Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 364 ggr
Morris:)
2019-10-21 12:29

Dra ut tänder med Algofobi...!

Kanske inte alls rätt ställe då får admin ta bort! Jag har Algofobi (fobi för smärta) och ska imorgon dra ut tänder…. måst göra det då jag ska fixa tandställning (jag har komplex över mina tänder så valde att utsätta mig för den smärtan efter många år av övervägande och ångest) jag vet att man får bedövning men har ångest för smärtan av att få sprutan och smärtan efter. Jag är fruktansvärt blyg så vågar tyvärr inte fråga om annan bedövning. Vad kan jag göra för att göra det så lätt som möjligt vid en så jobbig situation (för mig)!? Några tips överlag inför att dra ut tänder?

Annons:
[annajohannas]4
2019-10-21 12:59
#1

Det bästa är om du kan prata med din tandläkare om detta, även om du är blyg. De är vana vid olika patienter, och kan nog bäst svara dig och hjälpa dig mot detta. Lycka till.

Sindri
2019-10-21 13:49
#2

Man kan få lätt lugnande tabletter innan besöket om man är mycket rädd. Då får man komma ca en halvtimme tidigare.
Bered dig bara på att det kommer att göra ont när bedövningen släpper, du kan få smärtstillande även till det. Förbered med mat som inte behöver tuggas.
Och allt går över, och försök se framåt till när dina tänder är färdigreglerade, och du känner dig glad och nöjd.

Beroende på vilka tänder som skall dras ut så är det inte säkert att det kommer att göra så väldigt ont efteråt.  Flera av mina barn har gjort det och de hade ont, men inte så väldiga besvär efteråt.

[annajohannas]4
2019-10-21 22:17
#3

Tänk också på att inte dricka varmt de närmaste timmarna, det gör att du kan blöda. Säger inte detta för att du skall bli rädd, utan för att när man dragit ut tänder, så blöder det ju lite naturligtvis, men om du skall dricka så drick kall vätska. Ha alvedon, ipren eller annan medicin hemma, som du kan ta om du tycker att det gör ont.

Upp till toppen
Annons: