Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 2733 ggr
Surpan
2019-05-18 20:49

Gallstensanfall

För tre veckor sedan så vaknade jag mitt i natten av en skarp smärta i magen som gick rakt genom kroppen och ut bak i ryggen. Smärtan stegrade och efter ett tag kände jag att jag inte kunde kontrollera smärtan hemma längre och åkte in till akuten. Smärtan klingade av efter ett par timmar där inne. En vecka senare fick jag under kvällen en konstig känsla i ryggen mot höger skulderblad och gick och la mig. Inom två minuter hade samma sorts smärta i magen och rygg kommit igen men nu fyra gånger så starkt. Jag låg på golvet och vrålade åt min sambo att ringa ambulans. Av ambulanspersonalen. Fick jag morfin vilket tog udden av smärtan vilket gjorde att jag inte blev helt galen ändå. Fick nu höra att man misstänkte magkatarr. Går till vårdcentralen dagen efter för att påbörja utredning om vad det kan vara. De tror det är gallsten och bokar in ultraljud. Jag får också diklofenak utskrivet att ta när jag får smärta. Efter detta har jag fått två anfall till, vid det första tog jag diklofenak vid första känning. Smärtan eskalerade, men trappades ner igen efter ca 5-10 minuter för att försvinna helt efter totalt 15 minuter. Det var en tuff smärta men hanterbart hemma. Andra gången trappades smärtan ner av medicinen men försvann inte helt. Smärtan satt i kanske 2 timmar och var tuff men hanterbar. Enligt sjukhuset ser allt bra ut, ingen infektion, leverpåverkan, inget i urinen. EKG ser bra ut. De har noterat att jag är något 'dunköm' på höger sida. Nu ska jag på ultraljud på torsdag för att kolla gallstenar. Dock har jag förstått att de flesta har gallsten och om man inte har följdsjukdomar typ inflammation i gallblåsan så gör de inte så mycket. Jag är nu livrädd att jag bara ska få lära mig att leva med dessa anfall. Det gör så ont och jag blir så rädd att detta påverkar mitt liv psykiskt. Är det någon här som vart med om liknande och kan berätta om sina erfarenheter? Nu ska jag

/Surpan

Annons:
tlover
2019-05-18 22:04
#1

Jag har åkt in på akuten för misstänkt gallgångskramp (typ samma smärta men utan stenar) och jag har märkt att om jag undviker viss typ av mat så får jag inte anfall. För mig är det ägg (mer än ett), rå lök (lite är ok) och fet mat och liknande. Som jag förstår så gäller samma vid gallsten

l'm back

OlgaMaria
2019-05-20 20:49
#2

Fett behövs för att smörja gallgångarna och slussa ut mindre stenar. Om man äter fett kan man dock känna att stenar rör på sig och orsakar en hemsk smärta, så det är inte så lätt. Men på lång sikt behövs bra fett i kosten för att hålla gallan i skick. Tipsar om detta tillskott som anses lösa upp gallstenar (och njurstenar) på ett skonsamt sätt. https://www.halsogiganten.se/halsa-kosttillskott/f2-stimuli-stonebreaker

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tant Grön
2019-06-13 23:12
#3

Har också varit på akuten för gallsten. Hade efter det sex mindre anfall på bara några veckor. Dom var inne på att operera, men det lugnade ner sig så läkaren tyckte att dom skulle avvakta. Fick rådet av två sjuksköterskor att äta/dricka något surt, som t.ex. äppelcidervinäger. Gillar inte vinäger så det blev en turkisk inläggning som heter Turshi istället. Tror det var den som hjälpte. Då efter att jag haft första anfallet var det en massa saker jag inte tålde. Nu kan jag äta allting. Kan få någon liten känning men då äter jag Turshi.

Surpan
2019-06-14 10:43
#4

Efter ultraljud har jag fått konstaterat att jag har grus i gallblåsan och mina anfall orsakas av att dessa försöker passera gallgången. Jag får fortfarande ca ett anfall i veckan som är mer eller mindre förlamande. Det pågår i ca 0,5-2 timmar. Jag har tid hos kirurgen den 24e juni men är väldigt nervös då de meddelade på telefon att de bara gör akuta operationer på sommaren. Det här påverkar mig enormt då jag har svårt att ta hand om barnen vissa dagar och min sambo får då ta ledigt från jobbet. Jag kan inte heller amma på medicinen och får räkna timmar innan jag kan amma igen och hålla på… Men värst är rädslan för smärtan. Det gör så jävla ont. Hoppas på operation då snart som möjligt.

/Surpan

tlover
2019-06-14 11:14
#5

#4 har du försökt att kontrollera anfallen via kosten? Det är ju något som kan göras fram till operation, för mig så är kosten helt avgörande för att vara smärtfri från gallgångarna

l'm back

Tant Grön
2019-06-15 13:14
#6

#4Under tiden du väntar på operation, så kan du ju prova sura inläggningar/äpplcidervinäger.

Annons:
Surpan
2019-06-15 21:08
#7

Jag ska testa att försöka undvika vissa saker och även kanske vinäger! Tack för tips. :)

/Surpan

[[eskils_]]
2019-07-03 14:49
#8

Intressant tråd, med många tips. Även jag har gallbesvär, särskilt när jag har ätit för mycket ägg eller äpplen. Värken kan sitta i flera dygn, dock inte helt förlamande. Konstaterad gallsten.

Var kan man köpa Turshi? Kanske inlagd ättiksgurka funkar lika bra?

Hoppas operationen gick bra, Surpan!

Surpan
2019-07-04 10:44
#9

Tänkte mig inte för och åt ägg i förrgår. Fick ett anfall ensam hemma med barnen, det andra på dagtid… Står på kö för operation men de hittade en förändring på min lever vid ultraljudet så först måste jag göra en skiktröntgen.

/Surpan

Draken
2019-07-05 23:02
#10

Jag blev opererad i Oktober 2017. jag hade exakt samma symptom som du har innan det första anfallet kom. Smärtan var skarp, men hanterbar. jag tänkte som så, att det går över.

Jag hade anfall i ett års tid innan jag faktiskt sa ifrån, det var lite dumt, mot slutet kunde jag endast äta kokt potatis och gröt. Jag fick ett anfall på jobbet, och det var såpass illa att mina kollegor fick ringa maken så han kunde komma och hämta mig och skjutsa in mig till akuten (hade inte börjat på landstinget då, utan jobbade för kommunen). De gjorde UL och bestämde att de måste operera snarast. Hade 3 gallstenar, den största på ungefär 1,5 cm. Gallblåsan var helt fin, inga inflammationer eller annan skada.

De tog bort stenarna och gallblåsan. Nu kan jag äta det mesta, smärtan är helt borta, kan fortfarande känna av gallsmärta om jag äter vissa saker, men inte som innan, mest bara ett obehag i mellangärdet. Dock så har jag fått mer problem med halsbränna och sura uppstötningar, men det avhjälps helt av att jag äter esomeprazol dagligen, helt klart värt att slippa gallanfallen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tant Grön
2019-07-06 13:01
#11

#8 Turshi kan man hitta i invandraraffärer. Fast det går nog bra med andra sura inläggningar också.

[[eskils_]]
2019-07-06 14:04
#12

#11 Tack för tips! 🙂

Köpte en burk ättiksgurka igår. Vore ju underbart om man kan få anfallen att klinga av snabbare. Vill helst slippa operation.

Jess89
2019-07-30 11:48
#13

Har haft samma besvär. 2 anfall på två veckor som höll i sig i två dagar. Sökte akut och fick först göra ultraljud och blev sedan inlagd för operation. Jag hade en stor sten som blockera gallgången som var tvungen att plockas bort ganska snabbt. Operationen gick bra men fick dessvärre en infektion när stenen togs bort. Idag är det 6 veckor sedan operationerna men har tyvärr fortfarande problem men inte samma smärta, däremot kraschar magen av vissa saker. Tänk på vad det är som orsakar anfallen och ät mindre av det. Det första jag märkte var lök men då koppla jag inte att det var lök men kan vara något du kan ha i tankarna.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
[Thiah]
2019-08-01 08:59
#14

Maken får sina anfall av nötter. Så nuförtiden är vårt hem helt nötfritt

Tant Grön
2019-09-10 11:20
#15

#9 Hur har det gått?

Surpan
2019-09-11 20:14
#16

Opererades i fredags! Så skönt!

/Surpan

Tant Grön
2019-09-12 23:00
#17

#16 Men så skönt att det är gjort. Hoppas du mår bra och kan äta normalt.

Upp till toppen
Annons: