Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 716 ggr
LinneaWik
4/28/19, 9:05 AM

Ont i foten efter stift

Hej! Ni vet sånna här små blyertsstift till stiftpennor? Ett sådant låg rätt upp på våran fluffmatta i vardagsrummet och jag klev på det! Så ca 1,5 cm var inne i min fot och 0,5 cm var utanför! Med grannens hjälp fick jag ut den och jag tror inte att den bröts inne i foten med jag är osäker. På foten kan jag se lite svart där inne i såret som sitter ganska djupt. Kan det vara resten av stiftet eller är det bara smuts? Kanske både och?? Stiftet fick jag in i foten igår och har fortfarande ont när jag går på foten och rör vid området där jag fick stiftet. Vad tror ni? Kan en bit stift vara kvar? Ska jag avvakta och se om det fortfarande gör ont om några dagar? Eller hur ska jag ta mig till??

Annons:
Maria
4/28/19, 9:09 AM
#1

Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen.

Det är kanske inte så konstigt att du har ont idag då skadan är så färsk men håll koll på det så att du inte får någon infektion.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
4/28/19, 9:41 AM
#2

Om det sitter kvar kommer det ut av sig självt men kan dröja ett tag. Stiftet kommer att vara svårt att se på röntgen eftersom det innehåller bly.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Major Ursa
4/28/19, 10:14 AM
#3

#2: Pyttelite, blyerts innehåller inte alls bly. Här kan du läsa mer om blyerts (du får läsa under "Små genier", för barn): 

http://www.100innovationer.com/svensk/innovationerna/innovationer/pennan.247.html

Pyttelite
4/28/19, 10:24 AM
#4

#3 Jag refererar till sjukvården. En kollega fick som #0 ett stift i foten som var dolt i en matta. Det gick inte att se på röntgen och de hävdade att det berodde på bly förekomst. Efter ett tag typ en månad kom stiftet ut det naturliga sättet efter många turer till sjukvården. Om sjukvården angivit fel information så ljuger de alltså, kanske tyckte de att en röntgen var onödig. Maria eller DesK kan ni ta bort mina felaktiga inlägg ovan och tack för klargörandet Major Ursa!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
4/28/19, 10:46 AM
#5

#4 De behöver inte nödvändigtvis ljuga. Många tror att det är bly i blyertspennor och då kanske man tycker att det är en rimlig förklaring då inget syns på röntgen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
4/28/19, 10:49 AM
#6

#5 Visst är det så och informationen kan blivit förändrad på vägen till mina öron. Jag var ju faktiskt inte där. Hoppas att det går bra med foten och att det löser sig fort.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[rumelle]
4/28/19, 10:22 PM
#7

Inte konstigt om det gör ont i några dagar. Och troligen kommer du få kvar en mörk prick där, som en tatuering. Samma sak hände mig med min hand när jag var 8 år och jag har fortfarande en mörk prick där.

Upp till toppen
Annons: