Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1094 ggr
madisson
2019-04-06 10:54

Betala en MR själv?

Om läkaren på vc inte vill låta mig göra en MR pga att han bestämt sig för att mina symtom "säkert beror på stress" och att "en MR är för dyr att göra", kan man på något sätt få betala undersökningen själv då och ändå få rätt att göra en MR? Och vart vänder man sig i så fall? Direkt till röntgen?

Annons:
Maria
2019-04-06 11:02
#1

Var i kroppen är det du vill göra MR? 

Jag tänker att är det neurologiska besvär så kanske du ska börja med att få en remiss till neurologen eller om det är ortopediska besvär till ortopeden osv.

Det går utmärkt att skriva egenremiss också.

Gör du en MR privat så måste de ju återkoppla till rätt instans så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2019-04-06 11:14
#2

Tips kanske.

ttp://www.rontgen.com/wp-doctor/privat-mr

Har tagit bort ett h i början av url så den inte blir komplett länk (utifall).

LBB
2019-04-06 11:46
madisson
2019-04-06 11:51
#4

Tack för era svar

#1 Jag antar i första hand hjärna men kan vara bra hela vägen så att säga med ryggmärg också. Jag har haft symtom som kommit och gått i drygt ett års tid. Känsel som försvinner och kommer tillbaka, kuddkänsla under fötterna när jag går, lite svajande yrsel men inte så att allt snurrar som en karusell,  Och även helt symtomfria perioder. Men eftersom jag berättar att symtomen även gått tillbaka i perioder så får jag till svar att då ska du nog se att de går tillbaka nu också.  Ja neurologiskt känns det ju som.

Maria
2019-04-06 12:05
#5

#4 Då tycker jag att du ska föröka få en remiss till neurologen. Antingen via din vårdcentral eller en egenremiss så att du hamnar på rätt ställe från början.

Om du bekostar en MR själv så ska ju någon ändå bedöma svaret och därifrån eventuell behandling så även om du har ett röntgensvar så vad ska du göra med det tänker jag. Du måste ju ändå in i vårdkarusellen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

madisson
2019-04-06 12:35
#6

#5 Jo precis. Det var bara när han sa att en mr är alldeles för dyr så tänkte jag att för mig är det värt att kosta på det och få veta om/vad som är fel även om jag måste betala själv.

Annons:
OlgaMaria
2019-04-06 13:00
#7

Det är inte för dyrt att göra en MR, men ingen vill skriva en onödig remiss. Det blir dyrt om man gör en massa undersökningar i onödan, och väntetid till MR brukar kunna vara lång. Det kan nog vara bra att kolla med VC om de kan skriva en remiss till neurologen eller om du skriver en egenremiss dit. Så får en neurolog bedöma om du ska göra MR. Tycker inte du ska bekosta det själv. Du har rätt till vård och undersökningar, men räkna med att det tar tid…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

annia1
2019-04-06 14:06
#8

madison har du fått ta prov för B12 och B6/folsyra. 

För har man brist på B12 så kan man få en del av de symptomen du beskriver. Det är vanliga blodprov som tas i armen så det borde inte vara nåt problem att få ta de proverna om det inte gjorts.

Om han inte vill ta de proverna heller så kan du gå till apoteket och köpa B12 men det ska då vara högt innehåll för att det ska få effekt om det nu skulle vara B12 brist.

.

[VSK]
2019-04-06 14:49
#9

#8

Folsyra är B9.

madisson
2019-04-06 16:10
#10

#8 De tog en massa prover ja, men de sa inte vad det var för prover och jag tänkte inte på att fråga. Men jag fick ett papper hemskickat på posten där det stod att provsvaren såg bra ut.

Maria
2019-04-06 17:50
#11

#10 Du kan ju alltid ringa och fråga vilka prover de tog och vad värdena var.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2019-04-06 18:30
#12

Man skall (säger skall för det är tyvärr inte alltid det är så) kunna se sina provsvar genom att logga in på mina sidor (1177).

annia1
2019-04-07 00:05
#13

Madisson om du loggar in på 1177 och kan se provsvaren där så står det inte B12 utan det ska då stå kobalamin eller s-kobalamin eller nåt i den stilen.

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: