Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 407 ggr
vanellie
9/25/19, 2:03 AM

Bettskena?

Jag undrar om jag kan köpa en bettskena direkt från apoteket, eller måste jag gå på undersökning hos en tandläkare först? För jag har sjuka problem med att jag biter ihop mina käkar så fruktansvärt hårt att jag får huvudvärk och ont i tänderna nästan hela dagarna :( Jag kollade upp en bettskena på Apotea och dom hade listat några "använd inte om du har dessa besvär" och jag har inget av det dom listar.

Annons:
Vixxen
9/25/19, 2:36 AM
#1

Bästa är att få en bettskena utprovad hos sin tandläkare. Då får du en som är anpassad efter dina behov.

sp0ngeb0b
9/25/19, 3:09 PM
#2

Gör en hos tandläkaren! Funkar kanske med en sån från apoteket men har svårt att tro att det blir i närheten av lika bra. Jag har gjort en hos tandläkaren och där gör man först avtryck av tänderna, sen när skenan är gjord slipar de till den så att den passar exakt och så att bettet blir bra. Så blir det ju inte alls om man köper en sån där universalmodell. Speciellt om du har "sjuka problem" som du själv uttrycker det, så är det värt att skaffa en ordentlig.

[TheSquirrel]
9/25/19, 7:38 PM
#3

En bettskena från tandläkaren är dyr (ca 3000 kr) men en väl värd investering och du får en som är anpassad till just dig och dina problem. De från apoteket kan fungera som tandskydd om man har problem med att t.ex. bita sönder fyllningar men kanske inte hjälper mot andra besvär. Du kan ju alltid prova en från apoteket och se om den hjälper, men de har långt ifrån samma kvalitet som en från tandläkaren och brukar kunna bli ganska ofräscha efter några månaders användning. Den jag har från tandläkaren har jag haft i 10 år och den kommer hålla i många år till.

Upp till toppen
Annons: