Smärta och Värk

Gallstensanfall

2019-05-18 20:49 #0 av: Surpan

För tre veckor sedan så vaknade jag mitt i natten av en skarp smärta i magen som gick rakt genom kroppen och ut bak i ryggen. Smärtan stegrade och efter ett tag kände jag att jag inte kunde kontrollera smärtan hemma längre och åkte in till akuten. Smärtan klingade av efter ett par timmar där inne. En vecka senare fick jag under kvällen en konstig känsla i ryggen mot höger skulderblad och gick och la mig. Inom två minuter hade samma sorts smärta i magen och rygg kommit igen men nu fyra gånger så starkt. Jag låg på golvet och vrålade åt min sambo att ringa ambulans. Av ambulanspersonalen. Fick jag morfin vilket tog udden av smärtan vilket gjorde att jag inte blev helt galen ändå. Fick nu höra att man misstänkte magkatarr. Går till vårdcentralen dagen efter för att påbörja utredning om vad det kan vara. De tror det är gallsten och bokar in ultraljud. Jag får också diklofenak utskrivet att ta när jag får smärta.

Efter detta har jag fått två anfall till, vid det första tog jag diklofenak vid första känning. Smärtan eskalerade, men trappades ner igen efter ca 5-10 minuter för att försvinna helt efter totalt 15 minuter. Det var en tuff smärta men hanterbart hemma. Andra gången trappades smärtan ner av medicinen men försvann inte helt. Smärtan satt i kanske 2 timmar och var tuff men hanterbar.

Enligt sjukhuset ser allt bra ut, ingen infektion, leverpåverkan, inget i urinen. EKG ser bra ut. De har noterat att jag är något 'dunköm' på höger sida.

Nu ska jag på ultraljud på torsdag för att kolla gallstenar. Dock har jag förstått att de flesta har gallsten och om man inte har följdsjukdomar typ inflammation i gallblåsan så gör de inte så mycket. Jag är nu livrädd att jag bara ska få lära mig att leva med dessa anfall. Det gör så ont och jag blir så rädd att detta påverkar mitt liv psykiskt.

Är det någon här som vart med om liknande och kan berätta om sina erfarenheter?

Nu ska jag

/Surpan
Medarbetare på Hår iFokus

Anmäl
2019-05-18 22:04 #1 av: tlover

Jag har åkt in på akuten för misstänkt gallgångskramp (typ samma smärta men utan stenar) och jag har märkt att om jag undviker viss typ av mat så får jag inte anfall.

För mig är det ägg (mer än ett), rå lök (lite är ok) och fet mat och liknande.

Som jag förstår så gäller samma vid gallsten

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.