Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 851 ggr
smahara
2019-03-30 10:43

Svårt att andas - vänta 2 veckor!?

Igår morse när svärfar vaknade hade han plötsligt så svårt att andas. Han är 77 år. Svärmor ringde direkt till sjukhusets akutmottagning men de sa att de inte tog emot honom. Det skulle gå via vårdcentralen först. När hon ringde vårdcentralen så var den första tid de hade den 12 april. Hon förklarade att han måste ha en tid så snabbt som möjligt för det var uppenbart att något var fel. Han har ju alltid varit pigg och med bra kondition. Men nej de hänvisade bara till den 12 april och skrev upp honom den tiden.

Under eftermiddagen blev han bara sämre och svärmor fick inte upp honom från soffan där han lagt sig för att vila. Hon ringde då en ambulans. Det visade sig att han fått  2 proppar, en i vardera lungan och han är nu inlagd på hjärtintensiven. Utgången är än så länge oviss.

Jag vill inte klaga på sjukvården i Sverige som i stort är bra men tycker det låter inte klokt när akuten inte vill ta emot en person som plötsligt fått svårt att andas utan hänvisar till vårdcentralen. Att vårdcentralen inte kan ordna en tid med kort varsel kan jag mer förstå. Hade han levt ensam hade han förmodligen inte levt idag då han inte orkat bråka om att få komma in samma dag i det skick han var.

Annons:
Huygens
2019-03-30 11:03
#1

Det rör sej om ett sakta systemsabotage av makthavarna.

Lussan20
2019-03-30 11:23
#2

Många upplever detsamma, ibland farliga tillstånd. Fattar inte vad som hänt i vården. Hoppas allt blir bra! Mvh/WL🌺

Magi-cat
2019-03-30 12:12
#3

Det låter helt på tok att en person med plötsliga andningssvårigheter hänvisas till en tid på vårdcentralen två veckor senare! 🤪

Hoppas det går bra! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-03-30 12:17
#4

Jag hoppas också att det går bra.

Ibland när det är så akut så gäller det att åka direkt utan att ringa först. Då är man i alla fall på plats. 

Illa att det ska vara så.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2019-03-30 12:26
#5

Det blir bara sämre och sämre. Eller beror det på att ju äldre vi blir ju mindre viktiga blir vi i vården? Många av mina vänner och bekanta känner så. Bemötandet också! Mvh/WL🌺

Magi-cat
2019-03-30 12:26
#6

Ja, visst är det illa, på många sätt. Ringer man innan kan man få råd hur man ska bete sig med den sjuke och en bedömning om det behövs ambulans.

Många vågar inte ringa för att de är rädda att vara till besvär, vilket kan göra att tillståndet försämras. Det krävs då ambulans, vilket sannolikt blir dyrare (om det är kostnaden som avgör) än om patienten kommit in tidigare med ett annat färdmedel. Många gånger är det viktigt med ett snabbt omhändertagande, inte att man väntar och definitivt inte på att vårdcentralen ska ta sig tid om ett par veckor. 🤪

Det fattas mycket i primärvården, en första kontakt, en vettig och kunnig människa att prata med som kan ge vidare råd och anvisningar. Utan den blir det också större belastning på akuten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2019-03-30 12:38
#7

#6 Ja det är ju indirekt den dåliga primärvården som orsakar kaos på akuterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2019-03-30 13:02
#8

Ja, men det har blivit väldigt mycket sämre på akuten också.

Men jag har två gånger opererat en tumör i ansiktet, så kom det upp ett liknande märke ca 1dm från ljumsken. Då skulle jag få prata med Dr i telefon. Men till slut ville de kolla ändå, de var nog rädda. Jag vill träffa min dr då jag ser dåligt. Väntrummen tomma . Förr var de fulla? vad beror det på? Mvh/WL🌺

Maria
2019-03-30 13:09
#9

#8 Tomt på akuten?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2019-03-30 14:02
#10

Nej på VC, men även mindre på akuten de sista åren. Mvh/WL🌺

OlgaMaria
2019-03-30 16:13
#11

Det låter riktigt dåligt av akutmottagningen att de inte sa att de skulle åka in. Fattar verkligen inte varför! Tycker ni borde rapportera det. Men sen borde de bara åkt in. Akuten hade absolut tagit emot om de bara kommit in. Kan inte tänka mig något annat. Hoppas det går bra för honom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

-hanna-
2019-03-30 16:25
#12

Vissa säger att man inte "får" åka in på akuten  på eget initiativ utan man måste ringa 1177 först för att få en tid. Jag har aldrig behövt söka akut så jag har ingen aning men kan det stämma?

Lussan20
2019-03-30 16:53
#13

Läste på FB en man som berättade om sin fru som ramlade, hon hade brutit ryggen , men de blev hemskickade. Det var en så sorglig berättelse, men det har hänt mig vid misstänkt stroke och 1177 sade att jag skulle åka. Men de sade att jag skulle sitta i väntrummet där det var så stökigt att jag inte orkade, min man sade till att vi åkte hem. De klippte bandet runt armen och inget mer med det. Då hade jag tappat synen en stund. jag kan inte efter alla år ut och in i vården lita på någon.Mvh/WL🌺

Annons:
Magi-cat
2019-03-30 17:01
#14

😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2019-03-30 19:41
#15

#12 Det stämmer inte men de på akuten önskar att man gärna ringer 1177 först, men det är bara för rådgivning och inte tidsbokning. När jag bodde i Enköping meddelade 1177 akuten att man var på väg in men här i Västerås kommunicerar de inte med varann alls. Men man kan alltid åka direkt in på akuten utan att ringa någonstans först.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: