Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 581 ggr
Rosen82
2019-10-13 21:32

Melatonin

Vid 19 tog jag 2 st 1mg och jag är lite småsegt men inte så att jag kommer somna varför? Läser om många som tar en halvtimme eller timme innan och somnar jättesnabbt varför icke på mig?

Annons:
Honestyisdead
2019-10-13 22:34
#1

Det ska ju tas vid läggdags. Inte flera timmar innan när du gör annat än att försöka sova.

jenmjao
2019-10-13 22:46
#2

för utöka svaret #1 Det ska tas när man ligger i sängen NEDSLÄCKT, ingen tv, ingen mobil och inga lampor. Då fungerar melatoninet precis som det ska.

Lona
2019-10-14 01:52
#3

Som alla läkemedel funkar även melatonin olika på olika personer. Åtminstone för mig så beror det också på hur jag mår. Har jag ångest så funkar inte melatonin alls, är jag däremot bara "kvällsorolig" så kan det ha hyfsad effekt. Det är dock sällan jag blir riktigt trött av det, som redan skrivits så bör man vara i "sängmode" när man tar det. För mig är dock största skillnaden att jag sover bättre när jag väl har somnat - jag sover betydligt lugnare och om jag skulle vakna så kan jag somna om igen. 2 mg är en ganska låg dos men du ska givetvis inte ändra den utan att ha pratat med din läkare/förskrivare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rosen82
2019-10-14 07:29
#4

Okej har hört att den ska göra mig trött så att jag ska ta den två timmar innan jag ska sova

DesK
2019-10-14 08:44
#5

Melatonin finns i våra kroppar, om man inte har brist på melatonin, så ger inte ett tillskott någon effekt. Sedan blir jag lite fundersam över dina frågor, för du ställer även en fråga om koffein som ju är mycket uppiggande, Det är helt förkastligt att laborera med olika läkemedel. Det är bäst att du ställer dina frågor till en läkare som vet vad du har för mediciner och därmed kan ge dig råd som stämmer med din medicinering. Bara för att ett läkemedel är receptfritt så betyder det inte att det är ofarligt, särskilt inte i kombination med andra läkemedel.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

taxarärbäst
2019-10-14 11:10
#6

Det ska tas när man ligger i sängen i mörkret och sen är det bara att blunda jag tar 1mg och 150mg ketipinor varje kväll vid läggdags

Annons:
OlgaMaria
2019-10-15 15:27
#7

Som andra sagt så ska det tas precis när man ska sova. Det kan fungera annorlunda för vissa men jag upplever att det är bäst att ta det precis innan man är helt redo för att sova. Alltså, inte innan du borstar tänderna eller tittar på din telefon en sista gång eller gör något annat, utan precis innan du blundar för att sova. Då fungerar det bäst. Det är lätt hänt att det liksom låser sig i kroppen om melatoninet börjat verka och man gör något annat samtidigt. Då är det som att kroppen vill sova men man inte kan det för tillfället och då låser sig systemet istället så att det blir ännu svårare att somna senare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: