Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 996 ggr
kaptenhallon
6/17/19, 10:43 AM

Kan Lyrica orsaka torr hårbotten?

Jag har ätit Lyrica i snart 2 eller 3 år och jag har inte märkt av några vidare biverkningar men nåt som uppkommit i samma veva är att min hårbotten är fruktansvärt torr och jag har mjäll som trillar av huvudet och sätter sig i längderna. Jag trodde det var nåt tillfälligt men jag har provat allt som finns för mjäll men inget har hjälpt, så jag såg nånstans att mediciner kan orsaka torr hud och Lyrican är den enda jag kan komma på som kan vara orsaken, någon som har erfarenhet av detta? Jag äter andra mediciner också sen flera år tillbaka men jag har aldrig haft några symtom av det innan. Det är inte bara hårbotten som är torr utan hela kroppen är snustorr trots att jag dricker mycket vatten… Börjar bli rätt jobbigt för det är så skämmigt… :(

Annons:
kaptenhallon
6/17/19, 10:54 AM
#1

Kan tillägga att jag äter en ganska hög dos, jag äter 3 st 150 mg om dagen

Zadeira
6/17/19, 11:15 AM
#2

Angående Lyrican kan jag inte svara dig tyvärr. Men jag kan be dig kolla upp om ditt schampo och balsam innehåller Sodium Benzoate. Det är tyvärr vanligt i både hår och hudvårdsprodukter men många vet inte om att just det ämnet även är irriterande, kan orsaka allergi och ställa till andra problem i hårbotten.

kaptenhallon
6/17/19, 12:09 PM
#3

Både mitt schampo och balsam innehöll det… Men är hårbotten irriterad även om det inte kliar nåt? Har inga sår eller nånting.

Magrat
6/17/19, 12:10 PM
#4

Äter precis samma dos som du och trodde i början att det var det som kunde vara orsaken. Sedan bytte jag till en schampokaka från LUSH och det slutade mjälla.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Zadeira
6/17/19, 12:15 PM
#5

#3 Mjällande kan bero på irritation även utan klåda eller sår. Själv får jag sår i hårbotten av just Sodium Benzoate, men jag har hört människor som bara haft extramt mjäll som slutat när de bytt till produkter utan. Jag tänker att det är en ganska enkel sak att prova att utesluta. Märker du ingen skillnad på ett par tvättar kanske det inte spelar någon roll för dig utan beror på annan orsak. Men som sagt, en ganska enkel sak att prova själv.

kaptenhallon
6/17/19, 12:30 PM
#6

Då ska jag hitta nåt bra schampo och balsam som inte innehåller det! :)

Annons:
Zadeira
6/17/19, 12:35 PM
#7

Kan tipsa om de jag använder, Garnier Fructis Densify (rosa flaska) och Tresemme Botanique conditioner, ingen av den innehåller det.

kaptenhallon
6/17/19, 12:45 PM
#8

Ska kolla upp dessa!

Åsa S
6/17/19, 9:52 PM
#9

Man kan även testa aleppotvål ca 30% ig innehåller bara olivolja och lagerbärsolja. Jag tvättar både hår och kropp med det och jag har blivit mycket mindre torr

kaptenhallon
7/2/19, 2:43 PM
#10

Kanske dum fråga men man ska inte ta balsam I hårbotten va? För det har jag alltid gjort innan… Jag har ett ekologiskt Schampo nu som inte innehåller benzoate, och ett "vanligt" balsam från Garnier som inte heller innehåller benzoate, men jag har fortfarande mjäll.. Har duschat håret två gånger sen jag skrev inlägget

[Thiah]
7/2/19, 8:15 PM
#11

#9 vart köper du din Aleppo tvål?

Åsa S
7/2/19, 9:36 PM
#12

www.jordklok.se de har många olika sorter jag brukar köpa nån som ligger på runt 30%

OlgaMaria
7/3/19, 4:12 PM
#13

Det står att man kan få torrhet i ögon, näsa, mun av Lyrica så är nog inte orimligt att det kan påverka hårbotten också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
TatsuOni
7/3/19, 7:31 PM
#14

Kan inte svara på din fråga och jag vet inte om något av detta hjälper, men du kan ju titta om du vill🙂

https://har.ifokus.se/discussions/5b9cddfece12c468f7007f02-sodium-benzoate

https://har.ifokus.se/articles/5ba7b28bce12c407e2001a0e-mjall?articles-1


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: