Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1540 ggr
TantBerglund
2019-05-13 14:13

Diskbråck utan hjälp.

Hej. Min sambo har haft stora problem med diskbråck ända sen sommaren 2015-2016. Tog två år innan han fick en magnetröntgen. Då konstaterade läkarna att han borde opererats när han gick det. Men efter dom de gått så långtid så ville dom inte göra något. Så nu lever han med konstant smärta. Och var tredje/fjärde vecka har han så ont att han blir liggade i flera dagar. Nu är vi precis hem komna från ett besök på vårdcentralen. Där läkaren sa att dom inget kommer göra för att det kommer bara flytta fram problemet om dom operera och att han inte kommer få någon hjälp för att han röker. Får dom verkligen göra så här.. Käner oss så maktlös.

Annons:
[Shettisar]
2019-05-13 14:26
#1

Patientnämnden eller/och IVO är dit man kan vända sig när man inte är nöjd med vården. Om man är rökare så kan läkare numera vägra operation.Men man ska då ha slutat röka 2 månader innan planerad op. Så att de säger så till din man utan att ens erbjuda operation är för mig löjligt. Jag hade vänt mig till patient nämnden först och främst i ditt landsting.

Åsa S
2019-05-14 07:45
#2

Man får ju byta vårdcentral så lista honom på en annan och sök en second opinion+ ja man måste sluta röka innan operation så hakar läkarna upp sig på att han är rökare så se till så han får hjälp sluta då..

TantBerglund
2019-05-14 20:25
#3

Okej. När han fick problemet hade han varet rökfri i 5 månader. Men på grund av hur han måde så börja han igen. Något han ångrar mycket nu. Han har även vänt sej till vårdcentral för att få hjälp att sluta röka i två år nu. Dom säger att dom ska skicka en anmälan eller något till personen som är ansvarig sen händer inget mer.. Vi har nu hört av oss till den vårdcentralen och klagat. Nu måste vi vänta på ett svar från dom innan vi kan gå vidare hos pasient nämden. Idag gick vi även veta att läkaren som vi hade igår är han som äger vårdcentralen. Så nu har vi även byt vårdcentral. Tack för eran hjälp.

Huygens
2019-05-18 21:55
#4

Jag vet personer som hjälpts med ryggvärk av zonterapi. Även lätt rörelse av ryggen åt sidorna ifall det inte gör ont, ger ibland över tid förbättring.

Maria
2019-05-24 06:58
#5

Jag tycker din man ska försöka få någon annan läkare att titta på problemet. Det är alltid bra att ha gjort vad man har kunnat.

En operation av diskbråck är inte alltid bästa lösningen. Förr opererade man mer frekvent men riskerna är ganska stora så man får väga fördelar mot nackdelar.

Jag själv har diskbråck i flera kotor halskotpelaren som man följer med magnetkamera varje år. Än så länge så anser man operation vara ett lotteri.

Det här med rökstoppet innan operation är något man får finna sig i.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: