Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 486 ggr
Rosen82
10/13/19, 7:06 PM

Vätska

Så dålig på att dricka så jag har börjat använda vätskeersättning. Började i somras och håller fortfarande på. Brukar använda resorb och där kan man ta 2 tabletter 2 gånger dagligen. Häromdagen köpte jag rehydrate vätskeersättning och tog som jag gjorde med resorben men nu har jag sett att på rehydrate är det bara en om dagen. Kan det vara farligt om man tagit mer. Läste att trötthet kan ha att göra med att man inte får i sig tillräckligt med vätska och undrar om vätskeersättning kan hjälpa till?

Annons:
Maria
10/13/19, 8:15 PM
#1

Vätskeersättning används om man har svettats extremt vi träning och kroppsarbete eller om man är sjuk oftast..Dricker du till måltider så räcker det. En frisk kropp reglerar detta bra. Drick när du blir törstig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
10/14/19, 1:57 AM
#2

Som #1 var inne på, vätskeersättning är för att ersätta elektrolyter mm om man förlorat mycket genom svettning eller magsjuka. Behöver du helt enkelt dricka mer så går det utmärkt med vanligt kranvatten. De flesta människor reglerar detta alldeles utmärkt, ta ett extra glas vatten ett par gånger/dag så räcker det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Åsa S
10/14/19, 3:48 PM
#3

Tror inte det är nån fara ta extra. Och som sagt nu när det är svalare och man ofta svettas mindre så kan det räcka ifall du har en flaska vatten nära. Jag är också dålig på att dricka och måste bli bättre på det för jag svettas ofta rätt mycket på jobbet. En vanlig dag kan det räcka med vanligt vatten som jag försöker ha nära, de dagar jag jobbar så kläderna blir rätt blöta så brukar jag slänga ner en resorb i vattenflaskan och jag känner mig piggare framåt kvällen då än vad jag gjort förut.

Zadeira
10/15/19, 3:27 PM
#4

Att en eller ett par gånger ta över rekommenderad dos är ingen fara.

Vätskeersättning ska dock inte ersätta att du dricker vätska även om man kan tro det på namnet. Vätskeersättning ska man använda om man svettats mycket, varit dålig i magen  och fått obalans i salter och elektrolyter då det återställer den balansen.

Om du dricker dåligt hjälper det inte att dricka vätskeersättning, du behöver få i dig vätska.

Upp till toppen
Annons: