Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 585 ggr
Fridaaaa
2019-11-10 20:55

Svamp (?) i naveln

Det vätskar sig i naveln och är rött.
googlade lite - och verkar vara svamp?

Någon annan som varit med om det?
Hur har ni fått bukt med det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Lona
2019-11-10 21:38
#1

Kan mycket väl vara svamp, ja. Efter bad/dusch så torka ordentligt torrt direkt, stoppa gärna i en liten toapappersbit eller liknande som suger upp eventuell fukt och ser till att naveln "hålls öppen" en stund (beror lite på hurdan mage och navel man har). Dutta i potatismjöl efteråt, gör gärna det även morgon och kväll. Funkar suveränt på många typer av svamp.👍

Sen vet jag inte om det är att rekommendera egentligen men medel mot fotsvamp kan även funka i naveln.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2019-11-10 21:38
#2

Om du inte vill använda någon salva mot svamp så kan du börja med att tvätta noga varje dag och putta in bomullskompresss så att det håller sig torrt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2019-11-11 08:21
#3

Torkar alltid noga efter dusch. Supernoga med allt sånt.
Första gången i mitt liv jag får detta :P 

#2 Hur får du det att sitta kvar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2019-11-11 08:25
#4

Det beror nog på hur din navel är skapt. Är det trångt så bör ju en bit kompress fastna i något veck. Annars kan man ju tejpa löst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cim92
2019-11-27 17:30
#5

Har du en aloe vera-planta hemma? Bryt av ett blad och gega på lite på naveln, gör det några dagar så ska du se att det försvinner =)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Shamall
2019-11-30 20:39
#6

Har haft mycket problem med det, men jag drar på mig allt. Vet inte om det är att rekommendera men det enda som hjälpte för mig var att stoppa in bomull med sårsprit. Satte ett plåster över natten. "Spolade rent med ljummet vatten med spruta (fick gratis i disken på apoteket) och gjorde så tills det röda och kliande försvann. Om du redan har en infektion och det vätskar så är det svårt att pudra, då blir det bara gegga. Bakterierna måste bort. Svampmedel kan ju funka men egen erfarenhet säger sårsprit. Typ asollösning.

Shamall

Annons:
Upp till toppen
Annons: