Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 950 ggr
problem1
9/30/19, 9:46 PM

Borrelia?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har kliat sönder huden bredvid ett bett, runt såret har det blivit mycket rött och är lite svullet. Det röda har minskat idag men syns fortfarande, så är ändå osäker. Vet att det kan bli rött runt ett sår, såklart, men det brukar inte bli såhär långt ut, det fortsatte även sprida sig igårkväll och ringen blev bara större med timmarna. Tog bort 2 fästingar på olika ställen för ca en vecka sen. Vården bad mig avvakta, men är rätt orolig så frågar här om jag verkligen bör vara orolig? (Täcker över såret för de som är känsliga, så man endast ser det röda)

Annons:
Maria
9/30/19, 9:50 PM
#1

Var det där fästingen satt? Det brukar bli rött runt själva bettet men ett borreliatest är ju enkelt att ta på vårdcentralen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

problem1
9/30/19, 10:01 PM
#2

#1 bettet jag kliade syns under det jag täckt, och jag är osäker på om det är från en fästing, dock med största sannolikhet då betten uppstod tidigare samma dag som jag plockade bort fästingarna (hade vart ute i skogen) Men nej, dom två jag plockade bort satt på andra ställen. Den ena satt dock 10cm ungefär från detta röda. Dom tyckte jag skulle avvakta då jag kliat och fått ett sår + tydligen måste man vänta minst en vecka från att man hade fästingen, till att undersöka för borrelia, sa dom. Plockade bort fästingarna förra tisdagen.

[VSK]
9/30/19, 10:05 PM
#3

Man brukar säga att är röda märket (ringen) större än en gammal femkrona efter ca två veckor så bör man söka vård. Chansen att fästingen har de elaka bakterierna är ganska liten överlag men VC som sagt var.

Sindri
9/30/19, 11:04 PM
#4

Det beror helt på var man bor. Där jag bor finns mycket borrelia i området, så där är chansen stor att man får det med ett fästingbett.
Är man smittad med borrelia så brukar man få symptom av något slag, det kan räcka med att man känner sig ovanligt trött.
Två veckor är ju en väldigt lång tid, borrelia skall ju behandlas så snabbt som möjligt för att ge så lite symptom som möjligt.  Jag är verkligen tveksam till antibiotika, utom när det gäller just borrelia.
Håll noga koll på rodnaden, om den lägger sig är det med största sannolikhet inte borrelia, men jag tycker du skall ta ett test ändå, ibland stämmer inte allt man säger, jag fick borrelia trots att jag plockade bort fästingen omedelbart och det sägs att den skall sitta 24 timmar innan man kan bli smittad.

[VSK]
9/30/19, 11:21 PM
#5

#4

Så sa de till mig iaf (VC) att man skulle vänta två veckor. Som du säger så kanske det skiljer lite beroende på vart man bor.

problem1
10/1/19, 12:14 AM
#6

#4 jag fick feber och ont i hela kroppen osv samma dag som det röda kom och det håller fortfarande i sig, men har aldrig haft borrelia förut, så vet inte hur det är mer än det jag kan läsa om det. Jag får avvakta lite på det röda och se, då vc inte ville göra något mer. Men tack för utförligt svar

Annons:
Pyttelite
10/1/19, 2:56 AM
#7

Ett rips är ta och rita en ring runt rodnadens ytterkanter. Gör det med en penna som inte går att tvätta bort direkt så ser du ifall rodnaden växer. Det kan vara ett fästingbett i alla fallen det är enklare att svara på frågor om du upp söker vården igen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
10/1/19, 7:09 AM
#8

Jag fick borrelia som satte sig i nervsystemet och jag hade ingen aning om att jag haft en fästing. Jag blev jättesjuk och inlagd med hjärnhinneinflammation. Nu är ju borrelia tacksamt då antibiotika biter eftersom det är en bakterie och inte virus.

Ring sjukvårdsupplysningen och försök boka en tid på din vårdcentral för borreliaprov.

Jag har redigerat vad jag skrev. Borreliainfektion är självklart en bakterie och inte virus som jag skrev först.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
10/1/19, 8:22 AM
#9

Jag håller med Maria - ring 1177. Om det är borrelia så är det bättre ju tidigare man sätter in antibiotika. Ring 1177 genast!

[VSK]
10/1/19, 10:44 AM
#10

Långvarig borrelia kan ge permanenta nervskador, men oftast vid god behandling och ett knippe tur så kan det gå över efter nåt år.

problem1
10/1/19, 3:04 PM
#11

#10 jag har en brukare på mitt jobb som har mycket problem med hela kroppen pga borrelia, satte sig i leder osv. Så jag är extra nojig då jag även ”känner” någon det gått illa för. Får nog ringa vc igen så får dom ta ett test på mig men idag är det röda nästan helt borta dock? Hade ringen i kanske 3-4 dagar?

Sindri
10/1/19, 4:21 PM
#12

Jag skulle ringa i alla fall.  Ibland stämmer inte typiska symptom.

[TheSquirrel]
10/2/19, 7:57 PM
#13

Jag tycker det ser ut som en reaktion på själva bettet. För mig brukar fästingbett klia i minst en vecka och ofta blir det lite rött och svullet och kliar en bit runtomkring. Prova att ta en allergitablett (finns i de flesta livsmedelsbutiker) och se om rodnaden går ner av det.

Annons:
problem1
10/2/19, 10:31 PM
#14

#13 kan va så, typ en ilsken fästing. Har aldrig reagerat på bett förut så kände inte igen det, men nu är det röda i princip helt borta, ser ut som det brukar göra runt ett sår, rött precis runtom.

Upp till toppen
Annons: