Annons:
Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 636 ggr
Alex&company
6/9/19, 9:22 PM

Är jag utbränd?

Så jag misstänker att jag har varit utbränd ett antal gånger i mitt liv. Första gången när jag var runt 10, sedan 14 , 16, 17 och så nu vid 25. De två första gångerna berodde det på extrem stress hemma och i skolmiljön (jag har adhd vilket ökar stressen och stresskänsligheten) och det slutade med att jag inte kunde gå upp ur sängen och blev hemmasittare i 2-4 månader. Tredje gången var efter en cancerbehandling när jag fick extremt mycket press från föräldrar och vården att gå tillbaka till skolan för att återgå till vardagen, men min vardag var så full av stress redan innan att jag till slut vägrade. Jag gick inte utanför mitt hem på sju månader. Fjärde gången var det åter igen stress hemma och i skolan. Jag blev inlagd akut på barnpsykiatrin då jag vara närapå apatisk och var där i en månad innan jag skrevs ut. 

Den här gången började jag försöka få hjälp förra året när jag kände att allt började bli för mycket igen men jag fortfarande hade energi nog att söka hjälp. Jag fick tid hos en arbetsterapeut (först för sömn men det fungerade inte så istället hjälpte hon mig med planering etc.) och en remiss skickades för att jag skulle få utreda ADHD. Jag fick testa mediciner som skulle hjälpa mig med sömnen och stressen men de gjorde mig istället slö vilket jag får panik av så nu tar jag ingen medicin alls, jag kan heller inte ta antidepressiva då jag fått pröva en rad olika och fått för mycket biverkningar av alla. I övrigt erbjöds ingen psykologhjälp eller liknande då vårdcentralen ansåg att det låg över deras kompetens och psykiatrin inte ansåg att jag hade skäl nog att få hjälp från dem utöver utredningen. Ingen tog heller upp att det skulle kunna vara utmattningssyndrom. 

Jag klarar stress allt sämre för varje år, jag har tidigare kunnat kämpa mig igenom och fått saker gjorde men nu lägger kroppen helt enkelt av vid minsta lilla. Jag får svårt att gå, blir yr, illamående, orolig i magen, tappar känseln i armarna och får svårt att andas i flera timmar. 

Jag har aldrig fått utbrändhet som diagnos och jag vet ju egentligen inte ens om det är vad jag har men om någon av er har haft det kanske ni känner igen symptomen? Har någon av er fått utmattningssyndrom fastställt och har det varit till hjälp på något sätt?

Annons:
Niklas
6/10/19, 9:02 AM
#1

Det du beskriver kan mycket väl vara utmattningsdepression. Var noga med sömn, kost och motion.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: