Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 884 ggr
Skogsväsen
2019-10-27 21:04

Äta nyttigt

Har kommit igång med lite träning och tänker att "nu ska jag äta nyttigt!!" Och det blir den  motsatta effekten: jag äter massa onyttigt, oregelbundet och min kost går därmed åt skogen haha.

Någon som har haft liknande bekymmer? För mig grundar det sig nog i lathet och psykiskt mående.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
OlgaMaria
2019-10-28 07:36
#1

Det är nog viktigt att bestämma med sig själv vad ”äta nyttigt” ska innebära, så att spelreglerna är tydliga, och sen berätta om det för någon annan - då blir man mer motiverad att göra så som man sagt. En bra början tycker jag är att utesluta allt sött i 1-2 veckor. Klarar man det kan man fundera sen på om man behöver sluta med något mer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ary
2019-10-28 10:17
#2

Det som ofta händer när jag ska äta nyttigt är för lite kcal vilket slutar med att jag kastar mig över vad som är gott - oavsett hur onyttigt det är. 😉

Man bestämmer själv vilket sätt man äter på, vilket ideal man har. Dock behöver vi alla protein och en liten mängd fett för att mage ska fungera och även hud samt många andra delar av kroppen.  Proteinet kan antingen komma från kött, ägg, mejeri eller så kan man får det från ärtor, bönor och andra saker från växtriket.

Man kan förbereda grytor tex, hitta på menyer och se till att man får tillräckligt med mat på det viset, i början bara. Sedan brukar jag ha lite mandlar i väskan som nödkost när jag inte hinner till nästa måltid, så att jag inte ska hamna på McDonalds. 😃

Skogsväsen
2019-10-28 21:43
#3

#1 bra idé, tack! :D

#2 Åhh vad smart att ha med nyttigt snacks också :D Ja gryor är det bästa 😍

Tack för alla svaren, ska ge det ett nytt försök nu! :D

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

NiklasTyreso
2019-10-29 01:52
#4

Både #1 och #2 är mycket kloka råd! Har man definierat för sig själv att nyttigt är fullkornsprodukter och baljväxter och lök (om man vill äta nyttiga kolhydrater), då kan man tillåta sig att frossa i de födoämnena så man blir härligt mätt! Har man definierat att fisk (lax, sill, mackrill) är nyttigt (för man vill ha nyttigt fett) eller vegetabilisk omega-3 från linfröolja och rapsolja eller nyttiga feta nötter då kan man äta härliga generösa feta portioner av det så man står sig länge! Människor det är de snabba socker kickarna och onyttiga fetterna som folk utvecklar fetma av. Människor utvecklar inte fetma av nyttig lax, nyttiga fullkornsprodukter och nyttiga nötter (om de inte lägger till onyttiga födoämnen till det nyttiga). Så man kan unna sig att äta härligt mycket nyttigt, när man håller igen på det onyttiga.

Ary
2019-10-29 08:50
#5

Ägg och avocado är något jag använde en del för att hålla mig mätt när jag körde lowcarb.

Skogsväsen
2019-11-01 17:50
#6

#4 det onyttiga jag äter just nu är rågbröd och choklad/gifflar.

Så nice, tack!

#5 Har typ glömt bort att ägg existerade, ska tänka på det framöver - det är så enkelt :D

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Soligajag1
2020-01-08 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har börjat med LCHF och det är verkligen bra , äter inte pasta , ris eller potatis, inget godis , eller bullar mm. Brukar ta en choklad bit , mörk choklad 87% , en liten bit , för att sluta med sockret , Ägg o avokado är toppen , Till frukost gör jag omelett med champinjoner , ost , Denna mat tex , köttfärs o bacon gratäng , Mums!

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: