Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1959 ggr
Anonymamej
6/15/19, 5:12 PM

Nageltrång? Obs kan ses äckligt! (Bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har haft problem med nageltrång. Men det gick över, MEN. Nu började jag pilla på det när jag fick tillbaka. Tänkte ”om jag klipper upp här så kanske det försvinner?” Nu har min tå svullnat upp och gör jätte jätte ont. Kan knappt gå! Vågar inte gå till någon läkare för vet ju att detta är mitt fel.. vad kan jag göra? Kommer såklart uppsöka vård ifall det inte försvinner. Men vill helst inte. Det luktar verkligen dött, o luktar verkligen mycket! Hela huset luktar typ. Det varar/blöder Bultande känsla. Svullet. Osv

Annons:
Anonymamej
6/15/19, 5:12 PM
#1

Dålig bild kanske! Men som sagt. Vill mest ha tips!

Christina_46
6/15/19, 5:31 PM
#2

Jag skulle ha gått till läkare direkt. Kanske till akuten till och med. 

❤️

Scorpio97
6/15/19, 5:36 PM
#3

Jag rekommenderar också att uppsöka vård. Det låter som att det är ordentligt inflammerat och om du har otur kan det leda till blodförgiftning om du håller på och pillrar med det mer. Bättre att få ordentlig hjälp på en gång istället än att riskera att det blir något värre. 

Ring 1177 (vårdguiden) åtminstone, då får du prata med någon utbildad


//Jessie

Anonymamej
6/15/19, 5:45 PM
#4

Oj är ni säkra? Är ”bara” 15 så vet inte hur jag ska vända mig. Ska be mamma boka en tid. Eller bör man ringa 1177? Menar det kanske inte är så farligt?

Herveaux
6/15/19, 6:08 PM
#5

Aj som [ramsa av fula ord] vad det där ser ut att göra ont. 😮
Tycker absolut du ska be förälder att hjälpa dig att boka tid på vårdcentralen eller ta med dig till akuten om det dröjer flera dagar innan du kan få en tid. 

Försök att inte skämmas, läkare har sett och hört det mesta och nu har du lärt dig en läxa att inte pilla. (Har själv fått lära mig det den hårda vägen…)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Anonymamej
6/15/19, 6:37 PM
#6

Jo ja det gör ”””” ont!! Men japp. Lärt mig nu.. men ska be mamma boka iallfall. Är det vört att åka till akuten? Kommer dom inte skratta åt det?

Annons:
Herveaux
6/15/19, 6:47 PM
#7

#6 Skulle personalen på akuten skratta åt din stackars tå så får dom med mig att göra.😈 
Jag jobbar inte inom vården, men det låter på din beskrivning som att det kan vara infekterat och det är aldrig något att skratta åt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Anonymamej
6/15/19, 6:51 PM
#8

Nej det är klart! Men akuten kommer man ju om det är just akut. Visst är det bättre att åka tidigare än för sent. Pratade med mamma. Hon sa att dom inte skulle göra något åt det. Inte på en helg. Mamma har jobbat inom vården. Men det var dock länge sen. Det har säkert ändrats? Tack för era tips iallfall

Maria
6/16/19, 6:43 AM
#9

Jag kan bara hålla med övriga som skrivit i tråden.

 Vården snarast.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
6/17/19, 11:24 AM
#10

Har du feber eller feberkänsla? Är du varm runt om tån eller upp på foten (dvs hur långt från såret känns huden varm)? Är du mycket röd och svullen?

Man ska hellre åka in för tidigt än för sent. Det kan leda till stora problem annars. Jag vill inte skrämma dig nu men jag fick infektion i ett sår och fick springa 3 månader hos läkare flera gånger i veckan för omläggning, med höga doser antibiotika. Hade jag åkt till akuten direkt jag misstänkte infektion och inte väntat flera dagar hade det inte blivit så allvarligt.

Det kan också bara vara en inflammation, det är inte helt ovanligt om man pillar på och klipper nagelband osv. Men jag hade hellre kollat en gång extra än väntat på att det ska bli allvarligt. Be din mamma hjälpa dig igen med vårdkontakt om det inte börjar vända snart.

A
9/14/21, 6:29 PM
#11

Hej! Snälla hjälp mig, min tå ser lika Dan ut som på bilden! Vad sa de när du uppsökte vården? Gjorde de något åt det eller gick de över av sig själv? Mvh

Maria
9/14/21, 6:44 PM
#12

#11 Det är allvarligt med liknande infektioner och man behöver sannolikt antibiotika för att stoppa en eventuell sepsis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
9/15/21, 4:38 PM
#13

När jag fick en infektion i min tå/nagel så bedövade de och drog loss nageln.Sen fick jag antibiotika och skulle hålla mig lugn en vecka.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
9/18/21, 8:41 AM
#14

#11 Hur har det gått med din tå?

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: