Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 884 ggr
tlover
7/23/19, 9:47 PM

Tips mot plattfot?

Jag börjar verkligen få problem av min plattfot, tyvärr så är jag mellan vårdcentraler och har i princip inga pengar (bra skor ska köpas när jag har råd). Tips på vad jag kan göra tills jag kan träffa sjukgymnast/köpa skor (vilket som nu kommer först)

l'm back

Annons:
Huygens
7/23/19, 10:04 PM
#1

Jag vet en person som alltid hade rullade sockar under fötterna när denne satt inomhus på platta golv. På så sätt höll fötterna hela tiden ett litet valv. Alltså, sockarna var liksom hoprullade i en liten boll och placerade under foten.

Är man mindre chic kan man också tejpa runt en toarulle och ha den under fotvalvet inomhus.

Utomhus är det svårare. Kanske någon vet hur man gör egna hålfotsinlägg?

Honestyisdead
7/26/19, 9:09 PM
#2

Det finns skoinlägg för det. Gå till en skoaffär eller sportbutik som säljer skor.

Åsa S
7/28/19, 3:51 PM
#3

Om du har svårt få råd till skoinlägg har du kollat upp avtalen som finns på ditt jobb det kan finnas avtal om att jobbet betalar skoinlägg ifall man går och står mycket på jobbet. Jag råkade läsa på mitt avtal att om jag sitter mer än 1tim vid datorn varje dag har jag rätt till terminalglasögon samt jobbet bekostade synundersökningen med så jag tog mod till mig och gick och kollade synen jag har aldrig haft glasögon men börjar närma mig 50 hade rätt bra syn men fick ett par glasögon med lite svagare styrka för på nära håll såg jag inte riktigt lika bra och allt betalade min arbetsgivare, visst det var inga dyra fina bågar då hade jag fått lägga till själv men de såg hyfsat bra ut ändå. Ofta har man fler förmåner på ens jobb än man vet, men ofta får man snoka reda på de själv

tlover
7/28/19, 6:38 PM
#4

#3 dom kan stå för max 400:- vilket inte är mycket när det gäller sånt. Dessutom så måste man ligga ute med pengarna innan

l'm back

Gronstedt
7/30/19, 9:44 AM
#5

Du kan mjuka upp och stärka fotens muskler genom att "knyta" tårna. Alltså att du kramar ihop tårna in mot foten upprepade gånger.  Upprepa ofta.

Om du sitter vid matbord eller skrivbord kan du prova att inte ha fötterna platt mot golvet, utan stöd utsidorna mot golvet och sätt trampdynorna bakom stortårna mot varandra. Då kan hålfotens muskler slappna av mer, dra ihop sig och vila sig från belastningen som ger smärta.

Tänk också på hur du går och står. Små ändringar i hållningen i ryggen kan göra stor skillnad för hur fötterna känns.

Upp till toppen
Annons: