Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1674 ggr
doodlebreak
7/16/19, 8:25 AM

Får alla läkare läsa min journal?

Jag och sambon har sökt hjälp på en privat gynekologmottagning, eftersom jag inte får ägglossning och vi önskar att få ett till barn. Jag är samtidigt inskriven på vuxenpsykiatrin eftersom jag tampas med en del ångest (ej panikångest) och har bakgrund med ätstörningar.

Jag vill helst inte nämna min bakgrund för gynekologen då jag är rädd att de inte kommer vara behjälpliga i en fertilitetsutredning så länge som jag är nedsatt psykiskt. Dock har jag mått så här under större delen av mitt liv, och vi har ju fått barn förut när jag mått likadant, så det borde inte vara ett hinder. Och att inte få barn framkallar ångest och stress om något.

Så jag undrar - har alla läkare åtkomst till hela min journal? Kan t.ex. gynekologmottagningen läsa min journal från psykiatrin eller övriga läkare?

Annons:
Uppkatten
7/16/19, 8:53 AM
#1

Vet inte vad som gäller just i ditt landsting, men det finns ju något som heter sammanhållen journalföring som innebär att alla behandlande läkare som har en vårdrelation till dig kan ta del av din journal. 

Nu var det ju en del år sedan det här infördes, och jag vill minnas att man inledningsvis diskuterade att ha lite "extra sekretess" på psykiatrins journaler, för att det skulle vara svårare för behandlande läkare att "per automatik" få tillgång till sådana uppgifter. Men hur det har blivit i praktiken så här flera år senare vet jag inte. 

Däremot så har du rätt att spärra din journal på olika sätt, så att personal som har en vårdrelation till dig inte kan gå in i andra klinikers/vårdcentralers journalanteckningar om dig "efter eget tyckande". Men då måste du kontakta landstinget och - mycket noga - berätta hur du vill ha din patientjournal spärrad.

Även om journalen är spärrad ska det sedan finnas funktioner så att journalen kan nödöppnas, t ex om man kommer in till akuten med livshotande skador.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
7/16/19, 9:35 AM
#2

Det varierar mellan olika landsting så enklast är nog att ringa och fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
7/16/19, 1:14 PM
#3

Psykiatrins journaler har, som ni skriver, extra sekretess, iaf i mitt lansdsting.

Tror inte gynekologen får gå igenom de journaler som inte rör Gyn och mödravård, om inte du ger tillstånd till det. Däremot så kommer han ju åt flexlab, alltså där de har lagt in alla provsvar genom åren.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
7/16/19, 9:03 PM
#4

Nej en gynekolog får inte psykiatrins journaler om du inte gett psykiatrin tillåtelse att dela den.

NiklasTyreso
7/19/19, 12:01 AM
#5

Svälter du upphör din ägglossning för att kroppen inte klarar av att bygga upp en bebis. Är du gravid och börjar svälta gör kroppen ofta själv en spontan abort när den inte har näring att nära ett växande foster. Om du svälter bara lite, så att kroppen inte stöter ifrån fostret, då medför näringsbrister under graviditeten att barnet får förhöjd risk för mentala begåvningshandikapp och neuropsykiatriska sjukdomar som autism. Inte vill du väll skapa dina egna missfall? Inte vill du väll skapa ett sjukt barn? Sååå… Ät! Måste du dölja för fertilitetsläkaren att du är ätstörd, då är du inte redo att skaffa barn. Ätstörda som börjar äta får naturligt en påtaglig reduktion av ångesten, så mat är botande medicin mot ätstörningar. Bli helt frisk från ätstörningen innan du försöker skaffa barn.

Honestyisdead
7/19/19, 3:38 AM
#6

#5 Nu läste du fel.

Annons:
doodlebreak
7/19/19, 9:21 AM
#7

Tack för alla svar, jag har beställt en blankett från mitt landsting.

#5 - Det är den form av förhastade slutsatser som du drar, som jag är rädd att en gynekolog skulle dra. Och jag blir väldigt ledsen av det du skriver och hur du uttrycker dig.

Ägglossningsproblematiken behöver inte bero på att jag en gång haft ätstörningar (för som jag skrev så har jag en bakgrund/ett förflutet i det): Vi har PCO i släkten, jag har haft förändringar på mina cellprover och jag har dessutom nedsatt sköldkörtelfunktion som jag medicinerar för, så att min ägglossning inte fungerar som den ska kan ha många orsaker.

Men jag upplever alltid att psykiska besvär ses som skulden till allt som går snett i kroppen, och din kommentar blev just ett exempel på det. Det är därför jag vill hålla gynekologen utanför, så att jag ska få en chans att bli utredd.

Jag kan inte förstå att jag ska behöva förklara och försvara mig på det här sättet.

Jag är ingen sämre förälder för att jag har ångest om natten. Jag gör allt med och för mitt nuvarande barn - det är ett lyckligt barn och barnet gör mig lycklig tillbaka. Och det bästa av allt är att jag går och får hjälp för att allt bara ska bli bättre, samt att jag strävar framåt, fast med ett syskon med i bilden.

Maria
7/19/19, 10:38 AM
#8

#5 Jag har missat ditt inlägg.

Det står helt klart och tydligt att TS har en bakgrund med ätstörningar. Inte att det pågår nu.

Ditt inlägg är ganska så dömande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NiklasTyreso
7/23/19, 11:58 PM
#9

Om TS bara har en bakgrund ned ätstörning har hon ju inget att dölja för fertilitetsläkaren! Om hon äter och väger helt normalt så så behöver hon inte undanhålla info till läkaren. Ätstörningar ger utebliven mens och fertilitetsproblem.

Ary
7/24/19, 5:32 PM
#10

Det du måste tänka på är att du själv måste meddela vilka mediciner du äter på andra vårdinrättningar om du har någon sådan utskriven eftersom de inte ser vad du har om du har spärrat.. 

Under en fertilitetsutredning frågas vilka mediciner man äter, både för fertilitetens skull men även det allmänna hälsotillståndets skull och huruvida man kan/ska äta den som ev. gravid. 

Jag åt i många år Ipren, även under fertilitetsutredning och IVF för att läsa åratal efter att det inte är bra för ägglossning..

Lona
8/8/19, 10:43 PM
#11

#9, Du har inte själv en bakgrund med psykiska problem, förmodar jag? De kan dras upp flera decennier efter att man blivit frisk - just för att folk (och det gäller även läkare) har väldigt konstiga uppfattningar om psykisk ohälsa.

TS, du har ju redan fått svar, men journal från psykiatrin är i princip alltid sekretess på. Det gäller även mellan olika psykiatriska mottagningar, åtminstone i Västra Götaland.
Lycka till!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: