Annons:
Etikettallergier
Läst 1599 ggr
Rosen82
2019-05-28 19:35

Pollen

Har ingen allergi men utomhus så är det så mycket pollen så att jag tjocknar ihop i halsen och mår allmänt dålig frågan är om jag orkar jobba i morgon🤔min undran är om någon har tips för att slippa denna allergi och ut måste jag eftersom jag har hund. Precis köpt allegra men behöver fler tips???

Annons:
Hennah
2019-06-03 12:36
#1

En del tycker att det hjälper att skölja näsan med saltvatten, via nässpray eller nässköljare. Finns många råd på 1177: https://www.1177.se/Halland/sjukdomar--besvar/allergier-och-overkanslighet/pollenallergi/

sp0ngeb0b
2019-06-10 22:14
#2

Kör på allergimediciner från apoteket. Jag personligen tycker inte att tabletter hjälper speciellt mycket men jag har också en väldigt kraftig allergi. Vet dock att många som har lite mildare varianter klarar sig super på bara tabletter. Så testa tabletter och om det inte räcker kan du fylla på med annat också. Jag vet dock inte mycket om ditt symtom att det tjocknar i halsen för det har jag aldrig varit med om. Jag får kliande, irriterande och svullna ögon, kliande och rinnande näsa, och kliande hals/mun. Jag äter vanliga tabletter, tar ögondroppar och sprayar näsan med receptbelagd nässpray.

De klassiska tipsen är ju att stanna inne så mycket man kan, hålla fönster och dörrar stängda (skaffa fläkt om det är varmt), duscha av håret efter att man varit ute eller i alla fall innan man går och lägger sig. Jag upplever också att det kan vara skönt att skölja ansiktet emellanåt om jag har mycket besvär i ögonen. 

En sak som kan vara bra att veta är att enligt min läkare är alla receptfria mediciner lika bra. Så det finns egentligen ingen anledning att köpa dyra tabletter för 150 kr när man kan få ett 30-pack likvärdiga för 16 spänn. Samma gäller nässpray och ögondroppar. 

Om du får för mycket besvär så sjuka dig. Min chef har sagt till oss att det är okej att sjuka sig för pollenallergi, men jag jobbar också utomhus. 

Om du inte blir hjälpt av de receptfria medicinerna, sök vård! Jag har blivit bemött jättebra och fått receptbelagda mediciner, och ska nu till hösten även få göra allergivaccination.

Upp till toppen
Annons: