Annons:
Etiketthud
Läst 753 ggr
sp0ngeb0b
6/9/19, 10:18 PM

Torra ögonlock

Lite udda fråga kanske men jag som så många andra lider av pollenallergi, och har just nu stora besvär med klåda i ögonen. De dagar det är som värst kliar jag supermycket och blir då väldigt torr och öm om ögonlocken. Skulle vilja smörja in dem med något för att de ska få lite kärlek, men med vad? Vanlig ansiktskräm, hudkräm och olja har jag hemma. Ögonkräm har jag inte, men skulle kunna köpa om ni tror att det hjälper men kollade på apotea nyss och verkade som de flesta ögonkrämer är till för att motverka rynkor, något jag inte har problem med då jag bara är 23 år. 

Eller finns det något annat som hjälper? Förutom att sluta klia då.

Annons:
kattöga
6/9/19, 10:50 PM
#1

Jag har liknande problem med ögonlocken. Vet inte, men anar att jag kanske är pollenalkergiker också. Vad jag gör, som har hjälpt bra, är att jag ser till att jag dricker ordentligt med vätska - och använder kokosfett istället för hudkräm! Kokosfett/Kokosolja (=samma sak) vet jag är toppenbra för hud. Det är också jättebra/-nyttigt att äta (använda istället för smör e d när man steker t ex eller ha i thé eller kaffe osv). Och min hud mår verkligen bra av det! Och kokosfett är så mycket billigare än vilken "smörja" som hekst! Det spelar ingen rol l vilket märke av kokosfett man använder, om det är med eller utan smak. Kokosfettet är nyttigt oavsett.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

sp0ngeb0b
6/10/19, 10:06 PM
#2

#1 Menar du att jag ska smörja kokosolja på ögonlocken eller hur tänker du? Jag har en vanlig ansiktskräm som jag använder varje dag, men har läst att man inte ska använda sin vanliga kräm på ögonlocken eftersom de är så känsliga. Men jag har kokosolja hemma så kan lika bra prova, lär ju märka om det inte funkar.

Jag är torr generellt på kroppen, håret osv men brukar inte vara torr i ansiktet eller på ögonlocken. Det är bara nu när jag gnider mig så mycket i ögonen som ögonlocken blir ledsna. :(

kattöga
6/11/19, 12:34 PM
#3

#2 Ja, smörj ögonlocken och gärna hela kroppen med kokosolja! Jag använder det i hela ansiktet. Låter huden absorbera oljan en stund och klappar (med papper) bort eventuellt överflöd efter några minuter. 
Tidigare använde jag alltid kokosolja istället för ansiktskräm, men av "okänd anledning" har jag glömt bort det och tog tag i det nu igen när ögonlocken blivit torra. Ska inte glömma bort det denna gång! ;)

Normalt har inte jag heller några problem med torra ögonlock, men det började nu på försommaren (varför jag tror att det kan vara pollenkänslighet).

Att dricka ordentligt med vätska hjälper också huden att hålla sig mjuk och smidig.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carrosh
6/11/19, 8:32 PM
#4

Finns ögonkrämer som är som kylande geler, brukar vara skönt när det är torrt och kliar. Finns på apoteket. Kan också tipsa om att fråga efter varuprover på t.ex. rituals, de har kanske även ögonkräm bland proverna, bra att kunna få testa innan man köper nåt. 😊 Kokosolja eller lypsyl kan också funka. Glöm inte bort ögondropparna under pollensäsongen!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: