Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 946 ggr
Jess89
2019-08-30 10:10

Ryggvärk efter galloperation

Hej, För två månader sedan opererades jag för gallsten och fick komplikationer i form av en infektion i bukspottkörteln. Jag fick då antibiotika och blev sakta men säkert bättre. Därefter hade jag väldigt stora problem med magen som visade sig vara klostrider. Efter ny antibiotika kur är jag äntligen bättre i magen. Jag känner mig bra förutom att ryggen värker vid mer ansträngning. Idag pratade jag med läkaren om ryggsmärtan och läkaren sa att jag skulle börja styrketräna ryggen. Någon som vet om detta är rätt metod för att slippa värken? Visst läkarna ska veta vad som är bäst för patienten, men känner mig tveksam.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
Lussan20
2019-08-30 10:41
#1

Jag opererade min galla -15. Den var inflammerad och det fanns var i buken.Pga sammanväxningar blev operationen extra besvärlig. Fick som du Bukspottkörtelinflammation, låg inne ganska länge. Jag får fortfarande känningar av gallan , det är ju gallgångarna som krampar. Jag har gjort 2 stycken undersökningar där man går ner och kollar gallgångarna och haft små stenar där. Jag har en fläck där gallan satt som alltid är öm, det kan stråla ut i ryggen.

Jag skulle inte börja träna hårt utan gå promenader och stärka ryggen på det sättet. Hoppas det ger sig för dig, man blir ju aldrig helt bra efter det jag sett och hört. Min mamma tog gallan då hon var 21år hade värk hela livet av små anfall. Hon var 83 år då hon dog. Så det kan krångla minsann.

Lycka till…Mvh/WL🌺

Jess89
2019-08-30 11:12
#2

#1 Jag mår bra för övrigt efter allt jag varit med om. Anfallen är lugna och har inte haft något på ett tag (tack och lov). Försöker och tänka på var jag äter. Men vet att anfallen kan komma tillbaka. Nu är det mest ryggen som bråkar när jag är mer aktiv och rör på mig. Jag hoppas den ger med sig med tänkte mest om det var "rätt" metod för ryggen eller om det är annat som behöver göras. När jag var inne på akuten sist gjorde de en ordentlig undersökning av ryggen. Men de kunde inte svara på varför jag hade smärtan ☹ Känner tyvärr lite att jag inte kan lita på läkaren då jag blev hemskickad när jag hade en infektion i tjocktarmen sist jag var där.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Cim92
2019-09-30 17:36
#3

Med två antibiotikakurer så kan jag nästan garantera att din mage inte är i balans. Du kanske inte har besvären du hade innan, men antibiotika slår ut alla bakterier, goda som onda, och det kan ta upp till 6 månader innan tarmfloran är återställd. Utan att veta mer än det du skrivit så skulle jag gissa på att smärtan i ryggen kommer ifrån obalans i tarmarna. Det är ju våra tarmbakterier som skapar diverse hormoner och vitaminer och har du brist på de så kan de leda till olika besvär. Satsa på att återställa tarmfloran genom att äta fermenterad mat (t.ex kimchi & surkål) och alltid äta sallad till maten och inte då den vanliga isbergssallad, tomat och gurka, utan var kreativ, använd olika kål (vitkål, grönkål, rödkål, salladskål etc) och satsa på att alltid äta grönsaker av 5 olika färger varje dag för att få en bra variation på det hela. Var försiktig med spannmål (gluten kan t.ex ingen bryta ner helt och de kan skapa massor av besvär) och mejerier, uteslut helt processad mat. Lycka till!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Cim92
2019-09-30 17:37
#4

Och besök gärna funktionsmedicin.ifokus.se och se om någon av artiklarna är något för dig =)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Jess89
2019-10-06 13:16
#5

Uppdatering: har nu bokat tid hos sjukgymnast så får vi se vad de säger (då jag skulle träna bort smärtan enligt läkaren) så får vi se vad de säger.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Lussan20
2019-10-06 14:33
#6

Önskar lycka till! Mvh/WL🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: