Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 894 ggr
Fransu
5/28/19, 5:11 PM

Alkoholist?

Jag är orolig över en person i min närhet. Varje helg dricker han sig packad. Inte lite berusad, utan riktigt packad så att han har svårt att gå. På veckorna sköter han sitt jobb, dricker inte vad jag vet. Men som sagt, varje helg super han hårt, det är stora mängder alkohol han får i sig. Är han alkoholist? Hur kan jag hjälpa honom? Jag vet att han har det jobbigt med mycket just nu, men han har enligt sina närmaste alltid hållt på så här.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
kallepudas
5/28/19, 5:20 PM
#1

Det är ju inte direkt ett nyttigt sätt att leva livet på. Dricka så mycket varje helg och att det pågått under en lång tid. Så ja han är nog alkolist.

För att hjälpa honom så kanske du kan föreslå att göra något under nyktra omständigheter och går inte det utan att det ska blandas in alkohol så har han ju ett stort problem.

Niklas
5/28/19, 5:42 PM
#2

Att han alltid har hållit på så låter inte direkt som en förmildrande omständighet. Hur väl känner du honom? Kan du prata med honom om det?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

_Fisken
5/28/19, 6:24 PM
#3

Han låter som han tycker om alkohol. Inte säkert han är alkoholist men gillar berusningen. Min kompis var så där långt upp i vuxen ålder. Han har fortfarande svårt att inte dricka sig redigt full när han kommer över dricka. 
Problemet med dessa personer är att de kan hamna i svårigheter om de ger sig ut på "stan". Bästa är ju om de somnar tidigt.
Jag tror det är svårt att påpeka så de slutar. Det är nåt de måste komma på själva verkar det som.

Niklas
5/28/19, 6:32 PM
#4

#3: Jag undrar om inte ett sånt liv nästan oundvikligen leder till problem när man blir äldre.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Fransu
5/28/19, 7:42 PM
#5

Vi är kusiner. Jag har inte haft så mycket med honom att göra tidigare i mitt liv. Nu bor jag i samma stad som honom och vi ses rätt ofta. Jag har varit med ute på krogen några gånger och kört honom hem efteråt. Har jag inte varit med har han försökt ringa mig på natten och babblat in meddelanden om att få skjuts hem från krogen. Jag träffade honom senast idag för en fika, och då var han helt nykter. Alla omkring honom känner till det här. Är jag rätt person att ta upp det med honom? Jag tycker mycket om honom och bryr mig om honom. Han har varit ett stöd för mig sen jag flyttade hit. Jag vill hjälpa honom också. Men jag är också medveten om att det är rätt känsligt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

_Fisken
5/28/19, 7:49 PM
#6

#5.  Du kan nämna det utan att dra det i långbänk. Det kan ge honom en tankeställare. Kanske ingen tidigare har sagt nåt å han går å tror det han gör är ok. Ibland kan man få en aha-upplevelse genom att nån annan säger nåt…

Annons:
Katti
5/28/19, 8:54 PM
#7

#3 Fast själva definitionen av alkoholism är ju att man inte längre har koll när man väl har börjat dricka. Det behöver inte ske speciellt ofta, och man behöver absolut inte vara nedgången och sitta på en parkbänk. Så ja, gör han det varje helg har han definitivt ett stort problem. Det är möjligt, eller till och med troligt, att han själv inte ser det så, men hans anhöriga lär definitivt göra det. Om han inte bor själv, då kan det gå att dölja bra länge, medan det blir värre och värre…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Niklas
5/28/19, 9:21 PM
#8

#5: Kanske bara: ”Vet du vad, jag är lite orolig för dig. Det verkar som om du dricker mer än vad jag tror är hälsosamt. Har du funderat något över det?”


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

_Fisken
5/28/19, 10:01 PM
#9

#8. Precis. Det är lagom!

Fransu
5/29/19, 6:20 AM
#10

#8 Vilket bra tips! Tack! Det ska jag säga vid ett tillfälle som känns passande. Igår hade varit perfekt, men då visste jag inte hur jag skulle ta upp det. Tack alla som svarat. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
5/29/19, 7:30 AM
#11

Niklas tips är jättebra. Gör inte så stor affär av det utan nämn det bara så kanske du ändå startar något hos honom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: