Läkemedel, vitaminer & mineraler

Venlafaxin biverkningar

2019-08-17 18:59 #0 av: vanellie

Jag började med Venlafaxin 75 mg den 20e juni, och hade ganska mycket ångest, mer än vad jag hade innan jag började, men jag tänkte att det kanske försvinner när jag ökar dosen. Så efter att ha pratat med läkaren ökade jag dosen den 12 augusti till 150 mg och det har blivit ännu sämre, har ännu mer biverkningar och ångesten försvinner inte.
Biverkningarna jag har är:
Yrsel
Darrighet
Svaghet
Blodtrycksfall
Svettningar
Sover fruktansvärt dåligt trots att jag äter sömnmedicin (hade inga problem med det innan V)
Konstig metallisk smak i munnen
Muskelspänningar/ryckningar
Svårighet att kissa trots att jag kan vara jättekissig

Så frågan är om detta kommer gå över eller om jag borde kontakta läkaren o be om att få sluta? För det här är skitjobbigt Ledsen 

Anmäl
2019-08-17 19:05 #1 av: Hera

Nu borde ha börjat med lägre dos och höjt i fler steg.  Galet att läkare gör så.

Jag hade trappat ned igen till lägre än 75.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-08-17 19:19 #2 av: vanellie

Jag litar ganska blint på läkare och ifrågasätter sällan :( kan jag trappa ner själv eller bör jag kontakta läkaren och höra med honom innan?

Anmäl
2019-08-17 20:39 #3 av: Hera

#2 Du behöver tabletter på mindre mg än 75, så kontakta läkaren.

Jo man litar ju på läkaren. Min var vettig och lät mig börja med 37,5mg. Sedan 75, sedan 75 plus 37,5 och sist 150. Där har jag stannat i flera år.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-08-17 21:20 #4 av: vanellie

Jag började med 37,5 I en vecka och sen ökade jag till 75, jag kanske borde stannat på 37,5 då för jag hann nog inte vänja mig vid medicinen innan jag ökade :/

Det låter ju mycket bättre, det är synd att inte alla läkare är så bra, särskilt när det kommer till medicin..

Jag kontaktar läkaren i veckan och ser vad han säger!

Anmäl
2019-08-17 22:50 #5 av: Hera

Okey, du skrev att du började med 75.

Men jag rekommenderar minst 3 veckor innan höjningar. 1 vecka är för lite!

För mig har medicinen fungerat bra. Men glömmer jag ta i tid är det inte kul.

Hoppas det går bättre för dig om ni gör det under längre tid!

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.