Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 887 ggr
tlover
4/25/19, 7:15 AM

Hur ska jag orka att gå till jobbet

Jag vet inte varför jag skriver här egentligen. Men jag behöver hjälp. Jag har ett deltidsjobb där jag inte mår bra. Pga språkhinder så kan jag bara prata med en person på detta jobbet, min chef. Och kort beskrivet så behandlas jag inte bra. Andra har beskrivit det som mobbning. Problemet är att jag måste ha pengarna så jag kan inte säga upp mig. Jag söker andra jobb men hur ska jag orka tills jag har ett annat jobb

l'm back

Annons:
Tarotstollan
4/25/19, 7:18 AM
#1

Är du med i facket? I så fall prata med dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
4/25/19, 7:21 AM
#2

Är du med i facket? Har du någon företagsvård att vända dig till? Vårdcentraler brukar erbjuda samtalshjälp. Även om det inte löser situationen direkt kan det vara bra att få stöd från någon utomstående.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
4/25/19, 7:36 AM
#3

Nej jag är inte med i facket, fram till nyss så har jag inte varit anställd så jag har inte haft någon mening att vara med. Det är en så liten arbetsplats så det finns inte företagsvård och pga språkhinder så kan jag ju ändå inte prata med någon annan än chefen. Jag har möjligen kontakt med samtalskontakt på vc om ett tag men det tar tid. Jag vet bara inte hur jag ska klara det mer akut. Jag ska jobba idag men ser inte hur jag ska klara det alls

l'm back

Pyttelite
4/25/19, 7:47 AM
#4

Först och främst är det inte ditt fel att du hamnat i den här situationen. Behåll ditt lugn (om du kan) och försök att få perspektiv på det hela. Prata med din chef igen och dela upp saker i mindre bitar så att katastoftankarna eller uppgivenheten inte drabbar dig. Du har hamnat i ett arbetsmiljöproblem och du behöver all stöttning du kan få.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tarotstollan
4/25/19, 8:19 AM
#5

Du kan faktiskt ringa till facket ändå och fråga dem om de kan råda dig till vad du skall göra. Du kan bli medlem senare.
Om det påverkar din hälsa, så kan du få bli sjukskriven men då måste du ju vända dig till vården.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Novachan
4/27/19, 3:36 PM
#6

Jobbigt. Istället för att upprepande ovanstående frågar jag om du kan beskriva språkhindret lite mer? Kan du förstå dina kollegor men dom förstår inte dig eller är det tvärtom?

Annons:
tlover
4/27/19, 6:21 PM
#7

#6 dom pratar bara kinesiska och jag kan bara svenska, engelska och till viss del japanska

l'm back

Pyttelite
4/27/19, 6:48 PM
#8

Nu vet jag inte vad du jobbar med men skulle det vara en lösning att göra ngn form av enklare översättningssystem baserat på vanliga termer som används så att jobbet kan utföras? 

Är ni fysiskt på samma plats?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
4/27/19, 6:56 PM
#9

Jag försökte i början lära mig några enkla ord men chefen var så anti det att jag slutade med det. Ja vi är på samma plats men jag jobbar i servisen och de andra i köket

l'm back

Pyttelite
4/27/19, 7:07 PM
#10

Då skulle jag inte lyssna på chefen när det gäller just det - ibland måste man vara flexibel. 😉 

Förklara för honom att du inte kan göra jobbet annars om han frågar och att företaget blir lidande.

Skaffa en anteckningsbok eller liknande som du kan plocka upp så att ni kan översätta det enklaste eller kom överens om teckenspråk eller använd kort. 

Ni tillsammans behöver hitta ett sätt att få kommunikationen att fungera - tror att det är jobbigt även för motparten och det är chefen som ska fixa förutsättningarna så att båda arbetsfunktionerna fungerar tillsammans oavsett vilket språk ni talar.

Glöm inte att oavsett hur det går - om ni kommer fram till ett hållbart sätt att kommunicera eller att du slutar så har du gjort ditt bästa och du är en vinnare för du har vågat!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
4/28/19, 10:04 AM
#11

Om det är så att det är chefen som är problemet kan man egentligen inte prata med denne. Många undviker samtal, då det inte leder till något.

En person beskrev en metod så här: En mental aktivitet man kan göra är att föreställa sej att man "står utanför" situationen, när det blir problem. Och att man bara är en betraktare. Ju lugnare man bestämmer sej för att vara och ju mindre man reagerar, desto lättare blir det att "stå utanför".

Novachan
4/28/19, 5:42 PM
#12

#7 #9 Låter konstigt att chefen är anti mot försök till att förbättra kommunikation mellan medarbetare… Det kanske finns fler lösningar om man bara pratar ihop sig. Intern språkkurs i svenska för bruk i arbetet för de som inte kan svenska.

Jag hade försökt lära mig själv lite kinesiska på fritiden, främst ord som tros kunna vara viktiga och användbara på jobbet. På jobbet säga det som behöver sägas på både kinesiska och svenska så att kollegorna kanske snappar upp lite svenska samtidigt. Ev, skriva brev, med hjälp av google-translate, på kinesiska och svenska till kollegorna och försöka förklara situationen, vill kommunicera med dem bättre och hoppas att de vill det med. Kanske ni kan lära varandra ord utanför jobbet - även fast arbetsplatsen borde stå för att ordna så att alla kan kommunicera med varandra…

Caeli
4/28/19, 10:32 PM
#13

Det borde vara i dina arbetskamraters eget intresse att lära sig några ord på svenska eller engelska. Skulle ju bli betydligt enklare för dem att klara sig ute i samhället än om de bara kan kinesiska…

Annons:
Upp till toppen
Annons: