Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1282 ggr
JRSN
6/23/19, 5:50 PM

Alternativ rökavvänjning

Hur slutar människor röka? En del tvärslutar från en dag till en annan och en liten procent lyckas kanske med det, de med mycket stark karaktär. Andra tar kanske till nikotintuggummi, nikotinplåster, försöker med hypnos eller akupunktur.

Men tillsatserna i dagens cigaretter är många och mycket slugt utformade, de optimerar rökarens beroende och gör det extremt svårt att sluta. Det har till och med talats om likheter med ett heroinberoende.

Men kanske måste man börja röka innan man kan sluta röka! Missförstå mig rätt, jag menar att först gå över till helt obehandlad tobak. Först därefter dra ner på den dagliga dosen för att sedan sluta helt. Tobak utan tillsatser är svår att få tag på men den finns trots allt. Kanske i den här ordningen då: Marknadstobak - Ekologisk tobak - Nikotintuggummi/plåster - Klart!

Jag har föreslagit hälsokostbutiker att sälja ekologisk tobak men de fnyser bara och säger typ: "sluta röka istället". Men detta är ju just min poäng; att börja röka 'REN TOBAK' för att på så sätt kunna sluta.

Ref: Cigaretter - Designade för att öka beroende

p.s. Jag röker inte själv. 😇

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Maria
6/23/19, 9:35 PM
#1

Vad är det för ekologisk tobak du menar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JRSN
6/23/19, 9:50 PM
#2

#1 Ekologisk tobak får man nog odla själv. Men det finns tobak att köpa som inte har några tillsatser. Kan inte nämna några varumärken dock, är inte så insatt eftersom jag inte röker själv. 🤔

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Maria
6/24/19, 3:29 AM
#3

Utan nikotin?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JRSN
6/24/19, 5:52 AM
#4

#3 Nejdå, vanlig tobak bara. Dock utan 'manipulation' enligt bifogad artikel:

https://www.tobaccofreekids.org/press-releases/2014_06_23_report

p.s. Artikeln är från 2014 men fenomenet lär knappt ha ändrat sig till det bättre.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Maria
6/24/19, 7:03 AM
#5

Aha.

När jag rökte så rullade jag alltid mina cigaretter själv utan filter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JRSN
6/24/19, 8:54 AM
#6

Klokt! 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
NiklasTyreso
6/25/19, 12:06 AM
#7

Lika dåligt med egen rullade cigg av behandlad tobak som färdig rullade. Filter tar bort en hel del partiklar och tjära, så måste man röka är klokt att ha filter för att inte skada lungorna så mycket. Obehandlad hobak får man nog odla själv om man vill ha. Jag lade av med rökningen 2013 med hjälp av läkemedlet Zyban. Det gör det lättare att sluta för att nikotinet hindras ge hjärnan kickar. Men fortsätter man med den dåliga vanan, fast kroppen inte får ut något av nikotinet, då får man skylla sig själv. Läkemedlet hjälper bra mot det fysiska beroendet men det psykologiska beroendet måste man hantera själv. Även om min kropp inte längre behöver nikotin poppar tanken på att röka fortfarande upp ibland 6 år senare. Jag är nikotinist resten av livet, men jag kan välja att inte ta nikotin eller tobak.

JRSN
6/25/19, 7:58 AM
#8

#7 Så tobak i lösvikt är också behandlad, det kunde man kanske misstänka. Sen tänkte jag på pappret som används. Tobaksbolagen kan väl knappast missa tillfället att göra detta giftigt och beroendeframkallande också. Och vad innehåller filtren?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Maria
6/25/19, 8:26 AM
#9

Löstobak och papper är säkert inte så nyttiga. I mitt fall så rullade jag för hand utan filter och inbillar mig att det var något bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
7/15/19, 5:49 AM
#10

Det finns ju elcigaretter som folk använder nuförtiden. Min bästa vän övergick till den då hon försökte sluta röka och det fungerade. Sen kunde hon också lägga bort elciggen.

Sen hur pass hälsosamma elcigaretter är vete tusan.

NiklasTyreso
7/15/19, 4:49 PM
#11

Troligen är el-cigaretter mindre onyttigt än tobak. Tobaksplantan innehåller cancerframkallande acrylamid som man slipper med e-cigg. E-cigaretter innehåller nikotin, glycerol och smakämnen. Nikotin har fortfarande vissa tråkiga effekter som att det försämrar blodcirkulationen. Glycerol är ofarligt att få i sig i maten (beståndsdel i fetter) men att förånga glycerol och dra i sig glycerolångorna ner i lungorna, det vet ingen vilken effekt det har. Smakämnena i e-cigg är flera tusen olika. Vissa smaker är troligen ofarliga men andra smaker har i försök med odlade celler av lungcancer fått lungcancern att växa snabbare.

Lillyrod
7/20/19, 11:12 PM
#12

Om en e-cigg ska innehålla nikotin eller inte bestämmer var och en. Den sk juicen köps utan nikotin och sen får man blanda i det själv om man vill. 

Smakämnena är samma som används i livsmedel. Att andas in dem är säkert inte det nyttigaste man kan göra men jag har inte någonstans läst om att cancerceller växer av dem.

Gärna en källa på det eftersom jag är intresserad. 

Använder e-cigg utan nikotin och har slutat röka vanliga cigg på det viset därför har jag läst allt jag kan komma över om e-cigg innan jag valde det alternativet : )

NiklasTyreso
7/21/19, 1:17 AM
#13

Att vissa smakämnen kan öka cancer tillväxt hittar jag nu inte källan till, men jag tror det var kunskapskanalen jag såg det på. Att smakämnena i e-cigaretter ofta är skadliga: "Bland de helt nikotinfria e-cigaretterna finns för närvarande omkring 7 000 smaksättningar. Vad som händer när dessa komplexa ämnen hettas upp, vilka nya föreningar som då bildas och vilka effekter de har på lungorna och kroppen är ännu till stor del okänt. – Vissa studier visar att de här smakämnena kan orsaka mer skada än vad nikotin gör. Man har sett förändringar i kognitiva funktioner, minne och inlärningsfunktioner, kopplat till en celldöd som blir av reaktioner med de olika ämnena som finns i smaksättningarna, säger Louise Adermark till SVT Nyheter Väst." https://tobaksfakta.se/goteborgsforskare-varnar-for-halsorisker-med-e-cigaretter/

Annons:
Lillyrod
7/21/19, 6:48 AM
#14

Jo det är väl så det är för närvarande. Det är okänt. Ingen vet med säkerhet. Men det är många som gissar.

Flera av de som gissar har gjort studier betalda av tobaksföretag. Ett tobaksföretag, vad jag vet, har erkänt att studierna inte påvisade några faror så länge man struntar i nikotinet.

Nu tror inte jag att det är helt ofarligt. Det finns nog inget idag som är men i nuläget är det ingen som vet.

NiklasTyreso
7/21/19, 1:36 PM
#15

Nu är du nog faktaresistent, Lillyrod. Det är ingen som "gissar"! Att säga att av tusentals ämnen i smaksättarna så har inte alla än testats av vetenskapen, det är inte gissning. Att säga att av de smakämnen som studerats vetenskapligt har många skadliga effekter, det är inte gissning. " Vissa studier visar att de här smakämnena kan orsaka mer skada än vad nikotin gör. Man har sett förändringar i kognitiva funktioner, minne och inlärningsfunktioner, kopplat till en celldöd som blir av reaktioner med de olika ämnena som finns i smaksättningarna". Det vi vet är att många av smakämnena är skadliga, trots att inte alla har studerats än. Men det är en tråkig kunskap för den som gillar e-cigaretter.

NiklasTyreso
7/21/19, 1:56 PM
#16

Den vetenskapliga sammanställning av e-cigaretters påverkan på hälsan som citen tobaksfakta hämtat info från går att själv ladda ned: https://20e4l72cp1746tdvv445h49i-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/05/e-cigaretter-en-kunskapssammanst%C3%A4llning-180424.pdf Där står bland annat att det är "påvisat" att när e-ciggaretternas vätskor förångas bildas bl a aldehyder exempelvis formaldehyd som man vet är både är allergiframkallande och cancerframkallande.

Lillyrod
7/21/19, 3:16 PM
#17

Som jag sa. Jag tror inte ett  ögonblick att de är helt ofarliga. Det jag tycker är lite kul är att alla skriker om cancer när det gäller e-cigg. 

När det gäller vanliga cigarretter pratar man mest bara om störningar för andra. Nu pratar jag inte om några studier utan om vanligt folks diskussioner : )

Ary
7/21/19, 9:11 PM
#18

Jag försökte sluta röka många många gånger, olika länge, upp till 1,5 år med nikotinplåster somliga gånger "cold turkey".

Lyckades först när jag läste boken "äntligen ickerökare" och fick in ett annat tänk. Istället för att känna att -Jag kommer aldrig mer få ta ett bloss tänkte jag att -Vad glada mina lungor är som slipper suga i sig förgiftad rök ett otal gånger om dagen. Så känner jag fortfarande nu 7 år senare.

Upp till toppen
Annons: