Annons:
Etikettmotion-och-rörelse
Läst 600 ggr
Lussan20
11/13/19, 8:54 AM

Lägesyrsel, tinnitus.

Först ett råd, har du konstaterade nackskador, rådfråga läkare först!

Jag har länge lidit av lägesyrsel, nackvärk och Tinnitus, en minsta rörelse så har yrseln kommit. På natten då jag vänt mig så har jag vaknat av hur rummet snurrat.

Stelhet i axlar och nacke har det blivit pga rädsla att röra mig.

Så hörde jag om en kille som bröt sin nacke, som försökte träna upp musklerna i nacken som stöd, han visade rörelserna och jag tänkte att det kan inte skada att prova.

Man utgår från näsan, ritar ett streck med näsan upp och ner, sätter hakan mot bröstet en stund. Så ritar man en liggande 8a, medsols först, sedan motsols . upprepar.  Cirklar medsols och motsols, sida till sida med huvudet i lugna tempo.

Jag har tränat detta snart i tre veckor nu. Jag tänkte stärka nacken eftersom läkare sagt att mina problem kan sitta i nacken?

Efter 14 dagar försvann lägesyrseln, nu har Tinnitusen försvunnit. Jag fick träningsvärk efter ca 1 vecka i hals, nacke axlar och ryggen, den är borta nu.

Känner mig rörligare i nacken och rädslan för yrsel ger sig. Placebo? Ja tro kan göra under, men kan en bruten nacke bli bra så varför inte prova, så tänkte jag. Skönt att sova utan plågan…Mvh/WL🌺

Annons:
Magi-cat
11/13/19, 9:03 AM
#1

Underbart att höra, Wonnalesan, att det blivit bättre! 🌺

Hur många övningar om dagen gör du?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JMW
11/13/19, 9:04 AM
#2

Vad intressant! Jag har inte någon lägesyrsel men har tinnitus. Den stör mig inte egentligen. Jag har liksom lärt mig att inte höra den men det skulle inte göra något om den försvann.

Jag undrar bara, hur många rörelser gör du av de olika och hur många gånger om dagen?

Mia-45
11/13/19, 9:22 AM
#3

Åh tack detta ska jag testa. 
Lider av tinnitus och yrsel. Precis som du skriver att man ska vända sej på natten och hamnar då nacken i fel läge så blir det karusellyrsel. 
Ska köra igång med detta genast.

Lussan20
11/13/19, 9:45 AM
#4

Ta det lugnt alla vänner!

I sakta mak började jag med några stycken övningar 2 gånger om dagen. Nu har jag utökat till ca 5-7 minuter, ca 10 av varje övning. Jag gör det var som helst , framför tvn går bra sittande i soffan. Jag har ju haft så mycket hjärntrötthet, hjärndimma också efter stroke, tycker att även det är ett uns bättre. Klart att blodet flyter bättre till hjärnan nu då jag inte är så spänd i nacke, axlar och rygg.

Prova först om det känns bra att göra övningarna, jag tyckte det var rogivande att göra dom. Lycka till, men ta det varligt i början…Mvh/WL🌺Skriv och berätta hur det går!

Mia-45
11/13/19, 9:59 AM
#5

#4 
Har gjort några sånna nu och blir en aning lite yrslig..men det försvinner säkert. 
Tack för att du delar med dej.

Sjuttan
11/13/19, 10:24 AM
#6

Fantastiskt! Grattis!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Jane-Lyzell
11/13/19, 11:09 AM
#7

Härligt det hjälpt dig - detta måste jag testa - tack Wonnalesan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Mia-45
11/15/19, 3:15 PM
#8

Jag har gjort detta två ggr om dagen nu på dessa två dagar. Har träningsvärk i nacken. Men ta mej tusan om det inte redan hjälpt lite mot min obalans-yrsel. Det känns så. 

Jag fortsätter med dessa åttor. 
Du ska ha stooort tack Wonnalesan för detta tips. ❤️

Lussan20
11/15/19, 3:27 PM
#9

Tack ska ni ha och stort lycka till Mia-45!

Jag har trappat ner en aning nu, kör ca 5 repetitioner av varje övning 2ggr per dag.

Ingen lägesyrsel fortfarande eller Tinnitus. Betänk att jag haft det i många år. Jag tycker detta att kunna vända sig på natten utan att få yrsel så man ibland kräks är en jättevinst. Jag har haft flera stroke , men jag tycker även att hjärndimman blivit lite bättre, men det kan vara bara det att yrseln gett sig.

Hoppas ni får det lindrigare också. Inga häftiga rörelser , utan mjuka svängar. Viktigt att töja nacken med hakan mot bröstet för att tänja ut senorna som stramar.

Mvh/WL🤗🌺

Mia-45
11/15/19, 3:31 PM
#10

Tinnitusen är fortfarande ett gissel och suset. Men det kan jag leva med…bara yrseln ger med sej. 
Idag kunde jag gå i affären som en normal människa och inte vara rädd för att ramla ihop av obalansen. Jag kunde gå som innan och inte som ett fyllo. Bara det gör mej hoppfull. 😃

Lussan20
11/15/19, 3:38 PM
#11

Blir så glad för din skull, vet hur det är att ragla fram i tillvaron.

Kanske ger sig Tinnitusen också för först blev min yrsel bättre, sedan detta oljud! Det är fortfarande borta.

Varje liten förbättring är stort. Vi svänger på i våra 8or och cirklar. Kram från WL🤗 🌺

Jane-Lyzell
11/16/19, 10:09 AM
#12

11 kallas för den tibetanska 8 an (rörelsen)😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: