Allmänt/Övrigt

Melatonin

2019-10-13 21:32 #0 av: Rosen82

Vid 19 tog jag 2 st 1mg och jag är lite småsegt men inte så att jag kommer somna varför? Läser om många som tar en halvtimme eller timme innan och somnar jättesnabbt varför icke på mig?

Anmäl
2019-10-13 22:34 #1 av: Hera

Det ska ju tas vid läggdags. Inte flera timmar innan när du gör annat än att försöka sova.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-10-13 22:46 #2 av: jenmjao

för utöka svaret #1 Det ska tas när man ligger i sängen NEDSLÄCKT, ingen tv, ingen mobil och inga lampor. Då fungerar melatoninet precis som det ska.

Anmäl
2019-10-14 01:52 #3 av: Lona

Som alla läkemedel funkar även melatonin olika på olika personer. Åtminstone för mig så beror det också på hur jag mår. Har jag ångest så funkar inte melatonin alls, är jag däremot bara "kvällsorolig" så kan det ha hyfsad effekt. Det är dock sällan jag blir riktigt trött av det, som redan skrivits så bör man vara i "sängmode" när man tar det. För mig är dock största skillnaden att jag sover bättre när jag väl har somnat - jag sover betydligt lugnare och om jag skulle vakna så kan jag somna om igen.
2 mg är en ganska låg dos men du ska givetvis inte ändra den utan att ha pratat med din läkare/förskrivare.

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-10-14 07:29 #4 av: Rosen82

Okej har hört att den ska göra mig trött så att jag ska ta den två timmar innan jag ska sova

Anmäl
2019-10-14 08:44 #5 av: DesK

Melatonin finns i våra kroppar, om man inte har brist på melatonin, så ger inte ett tillskott någon effekt. Sedan blir jag lite fundersam över dina frågor, för du ställer även en fråga om koffein som ju är mycket uppiggande, Det är helt förkastligt att laborera med olika läkemedel. Det är bäst att du ställer dina frågor till en läkare som vet vad du har för mediciner och därmed kan ge dig råd som stämmer med din medicinering. Bara för att ett läkemedel är receptfritt så betyder det inte att det är ofarligt, särskilt inte i kombination med andra läkemedel.

Désirée

Anmäl
2019-10-14 11:10 #6 av: taxarärbäst

Det ska tas när man ligger i sängen i mörkret och sen är det bara att blunda jag tar 1mg och 150mg ketipinor varje kväll vid läggdags

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.