Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 394 ggr
getflikkan
11/11/19, 9:48 AM

ont i knä?

Innan jag söker vård, kanske i onödan.

Hej! 

Haft problem i höger knä i perioder, ont vid trappgång, knäböj  och stiga upp på pall typ. enligt vän kanske belastningssmärta?

har börjat träna och knäböjen har blivit bättre, kör nu med skivstång på ryggen så. Var på gymmet i onsdag och körde slut mig ordentligt i ett benpass, kände då ingen smärta i knät. Dagen efter märker jag att mitt högra knä smärtar lite om jag tex står på knä. 

Var på gymmet igår söndag och körde ett blandpass och så fort jag böjde knäna mer än 90 grader, alltså som en djuup knäböj gör det ont i knät. såpass att jag får göra andra övningar. Det gör ont på ovansidan knäskålen, på innersidan. 

Tänker såklart att jag ska vila knät, men är osäker på om detta borde kollas upp eller om jag borde vila ut det bara?

Annons:
oh-la
11/14/19, 9:42 AM
#1

Det är jättesvårt att säga något om det. Jag tycker nog du ska kontakta en sjukgymnast. Dom kan även titta på hur du utför dina övningar så du inte felbelastar. Under tiden, fortsätt träna, men var försiktig med knäet och håll dig till maskiner om du vill köra ben. Maskinerna ger mindre utrymme för felaktiga rörelser än övningar med frivikter. Kör heller inte slut dig i benen. Finns ingen anledning. Har du otur skadar du dig bara mer. Jag var hos sjukgymnast nyligen för samma problem. Visade sig vara fötterna jag har bekymmer med. Grymt bra träningstips fick jag också och bra träningsinput. Hon tittade även på jag utförde exempelvis utfall och kunde ge grymma tips även där.

Upp till toppen
Annons: