Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1859 ggr
milliana
6/13/19, 8:51 PM

Fastna i halsen (matstrupen)

Jag åt en nektarin för en timme sedan. Jag åt väl lite för fort, tuggade slarvigt och kände att en bit åkte iväg ner i halsen utan att jag hann stoppa den och tugga ordentligt. 

Sen tog det stopp. Jag kände ju att biten stannade någonstans i halsen/bröstet.  Jag har druckit massor; hett vatten, kallt vatten, kolsyrat vatten, men nej den åker inte iväg. Jag vågar inte prova att äta något som är fastare då jag är rädd att det bara ska packas mer och blockera.

Vad tusan gör man? Har någon varit med om liknande? Jag har lite fobi för att kräkas annars hade jag stoppat fingrarna i halsen redan och försökt att få upp den istället. Det bränner som tusan i halsen av nektarin-syran och jag hostar och harklar men inget händer.

Annons:
91Marran
6/13/19, 10:31 PM
#1

Testat mjölk?

Mvh
Mig

-Aida-
6/13/19, 10:43 PM
#2

Ring 1177 och fråga, är ju ändå sköterskor som sitter där.

Zepp
6/14/19, 12:23 AM
#3

Mnjae, en gång är ingen gång, drabbar de flesta utav oss.

Oandrasidan, Svalgpares/dysfagi bör man gå till läkare med och utreda, om det upprepas!

"Sväljningsbesvär.

Orsaker

Globus, reflux, esofagit, akalasi, esofagusspasm, struma, divertiklar, stomatit, tonsillit, motorikrubbning (svalgpares? cerebral insult? myastenia gravis?), striktur, tumör, främmande kropp, aortaaneurysm, mediastinal sjukdom.

Symtom

Svårt att svälja, smärtor vid svalgrörelse. Vid organisk stenosering upplevelse av att maten stoppar upp i jugulumhöjd eller bakom sternum. Globus ger aldrig reell dysfagi utan känns som klumpkänsla, tryck över bröstet, ”får inte luft”.

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/dysfagi/

Globus

"Symtom

Klumpkänsla i halsen. ”Får inte luft”. Ofta sympatikoton patient med oro/ångest/depression. Typiskt är mest besvär vid ”torrsväljning” – matintag brukar fungera bra. Ofta även symtomlindring vid mat-/vätskeintag.

Differentialdiagnos

Dysfagi med faktisk motorisk dysfunktion av oesofagus/farynx. Intrathorakal struma. Esofagit – reflux. Ångest. Depression. Halscysta. Esofagusdivertikel. Främmande kropp i svalget. Cancer i tonsill/hypofarynx/oesofagus.

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/globus/

Kontraindiation.. personlig erfarenhet, syrahaltiga matvaror, typ citrusfrukter/gröna äpplen ger lätt sväjlpareser, dvs man sväljer en massa luft samtidigt, men den sura miljön påverkar slemmet i halsen så man inte kan rapa upp luften, det kan göra svinont, som regel hjälper det med vatten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Devya]
6/14/19, 5:30 AM
#4

Jag har alltid fått rådet att äta något om det är så att det känns som en liten bit har fastnat. Det har alltid hjälpt mig åtminstone.

Upp till toppen
Annons: