Diabetes

Lågt blodtryck?

2019-10-20 15:13 #0 av: gickan87

Jag fick diagnosen diabetes typ 2 i Juli i år. Då konstaterades även högt blodtryck 150/80 så medicinering sattes in.

Jag upplever det som att jag har börjat få blodtrycksfall nu under denna vecka. Jag blir kall, dimmig syn, ljuskänslig. När det är som värst får jag även lite hjärtklappning. Testade blodtrycket hemma och då ligger det på 97/62 vid vila. Är det för lågt?

Ska självklart kontakta vården imorgon måndag men funderar på om nån här varit med om liknande. Eller om det är blodtrycket som spökar?

MVH Erika :)

Anmäl
2019-10-20 15:59 #1 av: Maria

Du kanske bör justera din medicinering. Allra helst göra ett 24-timmars test hemma.

/Maria

 

Anmäl
2019-10-20 16:09 #2 av: gickan87

Ja, medicinen jag tar nu är säkert för stark. Men har förstått det som att man inte kan sluta med den heller före läkarkontakt. Får se vad dem säger imorgon.

Så du tror att mina symtom beror på för lågt blodtryck?

MVH Erika :)

Anmäl
2019-10-20 16:25 #3 av: Maria

Blodtrycksfall kan ju upplevas obehagligt men är i regel ofarligt men du ska givetvis prata med din läkare om detta i morgon och om din medicinering.

/Maria

 

Anmäl
2019-10-22 19:35 #4 av: gickan87

Var in igår för blodtryckskoll låg då på 120/70 vilket ju är jättebra. Sköterskan trodde att jag kanske har någon infektion i kroppen eller om jag stressat för mycket senaste tiden. Om det inte går över så får jag söka igen.

MVH Erika :)

Anmäl
2019-10-22 19:40 #5 av: Maria

Vad bra.

/Maria

 

Anmäl
2019-10-29 13:19 #6 av: OlgaMaria

Vad tar du för medicin och vilken dos? 120/70 är åt det lägre hållet och går säkerligen ner mer när du är helt avslappnad. Nu var du ändå hemifrån osv och då går trycket upp lite.

97/62 tycker jag absolut är för lågt och inte konstigt att du mår dåligt när det går ner så pass.

Blodtrycksmedicin ger inte avtrappningsbesvär - det enda som kan hända är att man får högt blodtryck igen. Jag ser inga problem med att man laborerar lite själv men vad man bör tänka på är att det tar ett par veckor för kroppen att vänja sig vid nya doser. Det låter som att du behöver en mildare dos nu, men kanske inte sluta helt.

Fortsätt mät hemma och kanske kan du be om att bli uppringd av din läkare? Svårt för sköterskan att ge råd när trycket inte är för lågt vid mätning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2019-10-29 18:32 #7 av: OlgaMaria

Hur har det gått skulle jag ha kunnat fråga istället? Ser att det var ett tag sen du skrev. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2019-10-29 21:54 #8 av: oh-la

#6 det kan vara ganska avgörande att vården vet vad du tar och inte tar. Trist att uppmuntra till hemmalaborationer. Vad skulle potentiellt kunna hända om personen plötsligt behöver akutvård och inte själv kan framföra vilka mediciner i vilka doser man tar och journalen visar helt fel? Man ska i alla fall konsultera sin läkare om man ska mixtra med sina doser. Trist om man kommer in med högt blodtryck för att man slutar ta sin medicin, vården tror att man har fortsatt högt blodtryck trots medicinering och ökar dosen ännu mer... 120/70 är ett medeltryck och inte pt det lägre hållet. Medicin ska regleras i samråd med läkare.

Anmäl
2019-10-29 22:09 #9 av: OlgaMaria

#8 Det kan uppstå farliga situationer och knepiga situationer av att man gör exakt som läkaren säger också. Ibland måste man fatta egna beslut och framför allt är det ens egen kropp det handlar om som man ska leva i 24/7. Ibland är det en fördel att man laborerat lite själv så att man tillsammans med sin läkare snabbare kan komma fram till rätt väg framåt. På akuten förutsätter de inte att man tagit exakt den medicin som de ev. ser någon ordination kring (inte säkert de ser någon journal eller medicin från familjeläkare). De försöker ta reda på vad man tagit i första hand från patienten eller närstående. I detta fall är det inte jätterelevant. Om man slutat med sin medicin, kommer in på akuten med högt tryck är det väl ingen fara att de ger en blodtrycksmedicin?

Man kan få kramper och svimma av för lågt tryck. Bättre att laborera själv innan man hamnar där - ifall det dröjer med läkarkontakt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.