Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3007 ggr
Vash
7/3/19, 2:14 PM

Kan jag vägra kateter?

Hej! Efter en operation, så fick jag en komplikation att öppningen till mitt urinrör mer och mer har växt igen. Det var svårt att kissa, tog lång tid och tömde aldrig blåsan ordentligt så blev kissnödig väldigt snabbt igen. Urinrörsförträngningen ledde också till inkontinensbesvär, när jag blev kissnödig tog det bara ett antal sekunder innan det rann ut. Jag krävde akut operation för att vidga urinröret, men dom sa att dom sätter in kateter och gör operationen någon gång under hösten. Jag fick katetern insatt igår, genom magen med snitt och den stängs/öppnas med en propp. Först när de sa detta så var jag nära att börja gråta och sade först att jag hellre har det som jag har det än att behöva ha kateter. Men till slut övertalades jag att låta dom sätta in den. Har sedan insättningen haft extrema smärtor, det gör så ont så det är en smärta jag aldrig tidigare upplevt och då har jag upplevt mycket smärta och är väldigt smärttålig. Jag tror inte jag kommer stå ut flera månader med den här, aldrig i livet. Kan jag då kräva att katetern tas bort och att jag väljer att leva med besvären jag hade innan tills operationen. Har jag den rätten som patient eller kan de tvinga mig att ha kvar katetern?

Annons:
_Fisken
7/3/19, 2:53 PM
#1

Rent generellt; De kan ju inte tvinga dig på en behandling som inte du vill ha.  De kanske har argumenten för sin lösning men du bestämmer över din egen kropp.  
Det är dags att tala om för dem att du har mycket ont och att det är värre än tiden före kateten.

Maria
7/3/19, 2:56 PM
#2

Jag tycker du ska försöka härda ut lite om det går. Du är ju alldeles nyopererad och det är inte konstigt att du har ont. Är du inlagd eller hemma? Jag tycker du ska ta samtalet med din läkare och även diskutera smärtlindring.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
7/3/19, 3:52 PM
#3

Smärtan lär ju bero på att den är alldeles nyinsatt. Det kommer säkerligen kännas bättre dag för dag. Hur länge sen är det du gjorde förra operationen? Det enda jag undrar är om det inte vore bättre för ditt urinrör om du kissade som vanligt - då kanske problemet inte blir värre och kanske till och med förbättras spontant. Nu kan ju urinröret växa ihop mer. Men om du ändå ska operera sen så kanske det inte spelar roll… men det är frågor jag skulle ha ställt iaf.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lussan20
7/3/19, 6:21 PM
#4

Detta ingrepp har en del velat göra på mig eftersom jag inte har några reflexer kvar att tömma blåsan. Jag rikar mig(kateteriserar) mig ca 4-5 ggr per dag. En kateter förs in i blåsa och tömmer den helt. Jag har inget läckage efter 10 år av att rika mig.

Jag har inte haft fler UVI än innan då blåsa stod full i princip upp mot 1,5l.

De finns i olika dimensioner mina är 12/20. I början låg jag eftersom jag är synskadad, men nu kan jag stå säkert och det går lika fort som att kissa som vanligt. En del har korta katetrar och kan sitta och kissa som vanligt.

Jag har blivit rekommenderad att fortsätta så här så länge det går. Nu är jag ju 71 år och tycker det går bra, jag tar lokalbedövning på om det blir ömt i urinröret.

Om detta blir för smärtsamt med blåsans utgång på magen kan du diskutera detta med din läkare, samt att man kollar nu att du inte fått infektion i blåsan. Den kan bli inflammerad vid ingrepp, ta kontakt med vården. Skriv upp alla frågor innan du ringer. Ibland kan man rika sig tom och så ha tjocka skydd, men det är ju inte helt problemfritt heller.

Det är då problematiskt detta, nervbanor, sammanväxningar, förträngningar på uritärer. mm. Men tala med vården. 🌺Mvh/WL

Vash
7/3/19, 6:50 PM
#5

#1 Jag kände mig tvingad när jag var där igår. Det var väldigt nära att jag gick därifrån när läkaren gick för att hämta redskap, för kateter ser jag som en ren mardröm. #2 Jag opererades i april, och besvären började efter cirka 1 månad. Haft problem med att kissa i 1.5 månad som bara blivit värre och kateter insatt igår men metoden är ju av den värre sorten, det var extremt smärtsamt att sätta in katetern och det var ju nästan som en operation men i vaket tillstånd. Det gjorde inte så ont när dem skar upp snittet utan alla rör som stoppades in i kroppen mot blåsan gjorde ont. Jag har en starkt svidande känsla i urinröret och blåsan, i urinröret försökte dem först sätta in kateter men det gick inte. #3 Operationen gjordes 8 april (könskorrigerande operation male to female). Urinering funkade bra från början efter operationen, men det läkte fel. Jag fick en granulationsvävnad i meatus(öppningen) i urinröret. Det ledde till en urinrörsförträngning och öppningen har förvandlats till någon liten knapp som inte går öppna men urin kommer ut på något sätt, däremot efter ”tömt” blåsan 2 gånger under 1 timme så hade jag fortfarande 2.7-3 dl kvar i blåsan. När katetern sattes in hade jag 3.7 dl kvar i blåsan efter kissat 2 gånger under 1 timmes tid. Efter tömt katetern var det 0 - 0.1 dl i blåsan så det blev ju skillnad. Jag är också orolig för det att urinröret ska vänja sig med att inte användas och därför växa ihop ännu mer. Det är ju nästan igenväxt, jag har tänkt att det som gör att det inte växer igen helt är att jag pressat ut urin och använt det dagligen. Jag har frågat det men inte direkt fått något svar på om det kan hända att urinröret förvärras av att använda kateter, men jag tror det spontant även om jag inte är medicinskt utbildad. Det ska korrigeras genom operation men långt fram. Jag är så förbannat trött på den svenska sjukvården ”Nu är det sommar så nu får du gå runt och lida med en slang i 2-4 månader. Hade du fått detta problem i Mars hade du fått en operation på 1 vecka max.” Det är liksom inte rimligt att sjukvården slutar fungera bara för det är sommar. Jag är extremt smärttålig ska jag göra så tycker jag att det gör ont så gör det verkligen ont. Jag opererade bort mitt adamsäpple den 11 juni och åkte hem samma kväll och gick till jobbet dagen efter, ingen smärta överhuvudtaget. Många som gjort den operation lider något fruktansvärt av smärtor i halsen efteråt men jag var helt oberörd förutom att jag var hes. Jag hade knappt någon smärta alls efter min könskorrigerande operation heller och gick över till alvedon istället för morfin efter bara 1 vecka, och standard är morfin i 1 månad. Jag tog inte ens alvedon i 1 månads tid. Att ha denna kateter gör för mig mycket ondare är när min hand klämdes fast i en bildörr, ondare än att bryta benet, ondare än när jag blev så svårt misshandlad att mitt näsben bröts av inuti och andra fysiska skador av misshandeln. En misshandel känns milt mot detta, jag har aldrig upplevt sådan smärta i hela mitt liv, för jag känner i vanliga fall knappt av smärta när man borde göra det. Men jag var på akuten hela natten för tänkte att det inte kan sitta rätt när det gör såhär ont men röntgen visade att den verkar sitta rätt, och inte verkar spräckt hål på blåsan eller tarmen. Jag ringde urologiska mottagningen som satt in katetern och de sade att det inte bör göra så ont och att jag borde söka akutvård. Läkaren på akuten sade mer att det lät normalt att ha ont första dagarna efter ha satt in kateter, speciellt genom snitt i magen eftersom det är som ett operationssår. Om jag visste att det skulle kännas såhär skulle jag inte låtit mig övertalats utan vägrat ha kateter. Vårdvägran kanske hade gett negativa konsekvenser angående operation dock, jag vet inte, men står inte ut. Jag jobbar heltid hela sommaren, och nu är jag borta för tredje dagen i rad imorgon, kommer inte kunna gå. Om inte denna smärtan går över kommer jag inte kunna jobba mer alls. Jag ligger ner, skriker och gråter av smärta sedan den sattes in. Jag har även snabbt gått in i en depression av att ha en kateter som kraftigt begränsar mitt liv. Min kille gjorde slut för att katetern satts in. Jag kan inte dejta, kan inte jobba, kan inte göra någonting just nu för smärtan har tagit över totalt. Jag vet inte vad jag ska göra så är väldigt nära till att ringa och säga att de måste ta bort katetern för jag inte klarar av det. Samtidigt vet jag att det kan vara farligt som det var innan där jag inte kunde tömma blåsan utan alltid hade minst 2.5-3 dl i blåsan.

Vash
7/3/19, 6:59 PM
#6

#4 Jag tog upp alternativet att tappa mig själv med engångskatetrar istället så slipper jag ha den hela tiden, men försök har gjorts av ansvarig plastikkirurg, urolog och gynekolog och ingen har lyckats föra in genom urinröret. Mitt urinrör är för trångt för att det ska kunna föras in en sådan kateter, tyvärr. Det är den metoden jag hade varit mest bekväm med, av de alternativ av kateter som finns. Det har även gjorts försök att föra in kateter genom urinröret, men detta gick inte heller så det var tvunget att bli en suprapubisk kateter. Oj, har du fått plats med 1.5 liter urin i din blåsa? Det visste jag inte var fysiskt möjligt, utan att kissat ner sig för länge sen. Det låter fruktansvärt att ha så mycket urin i blåsan. Vad skönt att metoden med RIK har fungerat bra för dig, och inte lett till några jobbiga bieffekter. Jag var på akuten under natten och alla blod och urinprover såg bra ut. Jag hade dock förhöjda värden av protein i urin men det har jag haft varenda gång det har kontrollerats sedan jag var barn så det måste vara något i mig med proteiner. Jag får nog ta och ringa antingen urologiska mottagningen som satt in den eller plastikkirurgen som är min huvudansvariga läkare som gjort könsoperationen. Eller, ringa till både kan nog vara en bra plan och ställa alla frågor och utreda möjligheten till att ta bort katetern ifall smärtan inte försvinner inom några dagar. Jag vill verkligen kunna komma tillbaka till mitt jobb, och det går inte i nuläget med smärtan. Tack för dina tips.

Annons:
Lussan20
7/3/19, 7:52 PM
#7

Oj så du fått kämpa i ditt liv!

Jag känner starkt med dig och tror inte du överreagerar på smärtan. Man kan ha träffat en nerv, eller att du fått en stark infektion eller inflammation. Även om det inte visar mer än spår av vita så kan det vara inflammerat.

Jag har vänner med samma smärta som opererat bort urinblåsan och har kateter rakt in i njuren, samt utgång genom tarmen ut på magen. Ingen kan väl förklara den starka smärtan.

Synd att det inte finns så tunna katetrar så du kunde ha det? jag fick ibland vila med permanentkateter in i blåsan genom urinröret några dygn, det var skönt att slippa kat. då jag var nyopererad. Men de har gått ifrån det mer och mer har jag hört för infektionsrisken. Jag har aldrig fått infektion så, min pappa hade en sådan i 2 år efter stroke. Jag hoppas så att de kan hjälpa dig på något sätt, känner att du hamnat i en svår situation ni, jobbet kanske måste vänta tills du fått ordning på detta. Det finns sjukhuskuratorer som kan hjälpa med annat än själva ingreppet, stå på dig, så hejar jag på här och önskar dig ett hjärtligt lycka till! Mvh/WL🌺

OlgaMaria
7/3/19, 8:47 PM
#8

Okej, utifrån vad du berättar så tror jag inte ditt största bekymmer är att urinvägen skulle bli värre av att du har katetern för det är väl så att detta måste rättas till kirurgiskt hursomhelst. Och det är nog för det bästa att du har en kateter eftersom blåsan inte tömmer sig ordentligt utan, men det låter förfärligt med denna smärta. Har du någon bra smärtlindring du kan ta? Låter som att du får höra av dig till urologiska och berätta hur du har det. Du kan ju också göra detsamma med plastikkirurgen och förklara att det är mycket svårt att vänta till hösten så som du har det nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vash
7/4/19, 6:05 AM
#9

#7 Ja, det är en väldigt svår situation och det är svårt att förstå att de (vården) inte är beredda att hjälpa mig ordentligt utan bara ersätter mitt problem med andra problem. #8 Jag har bara receptfria läkemedel som Alvedon och Pronaxen, tar dessa i kombination. Jag smörjer även underlivet med zylocain, bedövningssalva. Men inget av dessa läkemedlen hjälper mycket, bara lite grann. Jag har inte fått några smärtstillande utskrivet när jag efterfrågade det varken av min plastikkirurg, urolog eller akutmottagningen. Jag har försökt att legat på gällande operation och förklara att jag på grund av komplikationen måste prioriteras först så fort det finns tid. Men känns inte som de tar någon hänsyn alls till att jag lider. Jag ska försöka hitta telefonnummer till ts-kirurgi i Stockholm och Lund, och se ifall jag kan få en snabbare akut tid där. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, denna kateter skulle kunna driva mig till självmord om de inte erbjuder mig en operation snart, jag har blivit djupt deprimerad på bara en dag eftersom jag känner sån extrem smärta och känner att mitt liv är förstört.

Lussan20
7/4/19, 7:36 AM
#10

Hoppas det blivit lite bättre sedan igår!

Hoppet får du inte släppa nu då du klarat så mycket, en dag är det bättre igen. Jag förstår att det blivit ärrbildning i urinrörsmynningen, varför kan de inte töja med en permanentkateter en tid, att ha utgång genom urinröret med knapp på. Den hade jag i en speciell strumpa fast mot låret.

Det borde inte vara ett jätteingrepp att utföra detta ingrepp. Tycker det är synd att du ska få vänta länge nu i sommartider. Men vården är ju under all kritik och man måste kämpa för att få hjälp. Vi äldre orkar inte, vi ligger hemma med våra sjuka kroppar.

Ge inte upp, ring och delge dom hur ledsen du är och att du måste få hjälp. Skriv gärna en rad så vi ser att du får den hjälp du har rätt till…Lycka till från WL🌺

Draken
7/4/19, 11:25 AM
#11

Nu vet inte jag hur det fungerar i andra landsting, men här (jobbar inom landstinget) sätter de inte gärna kateter om de inte ser att resurinen ligger på över 400 ml efter toabesök. Infektionsrisken är för stor, särskilt nu under sommaren.

Men risken i ditt fall är ju att det läcker ner i Njurbäckenet om blåsan inte töms ordentligt, vilket kan orsaka njurbäckeninflammation, och det är betydligt värre än UVI.  Misstänker att det kan vara därför sjukvården helst ser att du har kateter.

Som jag har förstått det så har du en suprapubiskateter, och den kan göra ont direkt efter insättandet, men det skall inte göra ont i flera dagar efteråt.

Det finns en till kateter de kan använda, fast det gör de mycket sällan och oftast endast till patienter med grav njursvikt. , kallas urostomi och där sätts slangen direkt via njuren och in i blåsan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Vash
7/5/19, 10:36 AM
#12

#11 Min resurin har som högst legat på 3,6 dl men då var jag kissnödig när de provade. Det har legat runt 1.5-2.7 dl när de har kollat med scan senaste tiden. Jag fick inget riktigt svar varför dem valde sätta in kateter för röntgen visade att blåsan såg bra ut, blodprover visade att njurvärden är utmärkta, alla värden är utmärkta. Mina njurvärden är utmärkta, har däremot haft tre urinvägsinfektioner sedan slutet av mars. Jag har inte fått antibiotika utskrivet vilket känns som norm att göra under lång tid med kateter. Katetern gör jätteont och den gör ont i blåsan känns det som, smärtan strålar rakt upp i blåsan både från magen och från urinröret. Jag ska bli uppringd idag, av urologiska kliniken i mitt landsting där katetern sattes in och jag hoppas på att det går att ta bort katetern. Jag ska även fråga om det inte går att en urolog gör en akut operation istället för ts-kirurg. Jag undrar om mitt urinrör verkligen skiljer sig så mycket mot en född kvinna så att en urolog inte kan utföra operationen med att vidga urinröret. Jag blir uppringd vid 11, så hoppas på att det blir positivt.

Vash
7/5/19, 10:38 AM
#13

#11 Det känns även som att den inte ligger helt still i läge, för ibland kommer all urin ut genom slangen/katetern och ibland kommer hälften av urinet ut genom urinröret. Jag har även svårt att tömma tarmen sedan katetern sattes in.

Annons:
Draken
7/5/19, 12:44 PM
#14

Brukar du ligga normal runt 1,5-2 dl så är ju inte det nåpgon överhängande fara. Förstår inte varför de sätter kateter då.

Kan ju vara, som jag skrev ovan att de är rädd att njurarna skall ta stryk.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lussan20
7/5/19, 1:23 PM
#15

Ja det känns konstigt att de gick in genom bukväggen då inte mer urin stod kvar i blåsan?

Med en ska bladder kan de ju kolla dygnet också. Jag kan mäta hemma och ser att jag har minst mitt på dagen. Innan jag började rika mig så fick jag reflex först vid över 1l, då kunde jag tömma allt utom ca 3dl.

Jag hade inga problem med det, men de var så envisa för att just mängden var så stor innan jag fick en reflex. Den krympte, nu har jag sällan en reflex då spränger det ut i fingrarna och kanske kan jag själv kissa en matsked då.

Det är superkänsliga nervbanor , säkert kan sådana nerver skadas och ge väldiga smärtor. Min väninna som fick operera bort sin urinblåsa hade smärtor svåra i 10 år innan beslutet togs.

Hoppas de kan vidga urinröret så du slipper detta. Du har gått så lång väg, så nu får du kämpa sista biten, hoppas så att det löser sig för dig…Mvh/WL🌺

Vash
7/5/19, 4:23 PM
#16

En liten uppdatering om bemötandet från sjukvården: Urologiska kliniken ringde efter att sköterska talat med läkare, och angående min smärta så fick jag till svars att det är mitt problem och inte deras problem. Att jag riskerar att bli uppsagd från mitt sommarvikariat med omedelbar verkan är inte heller något de tar hänsyn till, det är också mitt problem och inte deras. Hur kan sjukvården vara såhär? En lidande patient ringer och vädjar om hjälp, och får till svars att problem som smärta och eventuellt inkomstbortfall för förlorande av jobb är bara mitt problem och inte deras problem. Jag bad om en valfrihetsremiss och hjälp med att söka möjligheterna få hjälp av urolog i annat landsting, men fick ingen hjälp med detta heller utan får ringa runt till varje enskild klinik på egen hand och alla klinikers telefontid har stängt för dagen. De sade även att jag inte är deras ansvar och att de inte har någon skyldighet att hjälpa mig. Jag är inte inskriven som patient hos dem, utan hos hand och plastikkirurgiska kliniken där könskorrigeringen gjorts så att jag måste kontakta deras läkare. Problemet är ju då att det inte finns några läkare där. Min läkare har antingen blivit uppsagd eller sagt upp sig själv med omedelbar verkan och slutar idag. Den andra läkaren är egentligen anställd av universitetet då han jobbar 70% som professor och bara 30% som kirurg på sjukhuset. Så kirurgiteamet för transsexuella i Linköping har alltså numera bara 1 anställd som jobbar 30%, och fram tills lite efter mitten av augusti har de 0 läkare i tjänst. Jag fick veta att det var på grund av risken för skador på njurar att det är därför kateter sattes in, jag ifrågasatte detta beslutet eftersom mina njurar är i toppskick enligt prover. De sa att prover inte är tillförlitliga och att de kan vara i dåligt skick trots att proverna säger att njurvärden är jättebra. Då ifrågasatte jag hur de kan veta att katetern ligger rätt bara för att röntgen visar det, om nu sjukvårdens prover inte är tillförlitliga, nej men den röntgen stämmer och dessutom har de inte tid att ta bort katetern, det får jag också ringa runt själv till andra urologiska mottagningar i andra landsting för att få hjälp med för de har inte mitt landsting tid med. Jag hade fått hjälp om jag hade cancer sade dem, men eftersom jag inte har cancer så ingen hjälp överhuvudtaget. Jag är i chock faktiskt, trodde aldrig att sjukvården var såhär dåligt fungerande och att bemötandet var såhär illa. Man får bättre bemötande när man hör av sig till kundtjänsten där man har abonnemang på telefon/bredband än av sjukvården. Det verkar också vara russian roulette, där man får olika vård beroende på vilken läkare eller sjuksköterska som bedömer situationen eftersom jag har fått olika bedömningar av olika personer, och det sjukaste är att dens åsikt som har vägt tyngst har varit den läkaren som idag avgår sin tjänst och inte kommer tillbaka. Jag är den första patienten i Sverige som får en såhär allvarlig komplikation efter könskorrigeringen. Det är helt sjukt att när jag har den oturen att vara den patienten så får jag ingen hjälp av sjukvården för att det är sommar, och för att jag inte har cancer. Cancer är fruktansvärt, jag förstår det men alla vi andra med sjukdomar måste också räknas och få hjälp.

Lussan20
7/5/19, 4:36 PM
#17

Inte förvånad alls!

Har sett detta på många sjuka även cancersjuka som behandlas som du. har man inte kontakter eller anhöriga som inte ger sig så är det bodväggen.

Jag är multisjuk och sett hur sjukvården monterats ned år efter år. Jag hade en pappa som genetiskt fört dessa gener vidare och det började bli sämre sakta men säkert för ca 20 år sedan.

Jag ser att dyra apparater på tex ögonkliniken försvunnit och ersatts med de gamla dåliga, lokalerna stora luftiga och operation lades ner och flyttades till US i Linköping eller ut på stan här i Norrköping, nedmonteringen av vården fortsätter.

personalbrist, empatibrist, resursbrist går hand i hand.

Undrar vad du kan göra mer? Men du har varit duktig som jobbat på. Någon vettig snäll människa borde kunna ge dig råd.

Jag är 71 år haft så mycket med njurarna sedan ungdomen , de har klarat sig ändå, fäller lite vita ibland, men annars okey. Det måste vara mer infektionsrisker att föra in 10000tals katetrar i olika miljöer med olika vattenkvalité än ha en permanent  sitta en tid och töja. Men jag är ju bara lekman, men ibland får jag otroligt nog rätt-

Ge dig inte, jag håller på dig…mvh/WL🌺

Vash
7/5/19, 7:27 PM
#18

Ännu en liten uppdatering; Ringde 1177 för att fråga var jag ska vända mig med mina besvär gällande kateter när det är svårt få tag på hand och plastik och när övriga mottagningar inte vill ta hand om det. Hon ringde till hand och plastik som sedan tog över samtalet så fick prata med en sjuksköterska där som ringde sin jourläkare som ansåg detta akut att kolla på, så imorgon fick jag en tid på morgonen. Förhoppningsvis ska detta lindras på något sätt imorgon. Jag ska vara fastande eftersom en ev åtgärd som kan ske är borttagande av katetern och det sker inte på min begäran utan sjuksköterskan och läkaren ansåg det som en eventuell nödvändig åtgärd. Alternativet kan vara att skriva ut starka smärtstillande om det efter en ny bedömning anses nödvändigt att ha kateter fortsatt. Det känns positivt att jag i alla får en ny bedömning och får träffa en läkare igen, och att något eventuellt kan förbättras imorgon.

Lussan20
7/5/19, 8:54 PM
#19

Men så bra att du inte gav dig!

Till slut träffar man på någon nitisk person med samvete som hjälper till! Nu håller vi alla tummar att det rätar ut sig snart, när du skrev om tarmen så insåg jag att de kan ha skadat en nerv, de sitter tätt där. Du är duktig som härdat ut, nu håller jag alla tummar för dig. Jag tänker ofta på dig och din resa, stark berättelse med mycket smärta. Skriv gärna och berätta hur det går. Jag är med i tankarna…mvh/WL🌺

Draken
7/5/19, 10:54 PM
#20

#16 Ursäkta att jag blir mer privat nu, men hur tycker du det fungerar med kisseriet INNAN de satte in katetern ?

Vilket landsting hör du till ? Tänkte, om du hör till i eller kring Stockholm, så tycker jag att du skall skicka egenremiss till någon annan, eller kanske tom en privat aktör. Du står i din fulla rätt att be om en "second opinion" om du inte känner dig nöjd med den läkare/klinik du har.

Jag jobbar själv inom akutkliniken (Kardiolog/HIA) i mitt Landsting. Och jag kan ju säga så mycket som att både jag och många av mina arbetskollegor både gråter och svär högljutt imellan åt, när det kommer till fullständigt inkompetenta idioter som skall vara s.k specialistläkare . Vi står maktlösa och kan ingenting göra utan läkarens godkännande. Det är fruktansvärt.

Varje dag tackar jag gudarna att jag fortfarande är såpass pigg att jag kan föra min egen talan, och orkar slåss mot både sjukvården och försäkringskassan ( har EDS samt kronisk nervsmärta, artros i både skuldror, höfter och knän.) Jag gruvar mig illa till den dagen jag inte orkar slåss själv längre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Vash
7/6/19, 2:02 PM
#21

#19 Jag hoppas verkligen att det blir bättre och att det finns en lösning på problemet, och tack för ditt stöd. #20 Det var lite problematiskt att kissa innan för jag fick krysta ut urinen på grund av urinrörsförträngningen, så det tog lång tid och senaste veckorna fick jag växande inkontinensbesvär där urinet letade sig ut snabbt när jag blev kissnödig så fick börja använda inkontinensskydd och vid något enstaka tillfälle kissade jag på mig på jobbet men har med mig extra kläder till jobbet. Nu har jag dock inte kunnat jobba på grund av smärtan efter att katetern tagits bort. Jag hör till Östergötlands landsting och min ansvariga klinik är hand och plastikkirurgiska kliniken i Linköping, det är där kirurgiska ingreppen i min könskorrigering har utförts. Men nu finns det inga tillgängliga läkare just nu som kan kirurgi för transsexuella, och tydligen skiljer mitt urinrör från både kvinnors och mäns så andra än just ts-kirurger har svårt att utföra operationen med att vidga det. Jag ska ringa till karolinska i Stockholm på måndag för att det finns fler läkare där och det finns en chans att kunna få en snabbare operation där av deras ts-kirurger. Jag skulle ringt till Lund också men den avdelningen verkar ha lagt ner där så då är det bara Linköping och Stockholm kvar eftersom Göteborg lade ner för ungefär 2 år sedan. Uppdatering av hur det går: Efter dagens besök framgick det att jag har fått en urinvägsinfektion, och en inflammation på urinblåsan så har fått en stark antibiotikakur för det som jag ska ta i 7 dagar. Jag har även fått långtidsverkande morfin som smärtstillande, som jag tar 2 gånger dagligen tills vidare, så länge det behövs. Katetern är kvar, men jag ska idag hålla proppen stängd och varje gång jag kissar ska jag först kissa så mycket jag kan genom urinröret och sen när det känns som det inte går mer ska jag öppna katetern och kissa i decilitermått för att mäta hur mycket som jag inte kan kissa ut på egen hand. Efter det har mätts och nya blodprover imorgon samt urinodling ska en bedömning göras om katetern måste finnas kvar eller kan tas bort. Jag hoppas på att jag kan kissa tillräckligt själv så att katetern kan tas bort imorgon. Jag hoppas verkligen på att jag kan få en snabbare operation i Stockholm också.

Lussan20
7/6/19, 2:37 PM
#22

Hejsan!

Det var som jag misstänkte, jag har haft svåra inflammationer i blåsa och UVI, det är risk för Sepsis då, men det gör så ont så man tror huvudet ska sprängs, man blir matt illamående och deppig, det blir nog någon slags förgiftning i kroppen då urinen blir full av bakterier mm.

Vilken tur du fick hjälp till slut. Man känner sig väldigt övergiven då det blir så svårt.

Nu hoppas vi att det ger sig och att denna lösning passar tills vidare. Att en operation blir av och att du får komma tillrätta i ditt nya liv. Allt gott från WL🌺

Vash
7/6/19, 3:57 PM
#23

#22 Morfinen ger bättre smärtstillande än kombon alvedon+Ipren som jag tidigare tagit men får fråga imorgon om jag kan ta alvedon/Ipren vid behov också för extra smärtstillande mitt under dagen (tar morfin morgon och kväll). Jag känner mig lite snurrig av morfinen dock och väldigt trött, hoppas det inte påverkar min förmåga att utföra mitt arbete (socialsekreterare på ekonomiskt bistånd). Men känns som jag rabblar lagarna och paragraferna i sömnen snart så det ska nog gå bra trots morfin. Däremot är det ju inte rimligt ha det såhär i 7 veckors tid och äta morfin i 7 veckor, kommer ju bli helt beroende isåfall. Det är även något lite konstigt med hur den sitter trots röntgen, för den är satt med balkongkuff eller vad det hette men detta syns ej på röntgen vilket det borde göra tydligen. Jag har mätt nu i alla fall vid en kissning och kissat säkert över 3 dl genom urinröret och så lite som 20 ml genom katetern. Det tog dock 20 minuter tömma blåsan så ordentligt, men det verkar gå genom urinröret trots förträngningen om jag bara sitter länge nog.

Lussan20
7/6/19, 7:21 PM
#24

Ja det är en liten ballong, en skuff som blåses upp för att katetern inte ska åka ut. Det har man vid permanent kateter genom urinröret också. Så släpper de bara ut luften då de drar katetern sedan.

Ja det tar tid att tömma blåsan om man har sammanväxningar, man måste vara avslappnad, gärna hålla handen i varmt vatten, sitta i lugn och ro. Bra att du mäter för det kan säker bli bättre. Angående det smärtstillande så vet jag inte hur man kan blanda, för jag åt Tramadol, Tradolan , Spasmofen, men blev så allergisk mot dessa preparat kräktes och fick svår huvudvärk, så jag försöker klara mig på Alvedon Forte och sparar mig så gott det går för att spara på njurarna.

Men då morfinpreparaten inte går genom levern borde det gå att ta Alvedon och Panodil mellan, men det vet jag inte, det får du fråga vården om.  Jag håller alla tummar för dig att du ska få lugn omkring dig och kunna gå till ditt arbete…All lycka från WL🌺

Vash
7/7/19, 2:51 AM
#25

#24 Angående smärtstillande ringde jag en släkting som är gynekolog och det skulle gå bra att ta Ipren och Alvedon under dagen mellan varven av morfin på morgon och kväll, så det gjorde jag och då lindrades smärtan ännu mer. Min urinrörsöppning är ju väldigt liten, och det är ju förklaringen till varför det tar så lång tid för mig att tömma blåsan ordentligt. Jag har tidigare kunnat tömma blåsan väldigt ojämna nivåer, idag gick det riktigt bra att göra det genom urinröret även om det en av gångerna blev lite mer som kom ut genom kateter men då satt jag inte lika länge så beror nog på det. Jag är inte så orolig för lever eller njure just nu på grund av tabletterna eftersom jag har så bra värden i kroppen. Jag går på ständiga kontroller också en gång i halvåret för att jag tar hormonpreparat i tablettform. Jag tar även allergimedicin mot pollen i tablettform så har ett ganska stort intag av tabletter. Mitt fokus just nu är att kunna komma tillbaka till mitt jobb, dels för att jag under sommaren inte studerar och är då beroende av jobbet för min försörjning. Men ännu mer för att jag vill ha möjligheter till anställning där efter examen eller få en bra referens i alla fall. Jag tror inte jag kommer bli anställd där för jag har varit borta väldigt mycket på grund av sjukdom nu, men hoppas på att trots det få en bra referens inför att sedan söka jobb efter examen.

Vash
7/7/19, 4:07 AM
#26

Jag har idag försökt att kissa så mycket det går genom urinröret och sedan öppnat katetern när jag inte kan pressa ut mer, och det är väldigt lyckat faktiskt. Första gången : 20-25 ml resurin Andra gången : 30-35 ml resurin Tredje gången : 1-2 ml resurin, det var typ 5 droppar bara. Är lite förvånad dock att jag mellan 10.00 och 04.00 bara behövt kissa 3 gånger. Och riktigt bra att jag lyckats tömma mig så bra trots urinvägsinfektion.

Draken
7/7/19, 12:30 PM
#27

Hoppas att du får rätt hjälp nu och att de plockar katetern, så slipper du ha den. Den resurin du har indikerar inte att det måste ha en kateter.

Lycka till och hoppas du får ordning på allt nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Vash
7/7/19, 1:17 PM
#28

#27 Resurin-nivåerna är bra och katetern kan tas bort men de vågar inte då infektionen och inflammationen är väldigt stark. Jag har även en hudinfektion där snittet sattes in. Infektionen i blåsan är så kraftig att den klassas som på liv och död, vilket är varför katetern måste sittas kvar tills starka antibiotikan har gett någon nedsättande effekt. Nu är jag hemma med uppsamlingspåse till katetern så det rinner hela tiden, och ska ta nya prover på tisdag - katetern kan tas bort då ifall värdena är bättre.

Lussan20
7/7/19, 2:41 PM
#29

Ja det är bra!

Efter ca 5dygn med antibiotika borde du känna dig bättre. Det är en försiktighetsåtgärd att vänta med att dra katetern. Drick mycket också,  vatten rensar bort skräp, ät Kefir som anses bäst för magen vid höga doser antibiotika.

Hoppas det ger sig snart så du kan få slippa katetern! Mvh/WL🌺

Draken
7/7/19, 5:39 PM
#30

Låter bra att du slipper den sedan.

Låter som du har åkt på en urosepsis nu, så det är nog  bra att den sitter kvar tills antibiotikan slår in riktigt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Vash
7/7/19, 7:16 PM
#31

#29 #30 Jag kommer inte ihåg vad värdet hette men det skulle ligga under 10 och idag låg det på 100, förstod det som att det var värdet som gjorde att det inte gick ta bort den idag.

Vash
7/7/19, 7:21 PM
#32

#31 Tillägg : jag tror det var CRP-värdet.

Lussan20
7/7/19, 9:36 PM
#33

Ja det är nog infektionsvärdet, förr sade man- sänkan-, den ska vara från 0-10 tror jag. Så 100 är högt! Men den går ner då antibiotikan tar, hoppas du känner dig bättre? Har värken gett sig något? Jag har ibland för högt värde och får då penicillin.Då jag tog gallan hade jag 220 , men det säger inget efter operation har jag hört. Din sjunker när infektionen är hävd, vila , drick vatten och gör som en klok läkare sade -ät Kefir- den har de ända bakterier som når ner i magen, vetenskapligt.

Magen kan bli dålig efter antibiotika behandling…Krya på dig nu…Mvh/WL🌺

Vash
7/7/19, 10:07 PM
#34

#33 Det stämmer, infektionsvärdet är det jag syftade på. Det är för högt, har för mig att det kan vara ännu högre men det är ju inte så bra att ha det i kombination med flera infektioner och inflammationer. Jag vilar och dricker mycket, men får inte äta kefir. En av antibiotikapreparaten slås ut av mjölkprodukter så inga mjölkprodukter för mig just nu.

Annons:
Maria
7/8/19, 6:18 AM
#35

Jag tycker du ska följa "vårdens" råd. 

Jag har fått väldig respekt för infektioner då jag nyligen haft en sepsis.

Lycka till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vash
7/8/19, 6:30 AM
#36

#35 Det gjorde jag, men igår blev jag så ledsen och frustrerad av beskedet att värden var så dåliga och att katetern måste vara kvar fast kopplad till en påse vilket gör det omöjligt hålla den strikta klädkod jag måste förhålla mig till på arbetet. Jag är sjukskriven tills den 14e till att börja med, detta kan både avbrytas och förlängas beroende på hur mina värden förbättras/försämras. Jag bad då i ren frustration att de skulle ta bort den och att jag krävde det trots riskerna, för att jag har rätt som patient att inte bli tvingad någonting men läkaren tog inte bort den på grund av att det här handlar om liv och död och då har inte patienten rätt att välja själv. Då kan man inte kräva att läkaren begår tjänstefel och utsätter patienten för livsfara även om det är på patientens begäran. Så tyvärr får jag utstå ett tag till med den.

Maria
7/8/19, 7:13 AM
#37

#36 Försök att ha tålamod. Det kommer att bli bättre.

Sepsis handlar om liv och död och kan gå väldigt fort. För mig är hela maj borta, mer eller mindre. Jag låg bland annat i respirator i 6 dygn ungefär och har fortfarande inte repat mig helt och hållet. Just nu faller håret i tussar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vash
7/8/19, 8:49 AM
#38

#37 Oj, vad hemskt, hoppas du mår bättre nu. Det är min största mardröm i livet att behöva ha kateter resten av livet.

Vash
7/8/19, 12:11 PM
#39

Uppdatering: Jag känner sån lycka att jag gråter just nu.. min läkare ringde och sade att en av kirurgerna har avbrutit sin semester för att komma in och operera mig imorgon, och kommer dessutom in på onsdag för att hålla koll på hur jag mår innan jag får komma hem. Jag trodde aldrig det här kunde hända, men gud vilken läkare jag har fått nu över helgen som ordnat det här och gud vilken kirurg som avbryter sin semester för att hjälpa mig. Min huvudansvariga läkare som haft hand om mig och haft hand om återbesök, och som satte in katetern - han kommer inte in för att operera för han har slutat där utan den andra läkaren som har semester går in för att hjälpa upp mig. Jag kände inget större förtroende för min huvudansvariga läkare och tyckte mycket bättre om den andra läkaren, och det var helt rätt magkänsla. Nu känns det väldigt positivt, jag slipper kateter i 7 veckor till och slipper svårigheter att kissa och att det tar 20 minuter tömma blåsan. Däremot måste jag ha kateter i 2 veckor till efter operationen för att man inte ska kissa genom öppet sår såklart. Det här känns overkligt, som att hände det här precis men jo jag får en akut operation under sommaren, så skönt till slut efter ha kämpat för att få vård.

Lussan20
7/8/19, 12:36 PM
#40

Så roligt att höra!

Jag blev så glad att det löser sig för dig.

Jag har haft svåra infektioner och sepsis så jag vet hur dålig man blir, därför reagerade jag då jag läste om hur ont du hade, direkt mindes jag hur jag kom in på akuten kunde inte gå, kräktes och var yr, en läkare sade-det är bara att gå -utan att kolla något vidare. Hem så ambulans in. Så nu känner jag igen tecknen att vara uppmärksam på. Tur det finns änglar i vården än.

Var rädd om dig och njut av ditt liv. tänker på dig…mvh/WL🌺

Maria
7/8/19, 12:42 PM
#41

#39 Så jätteskönt att höra att vården faktiskt kan leverera ibland😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
OlgaMaria
7/8/19, 5:29 PM
#42

Så underbart! Håller alla tummar att det blir en riktigt lyckad operation imorgon!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vash
7/9/19, 5:33 AM
#43

#40, #41 och #42 Ja, så himla skönt att vården tar mig på allvar tills slut. Och man förstår hur allvarlig komplikationen i mitt urinrör är när jag opereras med flera kraftiga infektioner och inflammationer i kroppen.

OlgaMaria
7/9/19, 8:37 AM
#44

När du är klar med antibiotikan kan du fortsätta med UVA-ört. Mycket bra för urinvägarna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Draken
7/9/19, 1:00 PM
#45

Vad underbart att det löser sig för dig 🙂

Lycka till nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Vash
7/9/19, 6:14 PM
#46

Jag har vaknat upp för 2 timmar sedan efter operationen och det gick bra. Jag mår bra, har en kateter med propp/kran nu efter, ska ha den i 10 dagar sen ska jag förhoppningsvis aldrig behöva ha kateter mer. Jag får åka hem kväll redan och mina infektioner är nästan botade.

Maria
7/12/19, 11:13 AM
#47

#46 Så härligt att höra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
7/12/19, 12:46 PM
#48

Hejsan!

Kom hem till glädjande nyheter, varit på en liten lillsemester. Så skönt att höra att allt ordnar upp sig för dig. Stort lycka till från WL🌺

Annons:
OlgaMaria
7/25/19, 9:03 PM
#49

Hur går det för dig Vash? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vash
7/25/19, 10:44 PM
#50

#49 Det går bra nu, katetern är helt borta och jag har i måndags återgått till mitt arbete. Jag kan kissa normalt nu, dock kan det ibland börjar blöda lite om jag råkar trycka på för hårt när jag kissar men har tagit upp detta med vården och blivit lugnad med att det kan bli så innan det har läkt ordentligt och efter man haft kateter ett tag.

OlgaMaria
7/26/19, 11:37 AM
#51

Härligt att det går framåt och att du kan arbeta. Det ska nog sluta blöda också bara det får gå lite mer tid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vash
7/26/19, 1:30 PM
#52

#51 Jo, precis, det löser sig nog med tiden. Fick ett samtal häromdagen från sjukvårdens växelnummer men missade det eftersom jag jobbade och såg inte samtalet. Men det har inte kommit några fler samtal och ingen lämnade något röstmeddelanden så förmodligen inget viktigt då, men lite krångligt tycker jag det där med växelnummer. Det hade varit bättre att de ringer från speciella nummer beroende på vilken mottagning/klinik det är, speciellt om man som mig har flertal vårdkontakter.

Lussan20
7/26/19, 3:05 PM
#53

Skönt att höra att livet återgår i normala vanor för dig! Har tänkt på dig. Lycka nu till med livet…Mvh/WL🌺

Honestyisdead
7/26/19, 9:07 PM
#54

Men oj vilken resa!! Blir så glad att du fick hjälpen du behövde till slut :) dom som nekade dig den borde förlora sin licens!

Lussan20
7/27/19, 7:44 AM
#55

Håller med dig Hera! Vilken likgiltighet de visade innan  någon tog tag i detta hemska. Sepsis är inte att leka med. Vash hade tur i oturen. men en anmälan borde göras. Nu håller vi alla tummar och tår för en bra tid i livet ! Mvh/WL🌺

Annons:
Maria
6/15/21, 7:11 AM
#56

Gammal tråd men jag är nyfiken på hur det har gått😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: