pain" så hittar du lite tips och tricks till hur du kan underlätta för natten. 

https://www.google.se/search?q=sleep+positions+for+lower+back+pain&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwji1o20z8nmAhUniYsKHQvhCyUQ_AUoAXoECA8QAw&biw=1560&bih=758

gickan87
2019-12-22 23:08
#22

#20 Tack, får se hur jag känner mig imorgon. Annars får det bli ett besök till akuten istället för jobbet.

MVH Erika :)

gickan87
2019-12-28 20:09
#23

Hur länge fick du vänta på MRT? Ringde vc igår och dem sa att enligt vårdgarantin är det 5 veckors väntetid men att det oftast tar upp till 3 månader.

MVH Erika :)

FataMorgana
2019-12-29 12:28
#24

#23  

Jag fick vänta på min tid i en månad, men jag bor utomlands…. Här kan man i allafall be om att få komma in på MRT tidigare om någon annan säger upp sin tid. Då kan det hända att dom ringer och säger att det finns en tid redan nästa dag, ifall man vill och kan komma då. Vet inte om du skulle kunna ringa din vc och fråga om denna möjlighet även finns där? Säg att du har fruktanvärt ont och inte vet hur du ska klara av att vänta så länge, att om någon säger upp sin tid, att om du i såfall skulle kunna ta över denna tid? Du har ju inget att förlora genom att fråga dem om det skulle gå.

gickan87
2019-12-29 13:26
#25

#24 Tack får ringa dem på måndag och höra!

MVH Erika :)

gickan87
2020-01-03 23:19
#26

En liten uppdatering. Var hos sjukgymnasten igår och vi båda tycker att jag är lite bättre. Mindre smärta (om det inte är tabletterna som hjälper) och mer rörlig. Dock är jag fortfarande svag i högerbenet. Fått nya övningar att göra som ska stärka bäcken och säte. Hon trodde också att jag snart kommer få tid för MRT.

MVH Erika :)

gickan87
2020-01-11 19:31
#27

Blev väckt av telefonen igår morse. Fick veta att jag ska på MR redan på tisdag 14/1 😊

MVH Erika :)

Annons:
Maria
2020-01-11 20:27
#28

Vad bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-01-12 10:20
#29

#27 

Så bra. Men det går fortfarande bättre va? Berätta sen gärna vad bilderna visar, om du vill alltså.

gickan87
2020-01-12 13:39
#30

#29 Det är olika från dag till dag. Lyfter jag för mycket på jobbet så är jag sämre i 1-3 dagar efter. Går med ständig molvärk i ländryggen. Står och går jag för mycket så är jag trött/tung i ländryggen och bröstryggen, även nacken känns.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-01-13 12:51
#31

#30  

Det är ju tråkigt om nacken också drabbas, men ofta är det tyvärr så, att om man har blockeringar i ländryggen,  att man även får motblockeringar upptill, alltså i nacken. Har tyvärr också sådana problem och måste med jämna mellanrum få fysioterapi för nacken med massage och värmebehandlingar och inte bara för ryggen. Det är skit när man ska drabbas som så  ung med sådana problem. Men snart ska du väl i allafall veta vad som står på i ryggen.

gickan87
2020-01-13 15:35
#32

#31 Misstänkte att det kan vara så. Är väldigt nervös inför morgondagen men vet såklart att det kommer gå bra. Sedan blir det en evig väntan på svaret dock.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-01-13 15:59
#33

#32 

Är det första gången du har ett MRT? Egentligen finns det inte mycket att vara nervös inför. Det enda som kan vara lite jobbigt är oljudet från maskinen, men man brukar ju få hörlurar för det och sen om man har klaustrofobi kan det kännas lite trångt att ligga där, men annars tar det inte alls ont eller så. Själv brukar jag utnyttja tiden med att meditera när jag har MRT.  Har varit rätt så många gånger på MRT så jag har blivit riktigt van. Glöm sen inte att be dem skicka svaren även till dig, så att du själv kan läsa vad där står. Men kanske du får det automatiskt?

gickan87
2020-01-13 16:23
#34

#33 Ja är min första MRT. Är alltid såhär nervös innan det väl är dag då brukar jag vara lugn konstigt nog. Jag tror att mitt svar borde dyka upp på mina sidor hos 1177. Kan höra med dem imorgon i alla fall. Hur snabbt kan man vänta sig svar?

MVH Erika :)

Annons:
FataMorgana
2020-01-13 16:40
#35

#34 

Det brukar inte ta många dagar tills svaren kommer. Nu bor jag förstås utomlands, men här tar det bara ett par dagar högst. Ja förr var det väl så att läkaren brukade ringa upp och berätta vad man har, men om det skrivs in på ens egna sidor nuförtiden så är det ju bra. Fast fråga för säkerhets skull.

gickan87
2020-01-13 16:46
#36

#35 Antar att min läkare kommer skicka ett skrivet brev hem till mig. Brukar vara så i regel när det gäller svar i undersökningar, prover osv. Jag får väl hålla mig till tåls. Nu är det på gång i alla fall. Något positivt!

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-01-13 16:56
#37

#36  

Ja du fick ju din MRT tid rätt hyfsat snabbt i allafall. Många måste nog vänta mycket längre än så, så visst är det här positivt nu.  Och lycka till för i morgon. Det kommer att gå bra.

gickan87
2020-01-13 17:13
#38

#37 Hade sån tur, ringde och skulle höra mig för hur lång väntetiden beräknas vara. Fick veta då att det var drygt 2 månader. Sen ringde dem i fredags och hade en återbudstid :)

MVH Erika :)

gickan87
2020-01-14 22:29
#39

Var inte alls så läskigt som jag trodde. Dock fick jag kontrast då bilderna över ryggmärgen inte blev så tydliga. Är det vanligt? Blev lite orolig om dem såg något. Men dem får ju inte säga något. En dryg vecka skulle det ta innan jag får svaret. Vill att det ska visa någonting men inget allvarligt.

MVH Erika :)

Maria
2020-01-15 06:56
#40

Alla gånger jag röntgat skalle och rygg så har det varit med och utan kontrast.

Det är en röntgenläkare som utvärderar bilderna och de som jobbar med kameran är med största sannolikhet sjuksköterskor som inte får sätta någon diagnos eller lämna ut svar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-01-15 10:45
#41

#39 

Jag har aldrig fått kontrast när jag varit på MRT för ryggen, men det lär inte varit så ovanligt. Det görs nog bara för att få mer information, för att kanske upptäcka inflammationer? Det finns ju andra orsaker än diskbråck som kan ge ryggont. Tycker att det bara är bra att du blir ordentligt undersökt. Det behöver ju inte betyda att det är något allvarligt. Men jag förstår din oro.

Annons:
gickan87
2020-01-15 11:15
#42

#40 Tack, nu blev jag lite lugnare. Bara vänta nu då.

MVH Erika :)

gickan87
2020-01-15 11:16
#43

#41 Ja du har säkert rätt. Dessutom var det beställt helrygg och inte bara ländryggen så det är ju bra.

MVH Erika :)

gickan87
2020-01-16 14:35
#44

Svaret har redan kommit på 1177. Dock ingen kul läsning. Förvärrar bara min oro. "Bedömning: Intradural tumor i L2-3 höjd som kraftigt dislocerar cauda och förtränger spinalkanalen. Förutom ependymom är någon form av nervskidetumör eller meningiom också fullt möjliga differentialdiagnoser. Även leptomeningeal metastasering och paragangliom kan ge denna bild. Diskdegeneration och diskbråck inom L4-S1-området med vänstersidig övervikt." Nån som förstår vad det innebär, är det risk för cancer som jag själv tolkar det?

MVH Erika :)

Maria
2020-01-16 15:17
#45

#44 Det här svaret måste du få tolkat av en läkare personligen. Jag hade snarast försökt att få tid för besök.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-01-16 15:20
#46

#44    

 Jag förstår verkligen din oro just nu och det där överträffar mina kvalifikationer. Jag vågar varken säga det ena eller det andra, bara att jag skulle försökta få tag på läkaren så fort som möjligt om jag vore du och berätta om din oro efter att du läste svaret.

gickan87
2020-01-16 20:30
#47

#45 #46 Min läkare är ledig på fredagar. Hoppas hon kontaktar mig på måndag. Känns som att det är knölen som gör att jag har ont och inte diskbråcket :/

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-01-17 07:11
#48

#47   

Oj nej, så synd att hon inte är där på fredagar. Finns det ingen annan läkare som är på plats när hon är borta? Med dessa diagnoser så förstår jag verkligen att du måste ha väldigt ont.

Annons:
gickan87
2020-01-17 10:19
#49

#48 Finns andra läkare men dem är väl inte så insatta i mitt fall. Har lugnat ner mig nu. Intalar mig att jag är ju inte sjukare idag jämfört med innan jag läste journalen. Det är ju det som är så konstigt, har inte så farligt ont längre. Säkert mycket pga medicinen jag tar mot nervsmärtan. Är mest trött och tung i bröstrygg och länd när jag går och står för länge.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-01-17 12:27
#50

#49  

Ja  om du tror du klarar dig över helgen med medicinerna som du har och om det känns bäst med den egna läkaren som känner till ditt fall så får vi hoppas att hon ringer upp på måndagen i såfall. Finns det ingen möjlighet att ringa till din vc och be om att få bli uppringd av henne på måndagen?

gickan87
2020-01-17 13:17
#51

#50 Ja, jag har bra stöd här hemma. Telefontiden är slut för idag. Men ringer på måndag och ner om att få bli uppringd då. Får ha mobilen med mig på jobbet. Tänker att även om jag får kontakt med någon läkare idag så lär jag väl ändå inte få hjälp på en gång idag?

MVH Erika :)

Maria
2020-01-17 13:51
#52

#50 Nej idag lär det inte hända något. Viktigast är att du nästa vecka får besked om vad det hela handlar om och vad man har för plan för att gå vidare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-01-17 13:54
#53

#51 

Nej knappast får du hjälp på en gång idag. Tänkte mer på mediciner och kanske på ett par lugnande ord av läkaren. Fint att du har stöd hemma.

gickan87
2020-01-17 15:00
#54

#52 #53 Tack för era råd. Uppdaterar när jag fått veta mer

MVH Erika :)

gickan87
2020-01-26 23:11
#55

Imorgon är det dags att ta tag i saken. Efter mitt besök hos sjukgymnasten så är det dags att försöka få tag i min läkare. Önska mig lycka till, lär bli sittande i telefonen hela dagen. Hoppas bara dem tar mig på allvar, är väldigt nervös blir nog inte mycket sömn inatt.

MVH Erika :)

Annons:
Maria
2020-01-27 06:16
#56

Jag håller tummarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-01-27 08:13
#57

#55 

Håller tummarna jag med.

gickan87
2020-01-27 10:24
#58

Tack för era tummhållningar! Det gick fort, sjukgymnasten lämnade meddelande till läkaren att jag ville bli kontaktad. 1 timme senare ringer denne och berättar att jag har en förändring i ländryggen som dem måste kolla närmare på. Hn hade kontaktat ett annat sjukhus så hn ska klämma och känna på knölen imorgon också ska vi prata vidare då för hn kunde inte ta det per telefon Sjukgymnasten var riktigt nöjd med mig idag. Det enda som är kvar i stort sett är den ihållande "tandvärken" jag har i ryggen. Dem sitter tyvärr i dygnet runt.

MVH Erika :)

gickan87
2020-01-27 10:32
#59

Såg nu att läkaren skickat akutremiss till neurolog, vad innebär det?

MVH Erika :)

Maria
2020-01-27 11:44
#60

#59 Man vill att en neurolog ska titta närmare på detta och det låter ju helt rimligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-01-27 12:31
#61

Ja som Maria säger vill man nog att en neurolog ska titta närmare på det här. Jag fortsätter med att hålla tummarna och hoppas du uppdaterar här.

gickan87
2020-01-27 12:41
#62

Ok. Vad gör en neurolog, mer tester och undersökningar antar jag?

MVH Erika :)

Annons:
FataMorgana
2020-01-27 12:44
#63

Ja jag antar det, att dom ska undersöka det här närmare nu, men jag vet ju inte vilka undersökningar och vilka tester som kommer att göras.

Maria
2020-01-27 12:47
#64

Det finns hundratals olika sjukdomar som en neurolog "har hand om" men om man läser din tråd inne på Cancer iFokus så är ju en frågeställning, som jag uppfattar det,  ependymom och det utvärderar man på neurologen.

Du kommer med all säkerhet få genomgå flera utredningar innan man får klart för sig vad dina problem beror på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-01-27 12:58
#65

#64 Ja, det är ju huvudmisstanken. Bara vänta på morgondagen, lär väl få mer information då. Såg i anteckningarna att neurokirurg ska kontaktas efter mitt besök imorgon. Att morgondagens besök är för att kolla "status på patienten". Känns skönt att dem tar mig på allvar även fast det just nu är väldigt skrämmande.

MVH Erika :)

gickan87
2020-01-28 17:32
#66

Precis hemkommen från besöket. Inte mycket klokare. Läkaren gjorde tester på mina ben och fötter, känsel och styrka. Troligen kommer jag få kallelse till neurolog/neurokirurg inom 1-2 veckor. Det troliga är att man då bestämmer sig för att tumören ska plockas ut och då kommer provtagning göras och först då får jag veta om den är elak eller godartad.

MVH Erika :)

Maria
2020-01-28 19:40
#67

#66 Jag tänkte väl det. Svårt att veta exakt vad det handlar om på bara en röntgen. Då får du skriva ner alla dina frågor du har inför besöket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-01-28 19:50
#68

#67 Ja, var jättenervös idag inför besöket. Vet inte hur jag kommer vara när jag ska till neurologen. Känns som en evighetsväntan.

Mest orolig för operationen, och om tumören är elak eller inte 🤔

MVH Erika :)

Liz85
2020-01-29 03:53
#69

Jag var tvungen att göra en operation i julas. Visserligen av handleden för att lägga en envis fraktur tillrätta. Så det är inte samma sorts operation. Jag tyckte det var lite obehagligt innan att behöva sövas och släppa kontrollen totalt i någon annans händer. Också lite för det där att en kirurg faktiskt ska göra ett ingrepp på något sätt. Nu är det som sagt helt olika operationer men min oro var egentligen obefogad. De lyssnade på alla frågor och förklarade det jag ville veta. Väl där inne så berättade de hela tiden vad de gjorde. Kände inget obehag alls under sövningen och när jag vaknade igen kändes det som det gått några ögonblick bara men då var ju allt över redan, utan att man känt eller varit medveten om något av det som skett. Sen håller jag tummarna för att du får ett positivt besked gällande tumören. Det kan jag tänka är lite nervöst att vänta på svaret, det är inget konstigt.

Annons:
Maria
2020-01-29 07:08
#70

#68 Försök att få någon med dig vid det besöket för fyra öron lyssnar bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-01-29 11:32
#71

#69 Tack! Jag är en sån person som oroar sig hur mycket som helst före. Men när det väl gäller är jag lugn som en filbunke. Tänker att det kan hända så mycket under en operation, speciellt i ryggen där alla viktiga nerver sitter.

MVH Erika :)

gickan87
2020-01-29 11:33
#72

#70 Ja, min mamma har lovat att följa med.

MVH Erika :)

gickan87
2020-01-29 13:36
#73

Nu är remissen besvarad och jag ska tas upp på kirurgronden 2021-01-29 det måste väl vara en felskrivning? Är ju 29:e idag..

MVH Erika :)

Maria
2020-01-29 13:43
#74

#73 Det är inte säkert. De brukar ju ta upp flera "fall" så du kanske är med redan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2020-01-29 13:56
#75

#73 Du menar 2020 hoppas jag

gickan87
2020-01-29 14:18
#76

#75 Var just det jag reagerade på, att det står 2021 och inte 2020 :/

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2020-01-29 14:19
#77

#74 Var året jag reagerade på..

MVH Erika :)

Honestyisdead
2020-01-29 15:05
#78

#76 Ring och fråga. Är ju galet om det är nästa år dom verkligen menar!

Maria
2020-01-29 15:06
#79

Jag såg inte årtalet utan trodde de eventuellt skulle ta upp det på ronden redan idag..

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-01-29 15:08
#80

#78 Måste vara en felskrivning då det är en akutremiss som skickats. Men får testa ringa dem imorgon.

MVH Erika :)

gickan87
2020-01-29 15:09
#81

#79 Tolkar det som att det kommer tas upp på ronden idag. Kan ju inte vänta ett helt år.

MVH Erika :)

Maria
2020-01-29 15:10
#82

Nej det måste vara en felskrivning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-02-01 12:05
#83

Att planera håller mig lugn. Planerar just nu för hur lång tid jag blir inlagd, eller om operation sker dagkirurgiskt. Vet att det är omöjligt för er att svara på. Så jag frågar er istället hur länge ni fick ligga inne efter era operationer?

MVH Erika :)

Annons:
Maria
2020-02-01 12:19
#84

Efter min hjärnoperation har jag för mig att det var någon vecka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2020-02-01 13:45
#85

När min mamma opererade ryggraden/ryggmärgen låg hon inne 2-3 dagar.

gickan87
2020-02-01 15:16
#86

#84 #85 Tack för era svar. Vad gör man för att tiden ska gå när man är inlagd? Tänker att det blir mycket tid över till hemlängtan?

MVH Erika :)

Maria
2020-02-01 15:41
#87

Det jag minns mest är smärta och hitta rätt lindring sedan så var det sjukgymnasten och arbetsterapeuten. Även en dietist träffade jag några gånger så det var liten tid till att vila innan utskrivning😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2020-02-01 15:45
#88

#86 Ha med surfplatta, bok, hörlurar till musik, tidningar och be familjen komma på besök. Jag hälsade på mamma var dag. Hade med gofika.

Maria
2020-02-01 15:51
#89

#86 Är det OK om jag länkar hit till denna tråd inne i din tråd på Cancer?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-02-01 16:14
#90

#87 Jaha, kanske inte blir så mycket tid till att ha tråkigt då.

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2020-02-01 16:16
#91

#88 Smart, ska ta med mig surfplattan och mån bok. Har massor jag inte hunnit läsa ännu. Blir nog tyvärr svårt för min familj att ta sig dit då sjukhuset ligger ganska långt hemifrån. Men telefon finns det ju.

MVH Erika :)

gickan87
2020-02-01 16:16
#92

#89 Absolut, gör det :)

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-02-01 16:35
#93

Vet du redan när du har operationen och vet du om de kommer att göra något åt diskbråcket också eller tar de bara bort knölen?

gickan87
2020-02-01 16:49
#94

#93 Har inte fått någon kallelse ännu. Försöker planera lite såhär i förväg. Allt för att hålla mig sysselsatt och veta vad som kommer hända. Diskbråcket är påväg att läka ut. Det är inte upptaget i remissen så tror inte dem gör något åt det. Jag har nästan inga besvär av det längre heller.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-02-01 17:07
#95

#94  

Fint att åtminstone diskbråcket läker. Antar att du kommer att få gå på ett förberedande samtal sen innan det är dags för operationen, så då kommer du nog att få reda på allt. Men jag förstår att du vill veta allt redan nu. Svårt att säga hur länge du kan tänkas behöva att stanna inne.  Själv var jag inne en vecka när de opererade mig i ryggen. Jag fick några skruvar och någon platta inopererat.

gickan87
2020-02-01 17:19
#96

#95 Ja, lider av lätt läkarskräck så vill vara så förberedd som det går. Misstänker att jag kommer bli kvar minst en natt eftersom jag har diabetes så vill dem väl ha extra koll. Ja, jag hoppas jag får komma in för samtal om inget annat så för provtagning inför operationen. Fick inte så mycket info av min läkare då hon var stressad. Det enda hon sa var att dem säkert kommer vilja plocka ut den och att det låter farligare än vad det är med en ryggoperation.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-02-01 17:38
#97

#96  

Ja ett par dagar minst skulle jag tro. Och det är nog som din läkare säger, att det låter farligare än vad det är med en ryggoperation. Det jobbigaste med min operation var att jag fick ligga stilla på ryggen i 48 timmar innan jag fick kliva upp ur sängen. Men det var pga av skruvarna som blev inopererade. Annars fick jag så  mycket smärtmedicin att jag knappt hade ont alls och tiden gick också ganska fort. Jag sov ju den mesta tiden. Det ska nog gå bra ska du se.

Annons:
gickan87
2020-02-01 18:01
#98

#97 Sen beror det väl på hur lång tid det tar innan svaret på tumören kommer, om det behövs vidare behandling. Är väl bara vänta och se antar jag. Men tankarna vandrar gärna iväg.

MVH Erika :)

Maria
2020-02-01 21:45
#99

#98 Jag åkte hem långt innan svaret på tumören kom. Då bestämdes såklart vidare behandling vilket i mitt fall blev strålning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-02-01 21:54
#100

#99 Misstänkte att det blir så. Lär väl ta lite tid innan svaret kommer.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-02-02 11:01
#101

#98    

Ja klart att tankarna vandrar iväg, det skulle det nog göra för mig med. Och det är väl det som är det allra värsta, att inte veta. Det är lite som med knölar i bröstet hos kvinnor. De allra flesta som upptäcks är godartade, men det vet man inte förrän man opererat bort dem och fått dem undersökta. Själva operationen kommer nog att gå bra, men det är den där ovissheten som är det jobbigaste och som tär mest på en. Jag förstår din oro.

Honestyisdead
2020-02-02 11:13
#102

#101 Gällande bröst så vet man utan operation eftersom man tar nåltest på knölar i bröst.

FataMorgana
2020-02-02 11:19
#103

#102 

Jasså, gör man så nuförtiden. Det visste jag inte. Tänkte bara på en bekannt som de opererade ut en knöl och en bit av bröstet på för att skicka det till labben på undersökning. Men det är flera år sedan.

Maria
2020-02-02 11:28
#104

Jag har haft knölar i bröstet vid ett tillfälle för flera år sedan och då gjorde man en biopsi för att kolla vad det var. Tack och lov ofarligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2020-02-02 11:32
#105

#104 Ja biopsi heter det ju :)

FataMorgana
2020-02-02 11:41
#106

#104  

Ja kanske man alltid gjort så, men med undantag för oklara biopsisvar? Min bekanntas knöl var också godartad, men hon behövde dock igenomgå en mindre operation för det. Men poängen med mitt inlägg handlade egentligen mer om själva väntan på svaret, om det nu sen är via biopsi eller via operation är inte så viktigt, utan att det är själva ovissheten som är så jobbig.

gickan87
2020-02-02 14:57
#107

#101 Ja, gäller att hålla sig sysselsatt. Hoppas på kallelse kommande vecka.

MVH Erika :)

gickan87
2020-02-03 10:58
#108

Det händer lite iaf. Dagens uppdatering i min journal "Bäste kollega, tack för remiss och bilder. Således 32 årig kvinna med långvariga problem med smärtor i ländryggen med utstrålning mot höger sida. MRT visar på nivå L2/L3 en intraduralt belägen tumör som dislocerar nervrötterna i området. Sannolik differentialdiagnos är ependymom, schwannom eller meningiom. Patienten kallas till min mottagning för relativ snar bedömning"

MVH Erika :)

Maria
2020-02-03 11:10
#109

Bra att det händer något. Jag tycker du ska ringa och fråga vad man menar med "relativ snar bedömning"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-02-03 14:18
#110

#109 2-4 veckor trodde min läkare.

MVH Erika :)

Maria
2020-02-05 08:25
#111

Vad bra. Nu rör det på sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
gickan87
2020-02-06 23:45
#112

Ja, känner mig inte lika orolig längre. Känns som att ju längre tid det går så vänjer man sig med både värk och oro.

MVH Erika :)

Maria
2020-02-13 09:08
#113

Har du hört något mer?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-02-13 10:11
#114

Nej, ingenting ännu

MVH Erika :)

gickan87
2020-02-14 14:50
#115

Fick precis att samtal från neurokirurgen. Fick tid redan på tisdag! Nu blir det en nervös väntan..

MVH Erika :)

Honestyisdead
2020-02-14 14:54
#116

#115 Förstår det. Men bra att det är så kort tid till dess i alla fall!

Maria
2020-02-14 15:01
#117

Vad bra att det går undan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-02-14 17:30
#118

Och jag som precis hade slappnat av då sista posten för veckan kommit. Men det är bra att det rullar på. Hade dock inte väntat kontakt förrän tidigast om 1-2 veckor till.

MVH Erika :)

Annons:
FataMorgana
2020-02-14 17:34
#119

Ja bra att det rullar på. Håller tummarna inför ditt kommande möte med neurokirurgen.

gickan87
2020-02-14 18:13
#120

#119 Tack, känns som att helgen kommer bli väldigt lång. Tur jag jobbar heldag på måndag i alla fall.

MVH Erika :)

gickan87
2020-02-14 20:50
#121

Men vad gör man hos en neurokirurg egentligen?
Kommer han känna och klämma bara eller görs det andra undersökningar?

Gah blir galen av att inte veta vad som kommer hända 🤪

MVH Erika :)

Maria
2020-02-14 21:58
#122

Neurokirurger opererar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-02-14 22:35
#123

Ja, men han ska väl göra en bedömning av mig först antar jag? Återstår väl bara att vänta tills besöket.

MVH Erika :)

Maria
2020-02-15 07:01
#124

Jag gissar att du ska få träffa neurokirurgen inför operation så att hen kan förklara förloppet och annat som rör själva ingreppet

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-02-15 10:33
#125

#124 Ja, så kanske det är har jag inte ens tänkt på. När jag träffade min läkare fick jag inte veta någonting mer än att hon trodde jag skulle bli kontaktad inom 1-2 veckor.

MVH Erika :)

Annons:
Maria
2020-02-15 10:44
#126

När jag skulle operera skallen så träffade jag kirurgen vid två tillfälle innan. Det var bra för han förklarade själva operationen. Var man skulle gå in i skallen och hur själva ingreppet var planerat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-02-15 11:46
#127

Ok. Tack, då kanske det är på gång på riktigt då

MVH Erika :)

gickan87
2020-02-18 12:08
#128

Dåså var besöket avklarat. Operation i mars eller april. Kirurgen trodde den är godartad, men inget kan vara säkert innan proverna kommer tillbaka efter operationen. Man kommer ta bort några ben i ryggraden för att komma åt tumören. Dem kan man tydligen leva utan. Efter operation kommer jag vara sängliggande 1 dygn för att se så inte ryggmärgsvätska läcker ut. Blir inneliggande en dryg vecka. Skönt att det är på gång, men blev ju inte mindre nervös för det :/

MVH Erika :)

Maria
2020-02-18 12:11
#129

Så skönt att du fått lite mer besked nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-02-18 12:29
#130

Ja åtminstone vet du lite mer nu, men förstår att du fortfarande är orolig.

gickan87
2020-02-18 16:14
#131

Ja nu känns det verkligen som att det är på gång. Bara förbereda allt hemma nu för lär väl inte få bära tungt på ett tag.

MVH Erika :)

gickan87
2020-02-19 11:39
#132

Såg nu i min journal att läkaren skrivit "Planerar in operation med prioritet inom 6 veckor" Känns som dem kommer gå undan. Idag har jag mer ont, säkert för att det blev mycket sittande igår. Men jag är vid gott mod. Nästan lite så jag längtar till operationen, tänk om man kan få bli smärtfri lagom till sommaren!

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2020-03-03 20:48
#133

Inne på vecka 2 nu av väntan.

Veckodagarna går så fruktansvärt långsamt då jag dagligen väntar på att posten ska komma förbi med min kallelse.
Helgdagarna däremot springer iväg också är det måndag igen,
Just idag har jag rätt rejält ont i ryggraden, vet inte om det är tumören som bråkar eller om det är diskbråcket jag känner av.

Tror ändå att mina nära och kära lider och väntar mer än jag gör faktiskt.
Försöker att inte visa när jag har ont, för jag ser på dem att dem blir ledsna.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-03-04 09:31
#134

#133 

Usch ja, den där eviga väntan. Jag förstår att det måste vara jobbigt både för dig och dina nära och kära. Hoppas det inte tar lång tid mer. Jag håller tummarna att du får din operationstid snart. 

Vad som gäller din smärta så kanske du kan lokalisera den? Längst ner i ländryggen har du kota L5 och sen följer S1, den sista ländryggskotan och den första svanskotan. Dina diskbråck ligger mellan L4-S1. Känner du smärtan där borde det vara diskbråcket som du känner av. Lite högre upp, dvs ett par kotor högre upp ligger L2, L3. Ungefär på denna höjd har du tumören, kommer smärtan därifrån är det antagligen tumören som spökar. Men ibland när smärtorna är väldigt intensiva och sprider ut sig kan det vara svårt att lokalisera det. I allafall hittar du bilder på nätet som kanske kan ge dig ett hum om varifrån smärtan kommer. T.ex här. https://hmuconsulting.medicalillustration.com/enlargeexhibit.php?ID=1578"%20target="_blank Men ta gärna upp allt det där med läkarna sen så att de kan bedöma saken och varifrån din smärta kommer. Jag vet ju inte vilken smärta en tumör kan ge som förtänger spinalkanalen. Min mor har spinal stenos, en förträngning i spinalkanalen pga disbråck och hon har egentligen ingen smärta i ryggen alls, utan det yttrar sig genom att hon inte kan gå längre än hundra meter. Sen börjar hennes ben att värka så att hon måste sätta sig ner.

gickan87
2020-03-04 19:51
#135

#134

Tack!

Misstänker att det är mina diskbråck som gör ont. Dem blir säkert värre nu när jag går och spänner mig.
Har planer på att ringa neurokirurgen imorgon och höra hur lång tid dem tror det kommer ta innan jag får min kallelse.

MVH Erika :)

gickan87
2020-03-05 14:37
#136

Såg precis på 1177 att jag har en tid bokad till dagsjukvården på neurokirurgmottagningen den 15 April. Misstänker att det är inskrivning inför operationen.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-03-06 11:30
#137

Ja jag antar det också, eller att det handlar om ett förberedningssamtal inför kommande operation. Men du får säkert mer information per post hoppas jag. Och ja, är man väldigt nervös och orolig spänner man sig förstås också mer och kan få mer ont. Jag önskar så att ditt diskbråck också ska bli bättre snart.

Maria
2020-03-06 11:47
#138

Jag gissar också att det är samtal med kirurgen men man kan ju aldrig veta så jag hade ringt och frågat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-03-06 15:45
#139

#137 Ja, något sånt är det säkert. Får se vad det dyker upp för spännande brev kommande vecka. Tack, för diskbråcket hjälper i alla fall smärtstillande så det går bra ändå.

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2020-03-06 15:47
#140

#138 Dyker det inte upp något brev de närmaste veckorna får jag ringa och höra med dem. Funderar lite över varför det skulle vara ett nytt samtal med kirurgen. Prata rätt ingående med honom när jag träffade honom sist.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-03-06 15:59
#141

Inför mina operationer var jag också flera gånger hos kirurgen. Först när det bestämdes att det skulle opereras och sen ett par veckor innan operation där kirurgen igen en gång gick igenom vad som skulle göras och hur dom tänkte gå till väga och då fick jag också tala med anestesisköterskan som berättade om själva nedsövningen. 

De berättade om vilka risker som kan uppstå och om vilka komplikationer som kan uppstå och jag fick skriva under ett papper på att jag är införstådd. Jag fick också gå på blodprov kort tid innan operationen. Det är sådant som hör till vid planarade operationer och jag antar det är sådant som du också måste på innan din operation och att  du därför fick en kallelse dit. Men ring gärna och fråga om det inte dyker upp något de kommande veckorna. Det kan ju hända att det är annorlunda för dig.

gickan87
2020-03-06 18:09
#142

#141 Tack, misstänker att det är nån liknande jag ska på. Om man läser på avdelningens hemsida så står det "Om du skall planeras för en operation utförs provtagning, EKG, blodtryck mm samt samtal för att diskutera speciella behov och din sjukhistoria. Du blir även hälsoundersökt av en inskrivande läkare, träffar ansvarig neurokirurg samt bedöms av ansvarig narkosläkare. Detta beräknas ta hela dagen" Men bara vänta på kallelsen. Tycker det är skönt att det ändå rullar på. Dessutom hinner jag på min diabeteskontroll innan. Så får jag hoppas att min läkare är nöjd med mina provsvar.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-03-06 18:57
#143

 #142  

Ja precis, ett sådant möte tänkte jag på. För min ryggoperation tog det här mötet hela dagen. Jag var där 9 på morgonen och hemma 18 på kvällen, så det kan verkligen ta lång tid. Men jag tänker, att allt kommer nog att gå bra. Dina diabetessvar tror jag inte kommer att vara ett problem. De vill bara veta allt om dig, så att dom kan anpassa vård och mediciner efter dina egna behov. Och sen kollar de med blodprov att du inte har en pågående infektion i kroppen och lite andra värden.

gickan87
2020-03-06 19:31
#144

#143
Bara vänta och se nu då. Känns ändå skönt att det kommer hända saker efter påsk, var lite orolig att jag kanske skulle vara nyopererad precis före påsken då vi får hem en hel del folk då. Så det känns skönt.

Tror också att det kommer gå bra, det är bara den här tiden före nu innan det kommer hända något. Men det är bra, då hinner jag med det jag sedan tidigare planerat.

MVH Erika :)

gickan87
2020-03-09 18:25
#145

Kallelsen kom idag. Inskrivning 15/4 operation 16/4. Känns skönt med ett datum, nu hinner jag planera det sista här hemma.

MVH Erika :)

Maria
2020-03-09 19:22
#146

Alltid skönt att få ett datum.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
gickan87
2020-03-09 20:49
#147

Ja verkligen. Dessutom fick jag all information som jag funderat över med i brevet.
Känns som de här veckorna kommer gå väldigt fort.

Enda nackdelen jag ser är att jag blir opererad på en torsdag, det går ingen rond på fredagarna. Hoppas jag får veta lite om hur det gått ändå så jag slipper vänta till måndagen.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-03-10 17:26
#148

Ja då var det verkligen en tid för inskrivning som du fick. Bra att det närmar sig. Sen kanske kirurgen kommer till dig efter operationen för att berätta hur det gick fast det inte är rond. För mig har det i allafall varit så att jag inte har har behövt vänta på ronden, utan att kirurgen kommit till mig några timmar efter operationen. Ibland t.o.m lite för tidigt, när jag fortfarande varit helt borta i huvudet efter narkosen, så att jag inte mindes vad han sa. Men du kan be kirurgen innan operatioen att du skulle önska få reda på hur det gick. Du träffar säkert kirurgen innan det är dags.

gickan87
2020-03-10 21:31
#149

Säkert så kommer han förbi och berättar hur det gått, jag kan ju inte behöva vänta 3-4 dagar innan jag får veta.
Haha man är rätt borta första timmarna efter operationen va?
Kommer träffa kirurgen dagen före kan ju höra med honom då.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-03-11 11:32
#150

Ja man är nog rätt så borta en stund efter operationen. Innan operationen brukar man också få en lugnande tablett så att man inte är så nervös. Själv blev jag så lugn och tyckte det var en så skön känsla att jag minns att jag önskade att kunna få stanna där för alltid :) Ja tala med kirurgen dagen innan om att du vill veta sen hur det gick och att du inte vill vänta till måndag.

gickan87
2020-03-11 15:43
#151

Kanske är bäst att man är lite trött och borta en stund efter operationen, så man inte får panik eller så tänker jag. Har pratat med vänner som blivit opererade och dem säger att det är en hel underbar känsla man får av den där tabletten. Tror jag får börja skriva ner alla mina frågor så jag kommer ihåg dem.

MVH Erika :)

Liz85
2020-03-12 21:50
#152

Trodde det gicks ronder varje dag. Nu vet jag iofs inte hur en rikrig rond funkar riktigt för det var egentligen tänkt att jag skulle ha fått åka hem där på eftermiddagen. Sen vågade de inte riktigt skicka hem mig så jag fick checka in för en natt på ett rymligt enkelrum. ;) Och då kom alltså läkaren/kirurgen förbi på eftermiddagen. Det kanske var rond, vad vet jag… Och alla sjukhus har troligen sina rutiner.

gickan87
2020-03-13 12:00
#153

#152 Står i infon jag fick i min kallelse att rond går på eftermiddagen måndag-torsdag. Övriga dagar kommer jourläkare till avdelningen men då tas bara akuta besvär upp.

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2020-03-19 19:24
#154

4 veckor kvar innan operation. Misstänker att det kommer skjutas på framtiden nu i och med coronautbrottet?

Samtidigt är jag orolig för att genomgå operationen i dessa tider då jag lever med personer i riskgruppen. Jag själv är inte rädd för smittan.

Vet inte hur jag ska göra, bara hoppas på att det hinner lugna ner sig men tror tyvärr coronaläget kommer bli värre 😕

MVH Erika :)

Honestyisdead
2020-03-19 22:26
#155

Tyvärr kommer det troligtvis skjutas på ja :(

gickan87
2020-03-19 23:09
#156

Samtidigt kanske det är lika bra. Dumt att ta upp vårdplats för dem som kanske behöver den mer.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-03-20 11:46
#157

Vilken dum situation du befinner dig i just nu. Min mor ska också opereras i ryggen den 15.4 och jag är ganska orolig för henne just nu och rädd att hon ska bli smittad. Vem ska hjälpa henne efter operationen om ingen får besöka henne? Så som läget är just nu kan jag heller inte flyga hem. Det går inga flyg och jag skulle hamna för två veckor i karantän. Jag hoppas också att hennes operation flyttas fram.

gickan87
2020-03-20 14:29
#158

Ja, det är väldigt oroligt just nu. Hoppas det löser sig för dig mamma! Har pratat med neorukirurgen och dem kör på som vanligt ännu. Dem avrådde mig för att avboka just nu utan att jag ska vänta tills närmare operationen då läget kanske är bättre. Dock påpekade hon att dem är väldigt noga med hygienen på avdelningen eftersom det har med nervsystemet att göra och ännu mer noggranna nu. Inga smittade har befunnit sig i eller omkring området där avdelningarna finns. Akutmottagningen där misstänkta fall tas emot ligger 2 hus bort. Lite lugnare blev jag men är fortfarande rädd för att smitta mina nära och kära.

MVH Erika :)

Liz85
2020-03-20 16:28
#159

De är förmodligen väldigt noga med hygienen, ja. Kan säga att jag fick tvätta mig med nån svamp med specialämne innehållandes kvällen före (hemma) från tår och uppåt. Sen hänvisades jag till duschen på rummet första som hände vid ankomsten. Sängen var nybäddad och så fick man deras rena speciella kläder att ta på sig. Och strumporna fick jag hjälp med att sätta på mig efter att ha satt mig på sängkanten då de inte fick vidröra golvet typ. Och då pratar vi bara ankomsten och ombytet.. Innan corona hade kommit till Sverige.

Maria
2020-03-20 17:09
#160

Vården pågår ju som vanligt och det måste den ju göra i viss mån. Hygien inför operation är otroligt viktig vare sig Corona eller inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
gickan87
2020-03-20 17:54
#161

#159

Har fått brev med instruktioner att duscha kvällen före x2 med nån svamp jag ska köpa på apoteket.  Även dusch på morgonen innan avfärd till sjukhuset.

MVH Erika :)

gickan87
2020-03-20 18:00
#162

#160 Så är det ju. Men det är tanken på att dra hem smittan till mina anhöriga som tillhör riskgrupperna som skrämmer mig.

Samtidigt är väl risken större att jag får det med mig hem från jobbet då jag jobbar i en livsmedelsbutik där kunder dagligen hostar och nyser på en trots uppmaningarna att göra detta i armvecket.

MVH Erika :)

Maria
2020-03-20 18:45
#163

#161 Så har jag fått göra också innan mina operationer. Två gånger på kvällen och sedan morgonen och på med rena kläder. 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-03-20 20:53
#164

#163 Ja, nya kläder på kvällen nya sängkläder och nya kläder på morgonen efter sista duschen 😂

Bra att man blir ordentligt ren i alla fall 😉

MVH Erika :)

Maria
2020-03-20 20:55
#165

Haha ja. Håret blir som svinto däremot 😁

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-03-20 20:57
#166

Åhnej, mitt hår som är så torrt ändå 🤪

MVH Erika :)

Liz85
2020-03-20 21:24
#167

Apropå det… Viktigt tips: Packa med dig en hårborste! Jag lärde mig det den hårda vägen och fick sen höra av en kompis att det tydligen är lätt att få just tovor. Så det rekommenderar jag.

Annons:
gickan87
2020-03-20 21:28
#168

Men åh haha jag som har problem med tovor också! plus att jag blir sängliggande i 1-3 dygn efter operationen. Kommer nog gnussa håret flitigt då. Kanske ska köpa med mig en flaska balsamspray ☝️

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-04-13 17:55
#169

Nu är det inte många dagar kvar till din operation. Hur är läget?

gickan87
2020-04-13 18:55
#170

Har *peppar pepoar* inte hört något från dem. Tycker själv det börjar bli väl sent för dem att ringa återbud då inskrivningsbesöket är på onsdag. Min nervositet är som bortblåst, längtar till och med lite till operationen så värken försvinner någon gång.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-04-14 09:53
#171

#170  

Till mig ringde dom en gång en dag innan min operation och sköt upp den med en vecka för att någon annan operation hade dragit ut på tiden. Men vi får väl hoppas att det inte ska hända dig och har dom inte ringt än är det ju ett gott tecken.  Hör gärna av dig sen när du  orkar och kan eller när du hemma igen och berätta hur det gick och hur du mår. Kommer att tänka på dig på torsdag och önskar dig lycka till.

gickan87
2020-04-14 11:24
#172

#171 Tack så mycket! Uppdaterar när jag orkar!

MVH Erika :)

gickan87
2020-04-15 19:39
#173

Dagens besök har gått bra. Det enda jag nojjar över mitt första dygn i tvingat sängläge. Under dagens inskrivning på drygt 6 timmar hann jag bli rastlös många gånger trots att jag ändå fick vara uppe och gå runt i rummet. Kirurgen skojade om att dem kanske måste binda fast mig ^^

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-04-15 19:48
#174

Det kommer att gå fort och du kommer att sova bort den mesta tiden av det tvingade sängläget. Jag var också nojjig, men helt i onödan. Det kommer att gå bra och antagligen bättre än du trodde. Fint att höra att det gått bra.

Annons:
gickan87
2020-04-15 20:22
#175

Säkert är det så. Alla var så löjligt snälla och trevliga. Kände mig riktigt bortskämd.

MVH Erika :)

gickan87
2020-04-18 17:10
#176

En liten uppdatering då :) Operationen gick bra, tumören satt bra till och var lätt att plocka ut. Tog 5 timmar. Låg på uppvaket i 8 timmar, var vaken hela tiden för jag var rätt pigg redan när dem väckte mig. Blev en lång dag. Igår hade jag rätt ont och kände mig lite låg. Säkert också för att jag inte gick lämna sängen + att jag inte fick äta något på hela operationsdagen. Idag är jag piggare, började gå med gåstol igår den skippar jag idag. Den är bara i vägen. Lite mer ont nu när jag rör mig mera. Men det känns ändå okej. Jag kämpar vidare :)

MVH Erika :)

Maria
2020-04-18 17:35
#177

#176 Vad skönt att höra.

Nu kan det bara gå framåt🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-04-18 19:10
#178

#176  

Ja vad skönt att höra. Nu har du det bakom dig och kan börja vänta på att få fara hem igen.

gickan87
2020-04-18 20:29
#179

#177 #178 Ja, det är jätteskönt. Har tack och lov ingen hemlängtan, tar dagen som den kommer bara. Har telefonkontakt med mina anhöriga dagliga. Helt otroligt vad ansträngande det är att prata med dem. Antar att jag får veta fortsatt planering på måndag när dem har rond igen.

MVH Erika :)

gickan87
2020-04-19 15:17
#180

Har tydligen skött mig så bra så det kanske blir hemgång imorgon :D

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-04-19 15:20
#181

Oj, det går ju fort framåt. Fint att höra.

Annons:
Maria
2020-04-19 15:21
#182

Försök att stanna så länge du har möjlighet. Jag har själv alltid velat hem så fort som möjligt när jag varit inlagd men ofta behövt några dagar till när man tänkerså här i efterhand 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-04-19 15:44
#183

#181 Tror kirurgens uppmaning om att jag skulle fortsätta röra på mig och gärna lite extra om jag orkade tror jag har hjälpt mig massor! Har nog inte kunnat vara i bättre kondition inför operationen.

MVH Erika :)

gickan87
2020-04-19 15:47
#184

#181 Absolut, det var sköterskorna som berättade att planen var så ikväll. Är väl upp till kirurgen att göra sista bedömningen imorgon. Har själv ingen hemlängtan i nuläget. Längtar bara ut i friska luften. Speciellt idag när det ser så soligt och fint ut.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-04-19 16:17
#185

#183 

Ja det var ju bra. Det är viktigt med bra kondition innan operation.  Så bra kondition som möjligt förstås.

gickan87
2020-04-19 17:12
#186

#185 Ja precis. Han taggade mig ganska mycket vid första besöket så trappade upp mina promenader direkt. Så hann ju med ökad aktivitet drygt 2 månader före operationen.

MVH Erika :)

gickan87
2020-04-19 17:12
#187

#185 Ja precis. Han taggade mig ganska mycket vid första besöket så trappade upp mina promenader direkt. Så hann ju med ökad aktivitet drygt 2 månader före operationen.

MVH Erika :)

gickan87
2020-04-21 22:45
#188

Dagens uppdatering Har varit ovanligt trött idag. Säkert kommer det efter gårdagen som blev väldigt lång. Taxiresan hem var inte den trevligaste, massa gupp kändes en hel del i ryggen. Har varit ute och "gjort kvarteret" 2 gånger idag. Vilat en massa också, har inte speciellt ont. Klarar mig på receptfria läkemedel när värsta smärtan sätter in. Inte förräns nu jag inser hur vidrigt ont jag hade före operationen. Nu är det mest såret det sliter i och nån muskel som värker emellanåt. Helt okej smärta tycker jag. Börjar bli lite orolig för eventuella bakslag, för det känns som det just nu gör lite för lätt att återhämta sig.

MVH Erika :)

Annons:
Maria
2020-04-22 06:11
#189

Vad skönt att höra angående smärtan🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-04-25 17:52
#190

#188 

Går allt bra än?

gickan87
2020-04-25 18:11
#191

#190 Det går bra! Gjorde dock misstaget att ge mig på att gå 2.5 km idag. Det gick jag igen för när jag kom hem blev sängläge ett par timmar. Men man lär sig väl av misstagen antar jag. Får bli fler korta promenader imorgon istället för en längre. Grubblar lite på hur jag ska hinna komma igen till sjukskrivningen går ut i Maj, men antar att det bara är första veckorna som återhämtningen går sakta? Jag känner mig lite bättre och starkare för varje dag som går. Suturerna tas på tisdag, hoppas på att såret hunnit läka ordentligt tills dess.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-04-25 18:21
#192

#190  

Fint att det går åt rätt håll och att du känner dig bättre och starkare för var dag. För mig gick det nog långsamast i början för att sen bara gå bättre och bättre. Men om du fortfarande har ont när sjukskrivningen tar slut får du försöka att prata med läkaren om det. Tar den  slut redan i början på maj eller på slutet?

gickan87
2020-04-25 19:03
#193

#192 Slutet, ska på återbesök eller om det blir telefonsamtal om drygt 3 veckor. Får se hur jag mår då. Vid utskrivningen sa läkaren att det kan förlängas med 2 veckor i samband med återbesöket.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-04-25 19:11
#194

#193  

Men då har du ju lite tid kvar på att bli ännu starkare och ännu bättre. Ibland har jag en känsla av att man blir skickad på jobb alldeles för fort efter en operation, men om du ändå ska prata med läkaren innan dess så ordnar det sig nog.

gickan87
2020-04-25 19:18
#195

#194 Precis, har ju bara gått en vecka ännu. Får skynda långsamt. Min läkare verkar väldigt bra så hoppas han lyssnar på mig om jag behöver någon vecka till.

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2020-04-28 14:02
#196

Kollade min journal, svaret på tumören hade kommit. Ependymom grad 2. Förstår att det inte är den bästa men inte heller värsta sorten. Väntar på tid för mitt återbesök. Funderar lite på vad det innebär och vad som kommer hända nu. Står "vid återbesöket planeras vidare LP för cytologi" törs inte ge mig på att googla men vet nån av er vad det betyder?

MVH Erika :)

Maria
2020-04-28 15:19
#197

#196 Då hade vi samma typ. Jag hade Ependymom grad III.

LP är en lumbalpunktion då man går in och tar prov på ryggmärgsvätskan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-04-28 15:25
#198

#197 Om jag förstått det rätt så är grad 2 inte så farligt även fast det klassas som cancer? Googlar man står det olika överallt. Ok. Misstänkte att det kunde vara det. Såg att jag även kommer få göra en ny MRT om 3 månader.

MVH Erika :)

Maria
2020-04-28 15:28
#199

Jag vet inte. Jag fick i alla fall strålas i sex veckor men jag slapp cellgifter.

Jag gjorde MR var tredje månad ganska länge men numera är det bara en gång om året och så kommer det att förbli.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-04-28 16:08
#200

#199 Bara vänta och se då. Förblir man sjukskriven under eventuell fortsatt behandling eller klarar man av att jobba mellan? Såklart olika från person till person förstår jag ju såklart.

MVH Erika :)

Maria
2020-04-28 16:36
#201

Jag var sjukskriven när jag strålades. Jag blev ganska så påverkad även av strålningen men den var ju i skallen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-04-28 17:53
#202

#201 Ok. Tack för dina svar :)

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2020-04-29 12:53
#203

Enligt WHO tillhör ependymom grad ll maligna tumörer. Skit också :(

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-04-29 19:10
#204

#203  

Var har du läst det där? Efter lite googlande uppfattar jag det som att grad 3 är den allvarligaste och aggressivaste varianten medan grad 1 och 2 handlar om långsamt växande och god begränsande tumörer.  Läs här: https://www.cancer.gov/rare-brain-spine-tumor/tumors/ependymoma 

Nu vet jag förstås inte om jag tolkar och fattar det rätt, men vill inte att du ska vara orolig och nervös i onödan och jag vill heller inte ge dig falska förhoppningar. Så därför vill jag inte säga så mycket om den här tumören, för mina kunskaper är för låga, men tänker att det bästa kanske är att inte ta ut så mycket i förväg och vänta på vad dina läkare kommer att säga vid återbesöket och försöka att föra en öppen dialog med dem om dina rädslor och tills dess inte fundera och oroa dig så mycket ? Det måste inte vara så illa med den här tumören som det låter, men jag förstår att du är orolig.

gickan87
2020-04-29 21:01
#205

#204

Läste det här https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/8284/Prim%c3%a4ra%20intraspinala%20och%20intrakraniella%20tum%c3%b6rer.pdf?a=false&guest=true , sidan 6

"Nervskidetumörer och spinala ependymom av malign typ (grad ll-lll) behandlas kirurgiskt på liknande sätt som beskrivits för de benigna typerna ovan"

Känner mig faktiskt inte speciellt orolig den är ju trots allt borta nu. Känner mig lite förvirrad och försöker låta bli att googla då det kommer upp så mycket olika information.

Bara väntar på tid för återbesöket så jag kan få mer information då. Får se när det blir, enligt kirurgen så skulle jag kallas inom cirka 4 veckor. Enligt den utskrivande läkaren 8 veckor vilket jag tycker verkar lite konstigt då återbesöket borde vara innan sjukskrivningen går ut?

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-04-30 14:08
#206

#205 

Jag vet inte hur man ska tolka det där som du kopierade in? Undrar om grad 2 som står i parentes  kanske syftar på nervskidetumörer? Läste att för nervskidetumörer klassas grad 2 som malignt. Men ja, jag vet inte. I allafall verkar det ändå som att ependymom grad 3 är den mest aggressivaste formen som är en anaplastisk tumör, vilket tvåan inte verkar vara. Men det är för komplicerat för mig, så det kanske är bäst att jag är tyst och så hoppas vi att du blir kallad till återbesöket snart. Du kan väl ringa och säga till att du gärna skulle vela ha det innan din sjukskrivning tar slut? Jag hoppas i allafall att det ordnar sig för dig.

gickan87
2020-04-30 14:38
#207

#206 Ja, jag vet inte heller. Står så olika vart man än läser. Det jag kommit fram till är i alla fall att grad 2 är sämre än grad 1 då första planen var MRT efter 6 månader men nu har den ändrats till 3 månader. Så antar att det är allvarligare än dem först trodde. Får ringa och höra med dem efter helgen.

MVH Erika :)

Maria
2020-04-30 14:40
#208

Jag tycker det är illa att anteckningarna ligger ute så att man kan läsa innan man faktiskt blivit kontaktad av läkare via telefon eller besök. Åtminstone när det gäller såpass allvarliga diagnoser och resultat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-04-30 15:43
#209

#208 Det kan man tycka. Samtidigt varnad du för att läsa journalen då det kan stå uppgifter som vårdpersonal ännu inte delgett dig. Det är väl nåt att uppgifter inte får undanhållas om jag minns rätt. Så egentligen får jag skylla mig själv när jag går in och läser.

MVH Erika :)

Annons:
Liz85
2020-04-30 16:18
#210

Det finns tillfällen då det rentav kan vara en fördel att se den själv. Men tror de tillfällena egentligen är ganska få. Råkade själv ut för en sak på annan ort, som behövde uppföljning på hemsjukhus. Här hemma kunde de inte se journalanteckningarna från olyckstillfället så förutom röntgenbilder på fotokopior (han sa att snigelposten kunde ta ganska lång tid att komma fram) kunde jag återge vad den första läkaren sagt och exakt vad de kommit fram till där. Så att den andra läkaren ändå kunde få en klar hel bild. Så det är inte bara negativt att kunna se den men har man en nyfiken natur så kan det bli lite fel beroende på innehållet. Och det är nog många som har en nyfiken inneboende i sig. 🙂

gickan87
2020-04-30 21:27
#211

#210
Har en vän som var med om nåt liknande, hon sökte vård akut på annan ort. Dem hade inte tillgång till hennes journal så tack vare att dem fick läsa den löste sig den ganska akuta situationen snabbt!
Så visst är det bra att vi själva kan kolla den.

Haha, jag är rätt nyfiken av mig måste jag erkänna 😂
Sedan har jag social fobi i botten så jag har väldigt svårt för att visa mina känslor för andra. Därför tycker jag själv att det är jättebra att jag kan få läsa svaret hemma i min trygga vrå innan jag träffar vårdpersonal. För att stålsätta mig och inte få beskedet öga mot öga och där försöka hantera mina känslor.

Även fast jag måste erkänna att jag fick lite panik när jag läste senaste anteckningen. Dock är jag lugn av mig som person så blir lugn relativt snabbt ändå. Är inte sån som går och grubblar i onödan.

Sen att möjligheten finns att gömma sig bakom en skärm, dela med sig och få så omtänksamma svar och peppning är för mig guld värt ❤️

MVH Erika :)

gickan87
2020-05-02 21:14
#212

Neuroaxis är det hela nervsystemet, typ ryggmärg och hjärna?

MVH Erika :)

Maria
2020-05-02 21:31
#213

Jag tror det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-05-02 21:35
#214

Får så olika svar när jag googlar. Men måste ju vara åt det hållet 😂

MVH Erika :)

Maria
2020-05-02 21:36
#215

Googla inte så mycket😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-05-02 21:45
#216

Kan inte låta bli, är för nyfiken av mig 😉
Men ingen fara oroar mig inte, vill bara lära mig mer. Är sån som kollar på alla  tv-program som handlar om sjukhus, operationer osv 🙂
Tycker det är så intressant.

Som operationen jag gjorde, hade helst velat vara vaken och vara med och titta men det fick jag inte  🤪

MVH Erika :)

Annons:
Liz85
2020-05-02 23:15
#217

#216 Det där känner man igen. Hade inlärt veckoschema i huvudet då dokusåpor i sjukhusmiljö var på modet. Måndag var det Cityakuten, tisdag Doktorn kan komma, onsdag Chicago hope osv… 😊 Det där med att få uppleva ett operationsrum på nära håll var spännande, i efterhand. Inte just där och då. O jag är trots allt glad att jag slapp vara vaken och känna hur de körde in stift och hade sig… Hade nog varit ett nervvrak i vaket tillstånd trots smärtstillande! Om det nu går att vara det med lugnande? Du hade kunnat be de att få film på det? 😉📹 Fast då kanske du fått besök av en psykiater när du vaknat till. 😛

gickan87
2020-05-02 23:23
#218

#217 Åh glöm inte Dr. house! Haha, håller med om upplevelsen inne i operationssalen. Hände så mycket på en gång så först där blev jag faktiskt lite rädd i några minuter. Dem var 5 stycken och alla pillade på mig någonstans, på med ekg lappar, blodtryck osv. Kände inte ens att dem stack mig i handen, hörde bara narkosläkaren som sa "Erika andas djupa andetag, tänk på nåt roligt" hann blinka 2 gånger innan det blev svart :D Hmm filmar den operationerna? Kanske går att få film i efterhand eller också blir det psyket nästa ^^

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-05-03 14:30
#219

#207     

Man hittar faktiskt lite olika informationer på olika sidor gällande grad 2. Har nu googlat omkring i några dagar och läst både på svenska, engelska och tyska sidor och upptäckt att det på en tysk sida t.o.m står att grad 1 och 2 är benign, alltså godartad och att det bara är grad 3 som är malign. På en annan sida står bara 1 som benign, medan det står att grad 2 är låg malign medan grad 3 är hög malign. Någon annanstans stod det att vid komplett borttagning av tumör grad 2 kan man vid de flesta fall åstadkomma en upp till 100% återfallsfrihet och att det bara är i sällsynta fall som grad 2 kan ge förändringar av mer negativ natur.

 Men visst verkar det vara bäst att ha grad 1, men grad 2 kanske inte nödvändigtvis måste innebära att det är så mycket allvarligare. Kanske vill dom bara kolla upp dig redan om tre månader för att utesluta det som i sällsynta fall kan hända eller för att vara på den säkra sidan, om man går efter det som jag läste . Men som sagt, vet jag inte om jag tolkar allt som jag läser rätt. Jag hoppas i allafall att du får kontakt med dina läkare snart och jag hoppas du håller oss uppdaterade. Inte för att jag känner dig personligen, men efter all den tid vi skrivit med varandra här känns det som att jag på något sätt skulle känna dig. Jag har ofta tänkt på dig och funderat över hur du har det och hur det går och t.o.m sett på klockan och undrat om din operation redan är över, på dagen du blev opererad. 🙂🌺

gickan87
2020-05-03 19:54
#220

#219

Men oj, jösses tack för att du lägger ner så mycket energi för min skull ❤️
Har också läst runt på nätet, mest engelska sidor finns även mycket intressant på youtube.
Vi har nog kommit fram till samma, på de flesta sidor står det att grad 2 är låg malign. Men att prognosen är god om tumören tas bort i sin helhet och med god marginal, vilket så är i mitt fall. Väntar bara på återbesöket och den väntande lumbala punktionen där jag antar att man kommer kolla efter cancerceller?

Försöker återhämta mig så gott det går, helt otroligt vad musklerna i ryggen bryts ner fort när man inte använder dem fullt ut. Men det går framåt är snart uppe i mina 5 km promenader om dagen igen! Är mest irriterad över att inte få bära matkassarna hem från affären, gå ut med hunden i koppel och pyssla i trädgården. Förhoppningsvis får jag börja göra detta i slutet av kommande vecka 🙂

Absolut kommer jag uppdatera här när jag vet mera, det har blivit lite som en dagbok för mig bara det att här får jag även så bra svar och pepp från er! 🌺

Naw, nu blir jag ju nästan tårögd! Lilla ifokusfamiljen 😍❤️

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-05-04 11:54
#221

#220   

Nu under coronatider har jag haft mycket tid att googla omkring och sen vill jag också lära mig mer 🙂

Men ja, jag antar också att dom kommer att kolla efter cancerceller och det är ju ändå bättre ju tidigare dom gör det. Fint att går frammåt. 5km är jätte mycket med tanke på att du nyss blev opererad. Allt det andra kommer du nog att kunna göra snart det med. Det är bara att ha lite tålamod 🙂❤️

gickan87
2020-05-04 13:23
#222

Fick brev på posten idag och därmed svar på de flesta av mina funderingar :) "Hej Erika! Jag har nu fått svar på tumören och det visade sig mycket riktigt vara ett ependymom. Tumören är borttagen i sin helhet. Du kommer få en kallelse till magnetkameraundersökning där vi kommer kolla resten av ryggen och hjärnan. Du kommer även kallas till ett mottagningsbesök hos mig." Det rullar på!

MVH Erika :)

gickan87
2020-05-08 21:49
#223

Har pratat med vården idag, kände att jag behövde kontakta dem då jag börjat få svårt att sova på nätterna då tankarna vandrar iväg för mig.

Vill inte prata med mina anhöriga ännu då jag känner att det är lite för tufft för mig. Är dessutom rädd att oroa dem mer än vad dem är.
Men vill ändå dela med mig av det jag fått veta så skriver av mig lite här 🙂

Fick veta att min tumör, ependymom tillhör gruppen malign tumör i cauda equina.
Har ju misstänkt det rätt länge att den är just malign ändå blev det så definitivt att få höra det.
Hela tumören är ju borttagen med god marginal, lumbal punktion och mrt rygg och hjärna ingår i vårdförloppet. Det ovanliga med ependymom i just ryggen är att dem brukar uppträda i hjärnan. Så har jag riktig jäkla otur kan det finnas något där också. Men då borde jag som läkaren sa ha symtom på det.

Ependymom är inte heller kända för att sprida sig så det borde vara lugnt. Är resultatet av den kommande lumbala punktionen negativt så kommer jag vara färdigbehandlad. Men åka på mrt för kontroll i många år framöver.

Så nu har jag fått skriva av mig, trevlig helg på er 🌺

MVH Erika :)

Annons:
Maria
2020-05-09 06:39
#224

Min tumör satt ju i hjärnan. Fjärde ventrikeln och tryckte mot hjärnstammen. Innan operation så visste man inte om det var "lös" så att säga eller om den växte fast i hjärnstammen. Man visste heller inte vad det var för slags tumör men den blev bortopererad i sin helhet och det var Ependymom grad III. Jag strålades i 6 veckor.

Kommer tumören tillbaka så kommer den inom spinalkanalen så att säga förklarade min läkare så jag röntgade skallen och rygg var tredje månad i flera år men numera bara en gång om året. Min tumör upptäcktes 2005 men opererades inte förrän 2011 då jag började få symtom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-05-09 13:17
#225

Så återkommande ependymom kan bara uppträda i spinalkanalen, det känns ju lite bättre hellre där än i hjärnan. Hur lång tid tar en helrygg + hjärna? Kör dem med kontrast då också? Ligger man med huvudet åt samma håll under båda tagningarna? 3 månader, innebär det att den görs var 3:e månad eller inom 3 månader? Många frågor nu ^^

MVH Erika :)

Maria
2020-05-09 13:54
#226

Jag har legat åt samma håll och det har varit utan kontrast och med. Jag har för mig att jag gjorde en MR ganska snart efter operationen och sedan var tredje månad länge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-05-09 14:16
#227

#223  

Vi får väl hoppas att du inte har en sån jäkla otur och att den lumbala punktionen visar negativt. Mer vet jag inte vad jag ska säga just nu, än att jag håller tummarna för det. Trevlig helg till dig med 🌺

gickan87
2020-05-09 14:28
#228

#226 Skönt om man slipper vända på sig. Blir lätt snurrig när jag måste ligga still så länge samtidigt spänner jag mig och det gör väl inte saken bättre.

MVH Erika :)

Maria
2020-05-09 14:31
#229

#228 Jag somnar varje gång. Det slår aldrig fel😉 trots att det väsnas så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-05-09 16:36
#230

#229 Ja, oljudet är ganska sövande!

MVH Erika :)

Annons:
Maria
2020-05-09 19:35
#231

Såg nu vad du skrev i #225

Spinalkanalen  går hela vägen upp i hjärnan som har fyra ventriklar där spinalvätskan cirkulerar och ända ner i ryggen.

Mitt ependymom satt ju i fjärde ventrikeln.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-05-09 19:40
#232

Jaha, nu lärde jag mig något nytt igen 🙂

MVH Erika :)

Maria
2020-05-09 20:07
#233

Det är liksom ett slutet system.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-05-14 18:39
#234

Liten uppdatering Idag är det en månad sedan operationen, helt otroligt vad tiden går! Såret är fortfarande ömt men ser bra ut och sårskorpan är hel och fin. Var till sjukgymnasten i måndags och fick nya övningar. Hon var rätt nöjd med mig men jag får träningsvärk av dem ^^ Blir fortfarande sjukt trött i ländryggen under eftermiddag/kväll. Börjar tappa hoppet lite inför att få börja jobba om 2 veckor. Längtar till mina arbetskamrater, även fast jag hälsar på flera gånger i veckan. Funderar på om jag ska testa jobba nån timme nästa vecka med lätta arbetsuppgifter för att känna efter lite hur det känns. Tror ni det är en bra idé?

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-05-14 19:22
#235

#234 

Svårt att säga om det är en bra eller dålig idé. Det beror väl på hur lätta dessa lätta arbetsuppgifter skulle vara så att du inte anstränger din rygg mer än vad som är bra och hur belastbar din rygg redan är och hur mycket läkarna säger att du redan får göra. 

Att bygga upp muskler i ryggen efter en operation brukar ta lång tid, men sen kommer nog tröttnadskänslan att försvinna så småningom. Du behöver lite mer tålamod tror jag  🙂Och dina arbetskamrater väntar helt säkert på dig även om du stannar i sjukskrivning ett par veckor till.

gickan87
2020-05-14 21:27
#236

#235

Det handlar om att plocka varor i butik så kan ju välja själv vilka kartonger jag vill lyfta och därmed välja dem lätta.

Haha jag har inget tålamod kvar 😂
Är dessutom lagom irriterad på sårskorpan som aldrig läker utan sitter i vägen och stramar när jag rör på mig. Dessutom läcker det lite klar vätska emellanåt så antar att det inte är helt läkt där under ännu. 🤔

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-05-15 12:05
#237

#236  

När jag hade min livmoderoperation så läkte mitt operationssår också ganska dåligt och varade (stavade jag rätt nu?) och för det sa min läkare att jag skulle köpa antibiotisk salva och smörja på och jag tyckte att det hjälpte. Det finns också speciella sårsalvor man kan köpa på apoteket, men du skulle ju kunna fråga personalen på ett apotek vad dom skulle råda dig. Det kanske är en skillnad på var och klar vätska och på vad som är bäst i det ena eller andra fallet. 

Men jag vågar nog inte svara på om det är en bra ide att lyfta ett par lätta kartonger redan nu. Själv fick jag skruvar inopererade, så det är ju en annan sak, men jag fick inte böja min rygg och lyfta upp några saker på sex veckor och sen fick jag inte bära hur många kg som helst heller den första tiden. Men du kanske får belasta din rygg hur mycket som du orkar och kan redan?

Annons:
gickan87
2020-05-15 20:49
#238

#237

Får höra med apoteket imorgon då!

Har inga restriktioner alls egentligen förutom de 3 första veckorna. Och att jag ska öka belastningen gradvis.
Men jag får hålla mig till tåls och avvakta så får vi se vad sjukgymnasten tycker och tänker vid nästa besök.
Hon pratade om att min läkare kanske ska skriva intyg, jag antar att det innebär att jag ska undvika tunga lyft.

MVH Erika :)

gickan87
2020-05-23 21:10
#239

En liten uppdatering igen då. Är inlagd igen, åkte till jouren i onsdags kväll då såret fortsatte vätska och gjorde mer ont. Hade tydligen feber också. 38.2. Så dom ringde neurokirurgen så jag fick fortsätta vidare hit. Infektion och eventuellt likvorläckage. Gjorde MRT igår och den visade inget, så infektionen har inte gått djupare iaf. Så antibiotika 3 ggr/dag och kvar över helgen för observation. Hoppas på hemgång på måndag. Hoppas även på att slippa förlängd sjukskrivning.

MVH Erika :)

Maria
2020-05-23 21:13
#240

Oj då. Bra att de håller koll på dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-05-24 09:19
#241

Åkte nog in i rätt tid. Tänkte vänta till måndag men mina anhöriga tvingade in mig. Annars hade det nog varit värre. Sköterskan som bytte förband i fredags sa "ojoj det här ser inte bra ut. Det är inte friskt". Igår var det hon igen och då var hon mycket nöjdare, det varar fortfarande mycket men har börjat dra ihop sig. Det pratas även om hemgång imorgon.

MVH Erika :)

gickan87
2020-05-25 13:26
#242

Hemma igen! Dem vet inte vad som orsakat infektionen. Dem vet inte heller om den gått djupare eller om den är ytlig. Men eftersom jag mår bra så fick jag åka hem och ska istället tillbaka för sårkontroll nästa vecka. Antibiotika i 14 dagar.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-05-25 13:50
#243

Fint att du har en familj som bryr sig och tjatar på dig och att du tog kontakt med sjukvården så att dom kan hålla på det här. Vi får hoppas den här infektionen går över snart. Men vilken osis du hade.

gickan87
2020-05-28 14:56
#244

#243 Ja, dem är helt underbara. Känns som att vi har kommit närmare varandra genom det här. Tror den oroar sig mer för mig än vad dem vill visa, det känns jobbigt för jag ser att dem lider.

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2020-05-28 15:00
#245

Då har slutsvaret på mr:n jag gjorde i fredags kommit. Det går inte att säga om infektionen är djupare, men det är mycket vätska runt spinalkanalen. Såret vätskar dock mindre idag! Nytt orosmoment då dem gjorde ett bifynd på mr:n: "En cirka 3 mm stor kontrastuppladdande förändring i nivå med övre kanten av L3 som vid misstänkt recidiv. Inga patologiska förändringar i övrigt." Bara hoppas på att det inte är en ny tumör :/

MVH Erika :)

Maria
2020-05-28 16:14
#246

#245 Det får vi verkligen inte hoppas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-05-28 18:11
#247

#246 Det kan vara en skada/ förändring efter operationen. Det går inte säkert att säga förrän 6 månader efter operationen tydligen.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-05-28 18:16
#248

#247 

Det låter ju troligt på något sätt.

FataMorgana
2020-05-29 20:02
#249

Jag menar, att det ju bara är sex veckor sen din operation och att det kanske inte har läkt ordentligt än och att man därför ser något på mrt som man inte riktigt vet vad är? Efter min knäoperation var jag några månder senare på nytt mrt och då visste ortopeden heller inte om det var ett nytt riv eller om det bara var ärr vävnad efter operationen som dom såg på bilderna. Så det kanske handlar om något sådant i ditt fall också.

Maria
2020-05-29 21:24
#250

#247 Just det. Jag gjorde också en MR snart efter operationen och de sa att det var för tidigt att se. Märkligt men de kanske egentligen kollar efter andra saker som kan ske efter en operation.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-05-30 21:05
#251

#249 #250

Så är det säkert. Har mycket vätska runt operationsområdet.
Såret vätskar fortfarande en hel del, antibiotikakuren tar slut på tisdag så får se vad dem säger vid återbesöket på torsdag.

Började jobba idag! 😃
Det var helt underbart men är trött och öm i ryggen ikväll men det hade jag räknat med 🙂

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2020-06-03 21:26
#252

Riktigt nervös inför morgondagens sårkontroll. Det kommer fortfarande gul vätska om än väldigt lite. Är öm på 2 ställen i såret där det fortfarande finns öppna hål. Är riktigt trött om kvällarna. Går till sängs minst 2 timmar tidigare än förut. Antar att det är jobbigare att jobba igen än vad jag trodde det skulle bli.

MVH Erika :)

gickan87
2020-06-04 15:01
#253

Känner mig otursförföljd! Det som bara skulle vara en sårkontroll resulterade i 5 timmars väntan på läkaren, ny bakterieodling och ny antibiotika. Nytt återbesök om en vecka.

MVH Erika :)

Maria
2020-06-04 15:10
#254

Oj då. Då får vi hoppas att den här antibiotikan gör susen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-06-04 15:40
#255

#253 

Oj nej vilken otur du har. Hoppas du blir frisk snart.

gickan87
2020-06-04 19:05
#256

#254 #255

Ja, verkligen!
Hjälper inte det här så vet dem inte riktigt vad dem ska göra, det pratades om att jag kanske skulle skickas till infektionskliniken idag men vi ska testa nya antibiotikan först i 7 dagar.
Så slutar det inte rinna tills återbesöket packar jag väskan, känner mig ganska säker på att jag blir kvar då 😕

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-06-09 11:15
#257

Hur går det med infektionen och med antibiotikan?

gickan87
2020-06-09 12:28
#258

#257 Det går över förväntan! Idag är första dagen utan en enda fläck på förbandet. Den enorma tröttheten jag haft börjar också ge med sig! Är inte alls orolig för sårkontrollen nu på torsdag, äntligen går det åt rätt håll. Nu bara väntan på återbesöket som enligt utskrivande läkare skulle ske 8 veckor efter operationen vilket är denna vecka. Tänkte höra med sköterskan på torsdag om hon kan se något. Då sommarschemat börjar efter midsommar blir det svårt för mig att komma dit.

MVH Erika :)

Annons:
Maria
2020-06-09 13:17
#259

#258 Så skönt att det går framåt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-06-09 14:19
#260

#258  

Fint att höra. Då verkar det som att denna antibiotika har bitit bra på infektionen. Men uppdatera gärna efter sårkontrollen.

gickan87
2020-06-10 15:49
#261

Ja, det är helt underbart att det börjar gå åt rätt håll igen! Kallelse i brevlådan idag, återbesöket med lumbal punktion i 30/6

MVH Erika :)

gickan87
2020-06-11 11:04
#262

Sådär då var dagens sårkontroll avklarad. När undersköterska, sköterska och läkare är nöjda så måste väl jag också vara det även fast jag är missnöjd, måste fortsätta ha förbandet på ett tag till ^^

MVH Erika :)

Maria
2020-06-11 13:50
#263

Åh vad bra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-06-11 14:04
#264

Fast det är väl det minsta att vara missnöjd över 😉

gickan87
2020-06-11 19:53
#265

Haha ja, jag vet jag borde vara tacksam och det är jag verkligen! 😂

Men huden under tejpen är så torr och irriterad, det kliar så extremt mycket. Men får väl stå ut ett tag till.

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2020-06-14 20:05
#266

Alltså, hur fint var inte det här?

Igår vid 18:30 ringde mobilen, var min läkare som ringde och hörde hur det går med såret på ryggen. Visserligen hade han jour men ändå att ta sig tid och ringa dessutom en lördag 🙂

Såret var igår fint, idag har det spruckit upp lite och läckt en liten fläck.
Lever på hoppet om att det bara är tillfälligt.

MVH Erika :)

Maria
2020-06-14 21:15
#267

Så glad man blir av sådan omtanke.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-06-15 13:05
#268

Här går det undan! Remiss till MR kom idag ska göras 24/6 Röntgen av halsrygg, bröstrygg, ländrygg och hjärnan.

MVH Erika :)

Maria
2020-06-19 09:07
#269

#268 Så bra att det går undan.🙂

Jag har fått min årliga kallelse för MR hjärna 1 juli. Under 9 år så har jag inte haft någon tillväxt av tumör däremot lite andra förändringar som verkar hålla sig oförändrade.

Får se vad svaret blir i år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-06-19 11:52
#270

Ja, ska bli skönt när hela karusellen är över. Tidigare MR har jag varit nervös för själva undersökningen den här gången är jag orolig för vad den kommer visa. Har en konstig känsla i kroppen något som säger mig att det inte är över. Vad är det för typ av förändringar dem hittat?

MVH Erika :)

Maria
2020-06-19 12:14
#271

Det är förändringar, små "prickar" på andra ställen i hjärnan och inte i anslutning till spinalkanalen så jag gissar att de inte riktigt vet vad det är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2020-06-19 12:18
#272

Då håller jag tummarna för er båda två och hoppas på att det bara är pga oro som den konstiga känslan i kroppen beror på. Hur går det förresten med såret?

Annons:
gickan87
2020-06-19 13:36
#273

#271 Ok. Kanske är nåt försvar från kroppen?

MVH Erika :)

gickan87
2020-06-19 13:39
#274

#272 Kan mycket väl vara oro är liksom en olustig känsla och jag kommer inte riktigt till ro. Såret är nu helt läkt men det går gärna upp nertill om jag anstränger ryggen för mycket men läker ihop igen på 1-2 dagar. Har äntligen tagit bort förbandet så nu slipper jag den irriterande klådan! Var till sjukgymnasten igår och blev friskriven därifrån då jag anses som färdigrehabilitetad hos dem. Ska dock fortsätta med mina hemmaövningar.

MVH Erika :)

gickan87
2020-06-24 16:51
#275

"Sammanfattning: Ingen tumör intrakraniellt eller i spinalkanalen. Inga tecken till recidiv." Så jäkla skönt!!!

MVH Erika :)

Maria
2020-06-24 18:09
#276

#275 Åh vad skönt. Nu kan du slappna av lite 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-06-24 18:20
#277

Ja, äntligen! Svävar lite på moln just nu. Bara höra hur planeringen ser ut framöver på läkarbesöket nästa vecka :)

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-06-24 19:42
#278

Oj vad snabbt du fick svar. Men härligt att höra.

gickan87
2020-06-24 20:14
#279

Ja, det kom verkligen jättefort, 2 timmar efter att undersökningen var klar fanns det på 1177 🙂

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2020-06-25 23:00
#280

Klurar lite på ett stycke ur remissvaret "I ländryggen ses status post op ependymom i nivå L2 - L3. I op område dorsalt ses ödem i mjukdelar med lätt kontrastuppladdning" Ödem betyder som jag förstår vätska och svullnad. Funderar på om det är något man behandlar eller om kroppen för lösa det själv? Nyfiken i en strut som vanligt ^^ Men det har ni väl lärt er nu hihi.

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-06-28 10:50
#281

Ödem hade jag också i mitt knä efter min knäoperation, men det behandlades inte. Tror att det i vanliga fall är något kroppen brukar ta hand om och att det är ganska vanligt med ödem, men jag vet inte om det alltid är så eller för alla så. Men du kanske redan har varit hos läkaren? Ser att det är ett tag sedan du skrev och jag har inte varit inne här på flera dagar.

gickan87
2020-06-28 12:10
#282

Ska till läkaren på tisdag för återkontroll. Börjar bli lite småpirrig för vad som kommer sägas och göras. Sedan hoppas jag att jag äntligen kan få börja njuta av sommaren istället för att åka till sjukhuset minst 3 gånger i månaden.

MVH Erika :)

gickan87
2020-06-30 15:06
#283

Dagens besök gick ju galant 😊 MR kontroller var 6:e månad i drygt 5 års tid så som det ser ut nu. Men läkaren tror inte den kommer tillbaka vilket känns jättebra även om man aldrig kan veta. Nu tänker jag lägga den här upplevelsen bakom mig och fortsätta leva!

MVH Erika :)

Maria
2020-06-30 17:06
#284

Jag kontrolleras med MR en gång om året numera. Ska förresten göra det imorgon😉 Det kommer fortgå livet ut enligt min neurolog.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
2020-06-30 20:23
#285

Men visst gjorde du tätare MR första åren?
Lycka till imorgon 🙂

MVH Erika :)

Maria
2020-06-30 21:06
#286

Ja det var tätare. Jag kom inte ihåg när det började med en gång om året.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
gickan87
2020-06-30 21:12
#287

Okej, är väl nåt standard som följs förstår jag 🙂

MVH Erika :)

FataMorgana
2020-07-01 10:46
#288

#283

Så skönt 🙂

Upp till toppen
Annons: