Annons:
Etiketthud
Läst 1067 ggr
Skuggan19
7/9/19, 11:58 PM

Små finnar i pannan

Hej. Detta kanske låter lite äckligt men det är så att min panna är FULL av äckliga små finnar (små knottror). Har kommit in ordentligt i puberteten nu men får inga stora finnar utan får istället en massa små finnar i pannan. De ser inte speciellt röda och irriterade ut heller… Har ni haft nått liknande och vet ni vad det kan vara och hur man behandlar det? Har sökt runt men det är svårt att hitta om det. Kan vara så att jag använder fel hudvårdsprodukter. Just i pannan upplever jag mig som ganska torr, brukar tvätta ansiktet dagligen med ett face foam och sen smörjer jag in med en dagkräm. Är det rätt och göra så eller borde jag ändra/lägga till nått?? Vill verkligen ha hjälp för känner mig ofräsch och äcklig med min knottriga panna…

Annons:
[TheSquirrel]
7/10/19, 6:20 PM
#1

Tycker det låter som vanlig tonårsakne. Beror på hormoner i kroppen och det är inte så mycket du kan göra åt det. Om du upplever att du blir torr i de områdena så kanske du behöver en ännu mer återfuktande hudkräm just där. Kan vara bra med en för känslig hy. Köp inte de som är mot fet hy eller problemhy då de kan vara uttorkande vilket leder till att huden producerar ännu mer fett och problemen blir värre.

NiklasTyreso
7/12/19, 11:06 AM
#2

Jo, hormonerna ökar i puberteten, men fundera en stund över vad hormonerna gör med huden. Hormonerna får huden att producera mer fett och talg. Fett och talg sätter igen hudens porer. När hudens porer blir igensatta kan huden inte andas och då får man små blemmor. När porerna är igentäppta kan bakterier bli instängda i porerna så att huden får inflammerade finnar. Hormonerna ska man låta ha sin gång i puberteten, men fettet på huden gör man bäst i att tvätta bort för att slippa finnar. Tvättar man bort fettet från huden är den torr någon timme eller två men sedan har huden producerat så mycket fett igen så man kan behöva tvätta ansiktet igen. Fler än två gånger per dag kan man behöva tvätta bort hudfettet under puberteten, för att slippa finnar.

Upp till toppen
Annons: