Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 2556 ggr
kaptenhallon
2019-06-11 07:12

Iprensa vs Ipren/Alvedon?

Jag fick en käftsmäll av förkylning igår, fick feber från ingenstans och kroppen började göra så ont att jag knappt kunde ha kläder på mig eller röra på mig. Så jag tog två stycken 500mg Pamol men fick ingen effekt.. Så jag undrar om Iprensa skulle funka bättre för det står att det ska va bra mot muskel och ledvärk. Någon som har erfarenhet av detta?

Annons:
Maria
2019-06-11 08:18
#1

Du får nog prova dig fram.

Pamol innehåller Paracetamol och Iprensa Ibuprofen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
2019-06-11 14:58
#2

Man kan kombinera Paracetamol och ibuprofen. ( Alltså Alvedon och Ipren)

Har du astma skall du däremot absolut inte ta ipren eller andra tabletter som innehåller Ibuprofen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Zepp
2019-06-14 00:53
#3

Paracetamol är smärtstillande medans Ibuprofen är både smärtstillande och antiinflamatoriskt.

Man skall garanterat inte kombinera bägge utan ta det som verkar lämpligt för ändamålet.

Iallafall dunderförkylningar går över på en vecka, men skyndar man sig till en läkare så kan denna bota en på 7 dar, dvs det handlar om virus!

Dvs vi har inga mediciner mot virus, utan det är kroppen själv som tar hand o detta, dvs vårt imunförsvar, så första tipset är trots allt Paracetamol, det dämpar iallafall smärtan och febern!

Ta två max fyra gånger per dag!

Dvs även om inte paracetamol är biverkningsfritt så har in´buprofen och diklofenak betydligt fler biverkningar.

Alla tre påverkar våra Eikosanoider, på lite olika sätt, främst på lite olika ställen i viktiga system i våra celler.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

oh-la
2019-06-16 12:27
#4

#3, man kan absolut kombinera paracetamol och ibuprofen. Det är standard inom mycket i vården och första alternativ vid smärtlindring som inte kräver starkare preparat. Levde själv på den kombinationen i 8 veckor, två alvedon och en Ipren var 8:e timme efter att sonen föddes. Det var min livlina.

[TheSquirrel]
2019-06-16 21:37
#5

Ibuprofen är bättre mot feber medan paracetamol är bättre mot smärta. Läkare brukar rekommendera två alvedon och en ipren för bästa effekt.

Zepp
2019-06-17 23:29
#6

#4-5!

Jag har nästan inga som helst motsatta synpunkter när väl en läkare är inblandad.. man får då anta att denne vet och har koll på flera utav ens symptom??

Grejen är väl mer att man inte själv skall göra en coktail av olika medikamenter/smärtstillande/antiinflamatoriska.

Diklofenak är ännumera potent mot smärta/feber/inflamation, det var bara för något årtionede som man kunde köpa dem receptfritt.

Iallafall ju potentare, ju mer biverkningar.

Hur som helst, Acetylsalicylsyra, (Albyl)  dvs extrakt från videbark var det vi fick hålla oss till förr, det gynnade blödningar och magsår, så det var inte helt optimalt för alla!

Så då släppte man Paracetamol receptfritt, det var främst smärtillande, sen så släppte de oxå Ibuprofen, som var både smärt och antinflamtoriskt, sist diklofenak som var ännu potentare!

Så nu kan vi göra vilken coktail som helst.. men man bör helst ha rådfrågat sin läkare innan man blandra den cocktailen!

Oså finns det morfinbaserade preparat,  dessa är än så länge på recept!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kaptenhallon
2019-06-20 17:30
#7

Jag kombinerade både Iprensa och Alvedon för Iprensan tog inte bort smärtan. Och det visade sig att jag hade lunginflammation så nu har jag gått på en antibiotika kur och Cocillana så nu börjar jag bli återställd igen 🙂

[Thiah]
2019-06-21 12:30
#8

#6 fast det är ju inte direkt att blanda någon okänd cocktail när man tar en ibuprofen och en paracetamol tablett… Gå inte över maxdosen per dygn är väl det man ska tänka på. Även till yngre barn har jag fått rekommenderat att ge båda för att få maximal effekt.

Zepp
2019-06-22 17:11
#9

Som jag antytt redan, dvs om en läkare är inblandad!

Utiallafall så finns inga allmänna rekomendationer att göra egna blandningar av potenta läkemedel.. utan det sker främst på läkares inrådan som man då hoppas vet vad denna talar om.

Iallallaffall så är även Diklofenak oxo receptfritt!

Och alla har biverkningar, främst iomed att de interagerar i Eikosanoidsystemet, iallafall så är Paracetamol och Ibuprofen sådana som är starkt toxiska för levern.

Nu så hampar det sig som så att de flesta mediciner är starkt toxiska, dvs det är så de fungerar och i bästa fall så är de bättre än inget alls.

Iallafall så har man blivit tvungna att begränsa försäljningen utav Paracetamol i vanliga affärer iomed att antalet leverskador ökat katastrofalt.

Inte nog med det.. alla borde veta detta vid det här laget.. men det verkar inte vara som så eller så handlar det bara om dumhet.

Även Acetylsalicylsyra (Albyl) har biverkan, främst magsår, främst vid flitig användning.

Såå.. Paracetamol och Ibufrofen enligt läkares ordination, hjälper inte detta så Diklofenak.. är man astmatiker så undviker man iallafall Ibuprofen iomed att det påverkar Eikosanoidsystem negativt för astmatiker.

Har man magsår undviker man både Acetylsalicylsyra, Ibuprofen och Diklofenak!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: