Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 966 ggr
zeke.
9/14/19, 9:38 AM

Röntgen som motsvarar MR (i vad man kan se på bild

Det är inte optimalt att jag genomgår en MR.

Hur är det med skiktröntgen/datortomografi. Kan man se motsvarande där som på en MR?

En vanlig slätröntgen som tog 3 sekunder att genomföra syns inget alls på

Annons:
Maria
9/14/19, 10:46 AM
#1

En MR är mer detaljerad. Jag har ju haft en hjärntumör och mina kontroller är alltid MR. Där ser man små förändringar, kontrastuppladdade,  som inte skulle synas på en datortomografi.

Det beror alldeles på vad man är ute efter tror jag.

Varför är det inte optimalt med en magnetröntgen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

zeke.
9/14/19, 10:58 AM
#2

Har en shunt inopererad i skallen från då jag var barn. Denna kan ändra inställning av magnetsrålningen och sist jag gjorde en MR för en ryggskada (flera år sedan)  så hade shunten ställt om sig vilket gjorde att jag blev dålig (huvudvärk och kräkningar) fick åka ambulans till en större stad där neurokirurgerna finns som kunde ställa om shunten igen.

Maria
9/14/19, 11:02 AM
#3

Aj då. Då förstår jag att det är lurigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
9/18/19, 9:30 PM
#4

Har också haft en shunt inopererad i huvudet och var under den tiden på flera MR. Kommer ihåg att frågeformuläret som man skulle fylla i innehöll just en fråga om ev shunt och att röntgenpersonalen blev lite tveksamma. Men det var ju för att kontrollera shunten som jag var där och jag fick inga problem i samband med detta.

Maria
9/18/19, 9:45 PM
#5

Jag gissar att det finns olika varianter av shuntar och att vissa uppenbarligen kan vara känsliga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

svenake
10/14/19, 12:41 AM
#6

Vanlig röntgen, CT  (ibland kallat DT),    och MR   är olika undersökningsmetoder som inte kan ersätta varandra direkt.    Alla metoder är bra på olika saker.

Det finns vissa saker som endast syns på vanliga röntgen.

Det finns vissa saker som endast syns på  CT

Det finns vissa saker som endast syns på  MR. 

Om man har en äldre pacemaker, så kan man inte göra en MR, medan det går bra med en nyare.   Så egentligen ska läkaren fråga sej,   " Vad vill jag veta"?      Därefter fråga  "Vilken undersökning ger säkrast svar"

Annons:
Lona
10/15/19, 3:37 PM
#7

#6, Vad kan du se på vanlig slätröntgen som inte syns på DT/CT?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

svenake
11/5/19, 10:07 PM
#8

#7         Vissa frakturer som ligger ett bra läge. Vissa små frakturer.  "Främmande kroppar"  alltså tex  om man fått in glas-splitter i ett sår.   Små metallföremål  (nål, ståltråd  osv)  Lungförändringar som man kontrollerar.  Barn som svalt en slant.  Och en del annat.               Dessutom måste man ta hänsyn till ALARA-principen.  Alltså endast ge så mycket stråldos som är nödvändigt, ALDRIG mer.   Att köra CT på allt, är att ge onödigt hög stråldos i onödan, utan att man får mer information.

svenake
11/5/19, 10:12 PM
#9

Efter att man kört MR på en shunt kan man ibland ta "slät"röntgen för att se att shunten inte rört sej. 

Nyare shuntar, pacemaker, höft/knä-proteser går bra, men röntgenpersonalen frågar om dessa saker, och man måste svara noga.

[SonjaG]
11/27/19, 7:29 PM
#10

Andra "proteser" som är inoperade, typ höften, axel (som jag har) osv osv. Vad säger MR om dem?

Upp till toppen
Annons: