Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 841 ggr
GuineaGirl
8/9/19, 1:37 PM

Malfjäril i klädskåp

Off topic, men ändå.

Har precis upptäckt malfjäril i ett klädskåp med mestadels lakan, handdukar och bonader. Klädesmalen verkar ha kommit dit med en begagnad röllakanmatta i ull, som jag skaffade för en tid sedan. Undrar därför hur man bäst bekämpar detta?

Tanken är nu att jag ska tvätta det som går (handdukar, lakan) i minst 60 grader, och frysa resten (bonader, röllakanmattan) i några dagar. För att ta kål på malen.

Men hur ska man rengöra själva klädskåpet, för att även få bort eventuella larver och ägg? Räcker det att dammsuga och sedan tvätta med diskmedel eller såpa? Eller bör man även spreja det tömda skåpet med något insektsmedel, till exempel Radar / Kvitt mot flygande insekter? Hur lång tid efter att man sprejat kan man i sådana fall lägga tillbaka handdukar och lakan, utan att de riskerar att bli inpyrda med något giftigt medel från sprejen som man sedan får på sig från handdukarna/lakanen?

Finns det ytterligare något man kan göra?

Tacksam för alla tips. Känns som en mardröm att ha larver i klädskåpet.

Annons:
Maria
8/9/19, 2:11 PM
#1

Du kan ställa frågan inne på Hemmet iFokus och Husmorstips iFokus.

Jag har bara haft pälsänger i mina garderober och det är besvärligt eftersom de kan komma tillbaka när som helst oavsett hur man städar för de kommer utifrån.

Du kan ju även rådfråga hos Anticimex. Du kanske t.om har försäkring där?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

GuineaGirl
8/9/19, 8:24 PM
#2

#1. Tack för tipset - jag ska fråga där också. :-)

Upp till toppen
Annons: